Norwegian får nei fra Russland: - Sibir-korridoren stengt
Etter at norske og russiske transportmyndigheter møttes denne uken i Oslo, er det klart at Norwegian fortsatt må fly omveien rundt luftrommet i Sibir.
Forhandlingene i Oslo ble avsluttet torsdag, melder Dagens Næringsliv.
En 60 år gammel avtale gjør at SAS fortsatt er det eneste selskapet i Skandinavia som har lov til å fly over russisk luftrom i Sibir. Norske myndigheter ønsket at også Norwegian skal få denne retten. Det blir det ikke noe av foreløpig.
– Vi er skuffet over at norske myndigheter ikke har gjort mer for å sikre et norsk selskap samme rettigheter som et svensk til å fly raskeste veien til Kina, Sør-Korea og Japan, og at nye norske arbeidsplasser og verdiskaping i turistnæringen tilsynelatende ikke er høyere på dagsordenen, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Dagens Næringsliv.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker ikke å kommentere uttalelsene fra Norwegian.
Drømmer om asiatisk turistboom
Norwegians manglende tillatelse til å fly over Sibir-korridoren gjør at de må fly en rute til Asia som går mye lenger sør, noe som altså blir en gedigen omvei, særlig fra Nord-Europa.
Russland-problemene har satt en effektiv stopper for mange av Norwegians ambisjoner på langdistanseruter, og selsksapet har derfor begrenset Asia-satsingen til Bangkok-ruten samt den nye ruten til Singapore. Så å si hele langdistansenettet til Norwegian retter seg nå vestover fra Europa mot USA, og etterhvert Sør-Amerika, med Argentina i spissen.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har lenge snakket varmt om mulighetene som finnes, både for Norge og andre land, hvis vi kan øke trafikken inn fra Asia. Kjos har åpent snakket om mulighetene for å for eksempel fly asiatiske turister direkte inn på langdistanseruter til for eksempel Tromsø. I dag er det SAS og Finnair som flyr de korteste rutene tidsmessig fra Norden til Asia.