-Det var en ekstremt rufsete ferd

Sjefen i Sevan Marine om riggselskapets voldsomme snuoperasjon. Og fremtiden. 

FERDIGSTRESSET: - Den forretningsmodellen vi er på nå, og hvor vi ikke har noen langsiktig gjeld, er en god situasjon å være i. Vi har usedvanlig flinke ingeniører, og jeg mener vi er i en god posisjon, selv om vi fortsatt har noen hengepartier som står igjen etter restruktureringen med Teekay, sier administrerende direktør Carl Lieungh i Sevan Marine.
Publisert: Publisert:

- Vi har vært gjennom en ekstremt rufsete ferd, sier administrerende direktør Carl Lieungh i Sevan Marine til E24.

Onsdag kunne han presentere det transformerte selskapets kvartalstall, en rapport som aksjemarkedet omfavnet.

Men selv om det har gått over et halvt år siden restruktureringsavtalen med kanadiske Teekay ble landet, minner Lieungh om at det ikke er i havn ennå.

-Da løsningen ble annonsert i desember i fjor, så var ikke jobben over. Vi har hatt mye oppryddingsarbeid etterpå, og vi har solgt unna fartøyene våre.

Sevan Marine har gått fra å være et «bygge -eie - operere-selskap», til å nå være en prosjektutvikler og et teknologiselskap. Teekay tok, i tillegg til å kjøpe de tre fartøyene Sevan Marine eide, over hele selskapets driftsavdeling.

- På den måten unngikk vi skifteretten med en hårsbredd. Og dette kunne jo ha blitt en av de største konkursene i norsk historie, minner han om.

Les også: - Aksjen kan doble seg. Kjøp før det skjer.

Fullstendig omlegging
Men da selskapet plutselig sto strippet for eiendeler, måtte også strategien legges fullstendig om.

Lieungh forteller at det ved begynnelsen av året satte opp noen målsetninger:

- Det var å få «Voyageur» (den siste av riggene som ble overtatt av Teekay) ut på feltet, og gjøre en helhjertet jobb med den oppgaven. Dernest ville vi vinne et konseptstudie av strategisk karakter, hvor vi hadde Skrugard på toppen av listen. Og det greide vi jo.

- Dessuten ønsket vi å vinne et lisensprosjekt, rett og slett for å få bekreftet forretningsmodellen. Det er det vi er i ferd med å få til med Dana Petroleum på Western Isles på britisk sokkel, sier han.

SISTE RIGG UT: Sevan Marine skal levere fra seg riggen Voyageur i høst. Deretter skal riggen begynne å produsere olje fra Huntington-feltet.

To skrog uten oppdrag
Et av målene som enn ikke er oppnådd, er å sikre beskjeftigelse på skrog 4 og 5, de to riggskrogene som i dag står på Cosco-verftet i Kina.
Disse blir stående inntil Sevan Marine greier å vinne oppdrag. Så langt har de ikke landet noen kontrakt.

-Er du selv like fornøyd som aksjemarkedet og enkelte analytikere er over utviklingen?

- Jeg er medgangsdepressiv jeg, he he.

-Det betyr at jeg gjerne vil ha litt mer tid på meg, slik at vi kan levere på det vi kommuniserer. Når man kommer ut av det vi var med på i fjor, så er det ikke helt uten skrubbsår, sier han.
Les også: Tror denne aksjen kan dobles

Dermed er hans hovedprioritet å få bygget en stabil bedrift.

- Med det føler jeg at vi er på god vei. Vi har gjort mye, men jeg ville likt å se litt ro rundt selskapet jeg da.

-For ting tar tid rett og slett. Og markedet innen olje og gass er ganske opphetet. Derfor er det viktig få på plass de viktigste ressursene, og samtidig beholde de vi har. Våre ansatte har vært ekstremt lojale, og vi hadde aldri fått til verken Skrugard, og det vi ser ut til å få til nå på Western Isles med Dana Petroleum, uten en organisasjon som har hatt blikket festet på disse tingene. Selv gjennom den tunge fasen, sier Lieungh.

- Blir det opphetede markedet en stressfaktor i seg selv?

-Nei. Vi fikk stresset vårt i fjor.

- Den forretningsmodellen vi er på nå, og hvor vi ikke har noen langsiktig gjeld, er en god situasjon å være i. Vi har usedvanlig flinke ingeniører, og jeg mener vi er i en god posisjon, selv om vi fortsatt har noen hengepartier som står igjen etter restruktureringen med Teekay.

Les også: Sevan Marine til værs etter Statoil-kontrakt

Lieungh mener det viktigste på kort sikt, foruten å få riggen «Voyageur» i produksjon, blir å sikre kontraktene på Western Isles. Han sier «det er usedvanlig viktig å få på plass dette».

- Vi jobber parallelt med å sikre andre studier. Det vi håper på få til er et nytt konseptstudie fra en av de virkelig store, som Chevron eller Shell. Det ville gitt oss et større internasjonalt trøkk, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om