AMSC: - Spotratene påvirker ikke oss

Sammenblanding kan ha blitt rakettdrivstoff for American Shipping Company.

PÅ KONTRAKT: American Shipping Companys skip er i det lange time-charter-markedet.
  • Anders Park Framstad
Publisert:

Røkke-rederiet American Shipping Company (AMSC) er blant selskapene som har gitt best avkastning på Oslo Børs hittil i år, og etter en korreksjon torsdag jaktet aksjen toppen av vinnerlisten også fredag morgen.

Les også: Røkke-selskaper til topps på Børsen

Flere analytikere har trukket fram økte rater for såkalte «Jones Act»-tankskip som årsaken til oppturen. American Shipping Company leier imidlertid ut skipene sine på kontrakter til Overseas Shipholding Group (OSG), og disse opererer i time-charter-markedet.

Deler av oppturen kan dermed skyldes sammenblanding av spotratene og lengre time-charter.

- Spotratene påvirker ikke oss. Våre skip er på lange bare-boat-kontrakter med OSG som leier dem ut på lange tidscertepartier til oljeselskapene, typisk mellom tre og fem år. Skipene er dermed skjermet fra spotprissvingningene, bekrefter konsernsjef Dag Fasmer Wittusen til E24.

Bare-boat-certepartier er kontraktsdokumenter om leie av skip.

Kontraktene American Shipping Company har med OSG for sine ti produkttankskip utløper først om seks år, i desember 2019, og er selskapets eneste inntektskilde.

Deler overskuddet

Spotprisene i «Jones Act» markedet havnet i søkelyset etter en artikkel i Financial Times, som senere ble sitert i norsk media. Her fremgår det at ratene har steget fra rundt 50.000 dollar per dag til mellom 80.000 dollar og 100.000 dollar.

American Shipping Company har en profittsplitt-avtale med OSG, som gir dem rett til 50 prosent av fortjenesten til OSG, men sistnevnte får de første 18,2 millioner dollarene av AMSCs andel.

I selskapets siste kvartalsrapport i 2012 framgår det at profittsplitt-avtalen ikke har generert noen inntekter for AMSC. OSG, som er under såkalt «chapter 11»-beskyttelse, har imidlertid steget vesentlig gjennom mars og april i gråmarkedet. Avtalen er et resultat av et forlik mellom selskapene i 2009.

I fjerde kvartal leverte AMSC en bunnlinje på 600.000 dollar, med et tap på 8,9 millioner dollar i 2012 under ett.

American Shipping Company er en del av Aker-systemet gjennom Converto, som forvalter selskaper i Aker-porteføljen. I 2007 ble amerikanske Aker American Shipping delt i to: Rederiet American Shipping Corporation blir rendyrket i Aker American Shipping, mens virksomheten i verftet i Philadelphia ble lagt inn i Aker Philadelphia Shipyard.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Røkke-selskap har steget1.700 prosent i år

  2. «Røkke-raketter» bykser videre

  3. AMSC: Økende sjanser for profitt-deling

  4. Investorene tar en pustepause i «Røkke-raketter»

  5. Bråstopp forRøkke-selskaper