Sevan Marine er kvitt sine tunge byrder

Riggselskapet var døden nær for to år siden. Nå ser ting lysere ut.

NY ÆRA: - Leveransen til Teekay markerer en vellykket avslutning på en komplisert restruktureringsprosess. Det er også begynnelsen av en ny æra for Sevan, med fokus på teknologi og prosjektutvikling innen FPSO-segmentet, uten eierskap og operasjon av rigger, sier konsernsjef Carl Lieungh i Sevan Marine
Publisert:

Torsdag ble det satt et historisk punktum for en av de mest finansielt dramatiske redningsoperasjonene man har sett de siste årene.

Det skjedde i og med at produksjonsriggen Voyageur Spirit formelt ble overlevert til eieren Teekays datterselskap Voyageur LLC.

Sevan Marine skriver i en melding at selskapet nå er frigjort fra sine forpliktelser i forhold til et obligasjonslån på 230 millioner dollar, 1,3 milliarder kroner, samt en mellomfinansiering som ble gitt i forbindelse med oppgradering av riggen.

- Leveransen til Teekay markerer en vellykket avslutning på en komplisert restruktureringsprosess, sier konsernsjef Carl Lieungh i Sevan Marine.

- Det er også begynnelsen av en ny æra for Sevan, med fokus på teknologi og prosjektutvikling innen FPSO-segmentet, uten eierskap og operasjon av rigger.

Han legger til at oppstarten på Huntington-feltet - hvor riggen Voyageur nå er i produksjon - er en viktig milepæl og at denne illustrerer fleksibiliteten Sevans teknologi kan tilføre.

Les også: Endelig, nå er Sevans Voyageur på vei til jobb

Kunne blitt en av de største konkursene i Norge

Husker du den dramatiske sommeren og høsten i forfjor, da det dypt forgjeldede riggselskapet Sevan Marine hadde minst en fot i graven?

Hadde selskapet gått overende kunne det gått inn i historien som en av de største konkursene i Norge noensinne.

Selskapet ble imidlertid reddet i 12. time av at det kanadiske rederiet Teekay kom inn. Men siden dengang har det foregått en kraftig restruktureringsprosess i selskapet.

Nå er denne operasjonen avsluttet.

Sevan Marines konsernsjef fortalte til E24 i fjor at da løsningen med Teekay ble annonsert, så var ikke jobben over.

- Vi har hatt mye oppryddingsarbeid etterpå, og vi har solgt unna fartøyene våre.

Sevan Marine har gått fra å være et «bygge -eie - operere-selskap», til å nå være en prosjektutvikler og et teknologiselskap. Teekay tok, i tillegg til å kjøpe de tre fartøyene Sevan Marine eide, over hele selskapets driftsavdeling.

- På den måten unngikk vi skifteretten med en hårsbredd. Og dette kunne jo ha blitt en av de største konkursene i norsk historie, minnet han om.

Publisert:
Gå til e24.no