Kraftig resultatfall for Storebrand

Storebrand mer enn halverer resultatet i årets andre kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. De knuser samtidig analytikernes forventninger.

KVARTALSTALL: Storebrand legger frem regnskapet for andre kvartal torsdag.
Publisert:

Torsdag morgen la Storebrand frem resultatet for andre kvartal. Det viser et resultat etter skatt på 413 millioner kroner, en nedgang fra 1,17 milliarder kroner i andre kvartal i 2021.

Konsernresultatet før amortiserting kom på 577 millioner kroner, ned fra 1,35 milliarder i fjor. Det er vesentlig bedre enn analytikernes spådom på 461 millioner kroner.

Selskapet fikk et driftsresultat på 705 millioner kroner, opp fra 686 millioner kroner samme kvartal i 2021.

Solvensmarginen endte på 195 prosent.

– Solvensmarginen er nå rekordhøye 195 prosent, og vi vil innen kort tid starte opp et tilbakekjøpsprogram av egne aksjer. Den underliggende veksten er god innen alle forretningsområder, med en sterk vekst i forsikringspremier på 14 prosent og økning i bankutlån på 15 prosent, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad.

Storebrand fikk et resultat før skatt på 439 millioner kroner. Analytikerne hadde på forhånd ventet et resultat før skatt på 324 millioner kroner, ifølge Infront.

– Ved avslutningen av første halvår i 2022 er verden fortsatt preget av geopolitisk og finansiell uro. Inflasjonen øker, og markedene er turbulente. Den økonomiske aktiviteten i Norge og Sverige er høy, og rentene er på vei opp. Høyere renter gir bedre nivåer for reinvestering i pensjonsporteføljene og vil over tid gi mer pensjon for våre kunder og overskuddsdeling for våre aksjonærer, sier Grefstad.

Hittil i år har Storebrand-aksjen falt 16 prosent.

Les også

Gjensidige-sjefen går av – Storebrand-topp tar over

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om