Kongsberg Automotive varsler svakere resultat

Det norske bildelselskapet nedjusterer utsiktene for året på grunn av den globale mangelen på halvledere og høyere råvarepriser.

FLASKEHALSER i bilindustrien og økte råvarepriser er bakgrunnen for svekkede utsikter for det norske selskapet.
  • Camilla Knudsen
  • David Bach
Publisert:

Kongsberg Automotive (KOA) varsler svakere resultat som følge av global halvlederkrise og høyere råvarepriser.

Selskapet venter nå inntekter på 1,10 milliarder euro (rundt 11 milliarder kroner) i 2021, ned fra tidligere guiding på 1,13 milliarder.

Justert driftsresultat nedjusteres med ti millioner euro til 50 millioner euro.

«De reviderte måltallene gjenspeiler selskapets forventning om at mangel på halvledere, sammen med høyere priser på råvarer, vil fortsette å redusere bilprodusentenes produksjon, og at dette vil fortsette gjennom fjerde kvartal 2021», skriver KOA i meldingen.

Selskapet startet et forbedringsprogram i våres for å kompensere for høyere kostnader og konsekvenser av halvlederkrisen.

«Men vi ser nå at den siste tids produksjonsstans hos bilfabrikantene vil påvirke våre inntekter i større grad en tidligere forventet», sier KOA-sjef Joerg Buchheim i meldingen.

Selskapet skal holde en telefonkonferanse fredag morgen klokken 08, der de vil gi mer informasjon.

Les også

Global vareskvis dempet Kongsberg Automotive-resultatet med over 200 millioner kroner

Bilindustrien taper milliarder

Det siste året har gitt en umettelig etterspørsel på verdensbasis etter databrikker, som de store produsentene i Asia ikke klarer å holde tritt med.

Fortsetter flaskehalsen i leverandørkjeden i dette tempoet, vil verdens bilprodusenter gå glipp av 7,7 millioner kjøretøy i løpet av 2021 enn de så for seg på starten av året.

Anslaget kommer fra konsulentfirmaet Alixpartners, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Alixpartners har kommet frem til at verdens bilprodusenter ligger an til å miste 210 milliarder dollar, tilsvarende 1.800 milliarder kroner, i omsetning i år.

Årsaken er blant annet mangelen på halvledere, men stopper ikke bare der. Høy etterspørsel og lav forsyning av en del andre råvarer, som stål og plast, driver også opp prisene for bilselskapene, som derfor må bremse produksjonen.

Bilprodusentene bremset produksjonen i begynnelsen av pandemien på grunn av den store usikkerheten. Nå sliter flere bilprodusenter, blant dem Volkswagen, Toyota og Volvo, med å få fatt i nok mikrochiper.

Mikrochipene er helt sentrale i konstruksjonen av moderne biler, særlig elektriske. En moderne elbil kan inneholde 3.000 av disse brikkene, ifølge Motor. Bransjenettsiden beskriver dem som kjernebestanddelen i digitaliseringen som skjer i bilindustrien.

Meldingen finner du her
Les også

Norske NOD håper på bedring i chipkrisen mot slutten av 2022

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kongsberg Automotive
  2. Bilindustri
  3. halvleder
  4. Regnskap og resultater

Flere artikler

  1. Laveste britiske bilproduksjon på 70 år

  2. Chipkrise stopper Scanias lastebilproduksjon i Sverige

  3. Global mangel på mikrochiper skaper produksjonstrøbbel

  4. Global vareskvis dempet Kongsberg Automotive-resultatet med over 200 millioner kroner

  5. Elon Musk om chipkrisen: – Et kortsiktig problem