Færre passasjerer, men økt lønnsomhet for Norwegian

Norwegian vil bytte vekst med lønnsomhet. I september økte flyselskapet inntektene per passasjer for sjette måned på rad og fylte flere seter.

TT NEWS AGENCY / X02350
Publisert:,

Det viser selskapets trafikktall for september som ble lagt frem fredag morgen.

I løpet av forrige måned fløy 3,3 millioner passasjerer med Norwegian, hvilket er fire prosent færre enn på samme tid i fjor.

Samtidig fylte selskapet flere seter. Den såkalte kabinfaktoren, eller fyllingsgraden, økte med 1,1 prosentpoeng til 89,9 prosent, viser tallene.

Det skjer etter at samlet passasjertrafikk steg mer enn hva samlet kapasitet økte med.

Les også

Norwegian kutter seks ruter fra Madrid

Bedre lønnsomhet

Etter perioden med kraftig vekst har Norwegian skiftet til økt fokus på lønnsomhet, som del av en rekke tiltak som skal gi bedre finanser.

Det bærer også denne måneden preg av. Tallene viser at lønnsomheten i Norwegian bedrer seg fra september i fjor.

Yield (inntjening per passasjerkilometer) økte med fire prosent til 0,39 kroner, mens RASK (inntjening per tilgjengelige sete) økte med 6 prosent til 0,35 kroner.

Ifølge selskapet er dette sjette måned på rad at enhetsinntektene økte sammenlignet med samme periode i fjor.

– Norwegian leverer sterkt på enhetsinntektene yield og RASK som viser at selskapets fokus på lønnsomhet (høyere gjennomsnittlig billettpriser) fortsetter i den positive trenden vi har sett i 2019, samtidig som fyllingsgraden øker. Det er meget positivt, skriver flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair i en kommentar.

Les også

Kreditorene sa ja til lånepakken: Nå fortsetter arbeidet med å styrke Norwegian-kassen

– Godt fornøyd

– Vi er godt fornøyd med at enhetsinntektene har økt for sjette måned på rad. Nå som Norwegian går fra vekst til lønnsomhet, er det også positivt at etterspørselen er god og stabil, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen, i en pressemelding.

– Driftsmessig fortsetter selskapet å levere bedre og bedre resultater, og vi er på god vei til å nå målet om en kostnadsreduksjon på to milliarder kroner i 2019, sier han.

– Utsiktene fremover er lovende, og for den kommende vintersesongen har vi justert ruteporteføljen og kapasiteten for å sikre at vi er godt posisjonert for å møte etterspørselen, fortsetter Karlsen.

Les også

HSBC hever kursmålet i Norwegian etter låneutsettelsene

Finansielt press

Norwegian gjennomfører en rekke tiltak etter at selskapet har vært under kraftig finansielt press.

Nylig skaffet selskapet seg et pusterom ved at to låneforfall i obligasjonsmarkedet ble utsatt.

I år ble selskapet også truffet av blant annet Boeing 737 Max-flyene som ble satt på bakken verden over i mars, problemene med Rolls-Royce-motorene på Dreamliner-flyene som vedvarer og kredittkortformidlere som holder igjen milliardbeløp som kunder allerede har betalt for billetter fra selskapet.