Skip i kø utenfor Long Beach, California. Kan omikron bidra til at flaskehalsene ikke løser seg opp?
Børskommentar

Aksjene som kan tynges og løftes av omikron

Omikron kan splitte shippingaksjene. Tankaksjenes comeback kan bli utsatt, mens bonanzaen i container og tørrbulk fortsetter.

  • Sindre Heyerdahl
    Sindre Heyerdahl
    Kommentator
Publisert: Publisert:
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Omikron er her. Også i Norge. Med det kommer også nye smitteverntiltak. Men akkurat hvor alvorlig dette blir, er foreløpig for tidlig å si. Foreløpig forsøker helsemyndigheter verden over å bremse smitten for å kjøpe seg tid.

På børsene er det likevel ikke krise og panikk ennå. Men den nye bokstavgrekeren er heller ikke helt falsk alarm. Børsfallene i det siste tar høyde for at mutanten iallfall til en viss grad vil prege økonomiene fremover.

Og her er shipping en interessant sektor. Sjøfarten har virkelig prestert ulikt på børsene siden nyheten om omikron ankom. Og som kan fortsette å gjøre det om mutanten er mer enn en kortvarig hype.

Under går vi gjennom tre sentrale shippingsegmenter. Hvis den nye virusvarianten faktisk blir en alvorlig helseplage, kan det også fremover dra ulikt i de forskjellige nisjene.

Småsparere som eventuelt vurderer å sette penger etter disse utviklingstrekkene, bør samtidig ha i mente at kursene raskt kan svinge den andre veien igjen. Shipping er en notorisk syklisk og volatil bransje.

Faktisk kan det lett bli slik at aksjene som faller mest nå, får en desto sterkere opptur om nye vaksiner eller ny kunnskap rydder omikron-trusselen mer varig av veien på børsene.

Les også

SSB ser ny usikkerhet etter omikron, men begrenset negativ effekt

Containermarkedet

Er det et sted vi virkelig har sett prisstigning, så er det i ratene containerrederiene oppnår.

Bak ligger både gjenåpningen og vareboomen på den nordlige halvkule. Men også store flaskehalser i verdikjedene. Alt har tatt lengre tid – og det har også tatt vekk mye av containerkapasiteten som ellers ville vært der.

Bokstavelig talt har det ikke vært nok containerskip til å dekke transportbehovene. Og det er denne underdekningen som har fått transportørene til å binde opp skip for lange perioder til ekstremt høye rater.

På senhøsten falt ratene noe tilbake fra toppen i september. Blant annet på forventningen om at forsyningskrisen i verden var litt på hell. Tiden det tok fra en vare ble bestilt til den ble levert, falt.

Men med omikron kan forsyningskrisen igjen stramme seg til. Havnerestriksjoner og smittevernregler kan gjenoppstå. De gryende tegnene til mer normalisert containerfrakt kan reverseres.

Særlig blir det interessant hva kineserne gjør. Verdens største produsentland er naturligvis ekstremt sentral i varefrakten. Og allmektige president Xi Jinping har vist før at selv små smitteutbrudd kan føre til enorme nedstengninger – også av havner og infrastruktur.

Og dermed er det fullt mulig et markant fall i de ekstreme containerratene igjen utsettes. Til ulempe for mange – men neppe for containeraksjene.

På den annen side er det heller ikke tvil om at fallhøyden over tid er til stede for bransjen. Og at omikron skal forlenge containerbonanzaen, er nok alt til en viss grad priset inn.

Blir det snarlig avklart at mutanten ikke påfører verdensøkonomien stor skade, kan det dermed bli vanskeligere å forsvare markedsverdiene.

Merk for eksempel at containergiganten AP Møller Mærsk er opp 50 prosent på København-børsen i år. Og mer enn doblet siden januar 2020.

Den vesle Oslo-noterte aksjen MPC Container Ships har på sin side klatret nesten 230 prosent i år.

Tankmarkedet

Skipene som frakter råolje og oljeprodukter som bensin og diesel har jevnt over ikke tjent gode penger under pandemien.

Det gjenspeiles også på børsene. Tankrederier flest er gjerne ned omtrent 50 prosent siden januar 2020.

Potensielt kan den nye varianten sette nok en spiker i tankratene. For allerede har den nye varianten redusert internasjonale flyginger. Flere land har helt eller delvis stengt sine grenser. Det er dårlig nytt for tankskipene, som hadde håpet på en oppgang i frakten av flybensin fremover.

I stedet kan vi nå få en ytterligere svekkelse av denne frakten – samtidig som potensielt mindre bilkjøring også kan bidra til å svekke fraktmengdene til tankskipene.

Og hvis omikron i tillegg bidrar til at Opec og samarbeidslandene (Opec +) reduserer ambisjonene om å øke oljeproduksjonen, blir det åpenbart en negativ faktor for tankrederiene.

Samtidig er det ikke det som har skjedd hittil. Torsdag ble det klart at Opec vil øke produksjonen i januar med 400.000 fat.

Og særlig ligger det en mulig oppside her dersom mutanten ikke blir så ille som fryktet. For mutantnyheten har alt sendt tankrederiene en del mer ned på børsene.

Teekay Tankers er for eksempel ned nesten 12 prosent de siste 10 handelsdagene. Mens Frontline, som har levert tall i perioden, er ned omtrent 6 prosent.

Dessuten kan selv en heftig virusrunde bidra til noe godt for sektoren. For dersom miseren øker skrapingen av gamle skip, kan selskaper med bedre balanse stå godt posisjonert på lang sikt. Frontline er en slik kandidat.

Les også

Brå svingninger i oljeprisen etter Opec+-enighet

Tørrbulk

Tørrlast har under pandemien vært et av de mest profitable shippingsegmentene. Jevnt over har ratene på skipene som frakter blant annet malm, kull og korn vært gode.

Ikke minst takket være utviklingen i Kina. Midtens rike står for rundt 40 prosent av tørrlastimporten i verden, så hva som skjer her, er avgjørende for både ratene og tørrlastaksjene.

Under pandemien har strenge kinesiske karantener og smittevernrestriksjoner i havnene bidratt sterkt til at skipene har forblitt ved kai lenger enn tidligere. Det binder opp fraktkapasiteten, og får ratene til å stige.

Også på Oslo Børs finner vi flere interessante tørrlastaksjer, som John Fredriksen-kontrollerte Golden Ocean og 2020 Bulkers. Aksjer som har steget kraftig under pandemien, og er opp henholdsvis over 110 og 80 prosent hittil i år.

Samtidig er dette aksjer som har kommet en god del ned fra sine topper i september, blant annet fordi utsiktene var at logistikkutfordringene var litt på hell.

Men en heftig runde omikron kan utsette kinesiske lettelser ytterligere. En nådeløs nulltoleransen for smitte kan bidra godt til at bulkratene stadig ligger høyt – og at aksjene nærmer seg gamle høyder igjen.

Les flere kommentarer:

Les på E24+

Vil strømprisene gi oss høyere lønn?

Les på E24+

Dette kan bli en utbyttemaskin

Les på E24+

Ikke alle børser er opplagt overpriset

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Børskommentar
  2. MPC Container Ships
  3. Mærsk
  4. Aksjer
  5. København
  6. Verdensøkonomien
  7. Børskommentar

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Småsparere bør frykte inflasjonen, ikke omikron

  2. Betalt innhold

    En ny trussel på børsene

  3. Én million fløy med Norwegian i november

  4. Veksten i økonomien stoppet allerede før omikron

  5. Sydbank om omikron: – Et skrekkscenario for SAS