Norwegian fortsatte veksten i september, men med lavere margin

Lavprisselskapet fortsetter å vokse kraftig, selv om kapasiteten ikke lenger eser ut i samme tempo som i våres. Norwegians ferske trafikktall viser også at marginutviklingen i september ikke var like hyggelig som i sommer.

FLYTTES HJEM: Norwegian flytter en del av sine Boeing 737Max-fly fra langdistanseruter til USA fra Skottland og Nord-Irland og tilbake til det europeiske markedet. Det vil bidra til å redusere selskapets kostnadsnivå på hjemmebane. Arkivbilde.

Foto: Norwegian
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Norwegian slapp torsdag trafikktall som viser at selskapet fortsetter å vokse.

Antallet passasjerer steg 9,0 prosent til 3,45 millioner mot, 3,2 millioner passasjerer i september 2017.

Samtidig steg kapasiteten (setekilometer) med 32 prosent, mens trafikken (passasjerkilometer) vokste litt saktere med 31 prosent.

Dermed falt også fyllingsgraden (gjennomsnittlig belegg i flyene) med 0,9 prosentpoeng til 88,8 prosent.

Trafikktallene er for øvrig det siste formelle innblikket vi får før flyselskapet slipper regnskapet for tredje kvartal torsdag. 25. oktober.

– Det er gledelig at et økende antall passasjer velger Norwegian når de skal ut og reise, ikke minst i jobbsammenheng. Veksten er størst på selskapets langdistanseruter og etterspørselen er stabilt god, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en uttalelse.

I en tid der en økt oljepris har lagt et press på flyselskapenes drivstoffutgifter, kan Norwegian i det minste trøste seg med at de som regel flyr fly som bruker mindre drivstoff enn de fleste konkurrentene.

– Igjen har det internasjonale miljøinstituttet ICCT denne måneden pekt på Norwegian som selskapet med desidert lavest utslipp over Atlanteren, noe som viser at en ny flyflåte er vinn-vinn for våre passasjerer, for miljøet og for selskapet, sier Kjos videre.

Marginen falt etter to måneders oppgang

Selskapets margin per passasjerkilometer (yield) falt tre prosent i september, fra 0,39 til 0,38 kroner, og dermed bryter Norwegian den positive trenden med stigende margin i både juli og august.

Norwegians billettinntekter i september endte på 2,97 milliarder kroner, noe som er opp fra 2,3 milliarder i september i fjor. Billettinntektene kan utregnes ved å gange yield med passasjerkilometer.

Med billettinntekter på 4,43 milliarder i juli og 3,71 milliarder i august, endte billettinntektene i tredje kvartal på totalt 11,11 milliarder kroner.

Til sammenligning hadde Norwegian billettinntekter på 8,34 milliarder kroner i tredje kvartal i fjor, viser E24s beregning basert på kvartalsregnskapet.

Norwegian måtte kansellere litt flere fly enn september i fjor (regulariteten falt 0,2 prosentpoeng til 99,4 prosent), men flere av selskapets fly gikk til oppsatt rutetid (punktligheten økte med 2,3 prosentpoeng til 80,2 prosent).

Norwegian fortsatte flåteoppgraderingen sin i september og mottok ett nytt langdistansefly av typen 787-9 Dreamliner, samt to 737 Max8.

I løpet av året skal Norwegian totalt motta 11 Dreamlinere, 12 stykk 737 Max8 og to av den eldre generasjonen 737-800.

Les også

Icelandair går i forhandlinger med kreditorene

Les også

Primera Air legger ned ved midnatt

Les også

Dropper ulønnsomme USA-ruter - sender «superflyene» hjem

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Full gass i august

  2. Solgte flybilletter for 2,9 milliarder

  3. Passasjerfall for Norwegian - men lønnsomheten øker

  4. Passasjerfall, men lønnsomheten bedres for Norwegian

  5. Fraktet færre passasjerer i desember