Passasjervekst, men flere tomme seter for Norwegian

For første gang i sin historie fraktet Norwegian over tre millioner passasjerer i en enkeltmåned. Samtidig var flyene mindre fulle og marginene under press i juni måned.

VOKSER SOM BARE DET: Norwegian kan vise til en passasjervekst på 10 prosent i juni, og selskapet fortsetter å vokse takket være nye ruter og nye fly. Her er vingene til Norwegians to første Boeing 737 MAX8 avbildet. Flyene ankom Gardermoen fra Boeing-fabrikken sist fredag.
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

3,06 millioner passasjerer fløy med Norwegian i juni, en vekst på 10 prosent fra samme periode i fjor, ifølge flyselskapets ferske trafikkrapport for juni som ble sluppet torsdag morgen.

Det er første gangen selskapet passerer milepælen på tre millioner. Og det er ikke eneste milepæl for lavprisselskapet:

Norwegian opplyser at enn 200 millioner passasjerer har fløyet med Norwegian siden oppstarten.

– Jeg er svært takknemlig for at over 200 millioner passasjerer nå har vist oss tillit og valgt Norwegian. De siste årene har veksten vært sterkest på langdistanse, noe som gjør at vi kan lansere stadig nye ruter internasjonalt, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en kommentar.

Norwegian hadde en mildt sagt utfordrende start på sommerferien da pilotmangel førte til en rekke forsinkelser og problemer for passasjerene.

Statistikken viser imidlertid at Norwegian faktisk var litt mindre forsinket i juni i år enn samme periode i fjor. Den gang ble selskapet rammet av streikende franske flygeledere og drivstoffstreiken i Norge.

Fasiten for juni 2017 vi ser at 99,2 prosent av de oppsatte flygingene ble gjennomført og ikke kansellert. 73,8 prosent av flygingene gikk til oppsatt rutetid, mens en drøy fjerdedel altså var forsinket.

I juni i fjor gjennomførte de også 99,2 prosent av oppsatte flyginger, men den gang var «bare» 69,8 prosent av flyene i rute.

Basert på opplysninger om yield og passasjerkilometer hadde Norwegian billettinntekter i juni på 2,38 milliarder, opp fra 2,14 milliarder i juni i fjor.

Les også

Norwegians finansdirektør slutter

Marginene stadig under press

Samtidig med at selskapet fraktet rekordmange passasjerer falt fyllingsgraden med 0,5 prosentpoeng til 89,7 prosent, sammenlignet med fjoråret.

Det er fordi trafikken økte med 19 prosent (målt i antall passasjerkilometer), mens kapasiteten økte med hele 20 prosent (mål i antall setekilometer tilgjengelig).

Inntektene per passasjer var også under press. Den såkalte yielden (inntekten per passasjerkilometer) falt med seks prosent til 0,43 kroner fra juni i fjor.

Flyselskapet mottok sine aller to første mellomdistansefly av typen Boeing 737 Max8 i juni. Norwegian er første flyselskap i Europa som tar i bruk den nye flytypen, men leveransen ble forsinket med en måned.

Nå skal flyene settes inn på de nye, kortere rutene over Atlanterhavet, og som E24 skrev i forrige uke bladde flyentusiaster opp 200.000 kroner for å sitte på jomfruturen fra fabrikken med Bjørn Kjos.

I tillegg mottok Norwegian tre av de litt mer ordinære 737–800 kortdistanseflyene som primært trafikkerer ruter i Europa.

Les også

Bjørn Kjos om ny Boeing-modell: – Vi vil definitivt være først i køen

Les også

Kjos til DN: – Ikke feil å gå rett til pilotene

Les også

Norwegian hadde færrest innstillinger i juni

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Bjørn Kjos
  3. Luftfart

Flere artikler

  1. Norwegian fortsatte veksten i september, men med lavere margin

  2. Bedre marginer og fullere fly for Norwegian

  3. Norwegian øker antall passasjerer men ser fallende inntekter

  4. Trafikkvekst for Norwegian i juni

  5. 2,9 millioner fløy med Norwegian i mai