Finansiell teknologi

Børsraketten Zwipe har steget nesten 700 prosent siden mars

Det norske fintech-selskapet leverer teknologien til neste generasjons kontaktløse betaling.

André Løvestam har vært administrerende direktør i Zwipe siden 2018. Selskapet har ansatte i en rekke land.

Sondre Nes / E24
  • Sondre Olav Thomassen Nes
Publisert: Publisert:

Zwipe lager teknologien til biometriske betalingskort. Disse kortene bruker biometri (fingeravtrykk) til å autentisere brukerens identitet ved betaling. Dermed kan man alltid betale kontaktløst, uten PIN-kode, uavhengig av beløp.

– Biometriske betalingskort oppleves som langt sikrere, blant annet fordi alle transaksjoner blir autentisert, sier André Løvestam, administrerende direktør i Zwipe.

Zwipe-aksjen har klatret voldsomt siden mars, fra bunnen på 2,34 til 18,5 fredag. Det tilsvarer en oppgang på ekstreme 690 prosent, og gir selskapet en verdi på rundt 481 millioner kroner på Merkur Market. Aksjen er også notert på Stockholm-børsen, hvor den i juli ble omsatt i gjennomsnitt åtte ganger så mye som på Merkur, som oftest til høyere kurs.

– Vi konstaterer at svenske investorer er langt mer bevisste og kunnskapsrike på biometri, i tillegg representerer Stockholmsbørsen et mye større marked, kommenterer Løvestam.

Zwipe er en viktig aktør innenfor kontaktløs og biometrisk betaling.

Zwipe

Har mål om milliardomsetning

– På mellomlang sikt har vi et uttalt mål om en omsetning på én milliard kroner og gode marginer. Det innebærer også en markedsandel opp mot 30 prosent og et volum på 25–40 millioner enheter per år, sier Løvestam.

Han setter ikke en presis tidshorisont, fordi han mener det fortsatt er for uforutsigbart akkurat hvordan markedet kommer til å ta av.

– Men det er kun et spørsmål om når og hvor raskt volumet kommer til å ta av, fastslår han.

Zwipe venter pilotlanseringer i år, og at volumproduksjon starter i 2021 med eksponentiell vekst i mange år fremover.

– På lang sikt har vi et mål om at teknologien vår kan brukes i andre bransjer. Den har en rekke bruksområder, blant annet adgangskort, førerkort og ID, forteller Løvestam.

En av de tidligere generasjonene av Zwipes teknologi. Det svarte området er fingeravtrykksleseren.

Sondre Nes / E24

Tror på Zwipe

Viktor Westman, analytiker i det svenske meglerhuset Redeye, følger Zwipe tett.

– Vi tror absolutt det blir et marked for Zwipes teknologi, fordi det finnes så mange fordeler med denne teknologien. Vil man ha sikker kontaktløs betaling, må man bruke biometri, og man må ta bort PIN-kodene, sier Westman.

Westman forteller at de hadde dette synet før corona, men at corona har gjort biometrisk betalingsteknologi enda mer aktuelt.

– Coronaviruset er en game changer for kontaktløs betaling, gjennom økt fokus på hygiene. Nå er det ingen som vil røre betalingsterminalen lenger.

Redeye mener at Zwipe allerede har tatt en god markedsposisjon.

– Zwipe har en eksklusiv lisens og bruker teknologi fra verdens nest største kortprodusent, Idemia. De har et sterkt momentum allerede nå gjennom sine partnerskap. Det mener vi taler for at de absolutt kommer til å være relevante i markedet fremover, fastslår Westman.

Viktor Westman, analytiker i Redeye.

Redeye

Hever kursmålet til 35 kroner aksjen

Redeye hevet kursmålet for Zwipe torsdag, som følge av Zwipes nye samarbeidspartnere og den akselererende effekten som corona har på overgangen til biometriske kort.

– I et optimistisk, men rimelig scenario, regner vi med et marked på 900 millioner biometriske kort i 2030, hvor Zwipe får en initiell markedsandel på 17 prosent, som har falt til åtte prosent i 2030. Da får vi en aksjekurs på 35 norske kroner, forteller Westman

Redeyes grunnscenario er 20 kroner aksjen, basert på et marked på 450 millioner kort, men samme markedsandel. Det forrige kursmålet var henholdsvis 25 og ni kroner.

– Vi synes Zwipe har kommet med mye gode nyheter den siste tiden og har inngått mange gode partnerskap. For at vi skal opprettholde kursmålet, vil vi se flere piloter, kontrakter og kjøpsordre for å støtte opp under selskapets strategi.

Westman mener mye av den voldsomme stigningen i aksjeprisen siden mars skyldes en rekyl til vanlige nivåer, etter at aksjen var under et høyt salgstrykk i forbindelse med en emisjon.

Kontaktløs betaling har eksplodert

Ifølge Bankaxept var rundt 70 prosent av kortbetalingene i Norge kontaktløse i juni, en kraftig økning fra 12 prosent i juni 2019. I en annen undersøkelse har Mastercard konkludert med at 79 prosent nå bruker kontaktløs betaling. Løvestam ser nå store bevegelser på både tilbuds- og etterspørselssiden.

– Det har lenge vært stor interesse for kontaktløs betaling med bruk av biometri, og under corona har dette akselerert ytterligere, gjennom fokuset på hygiene og sosial distansering. Det siste er at bankene, som er selve beslutningstageren i verdikjeden, nå engasjerer seg langt mer enn tidligere, sier han.

Zwipe har et stort økosystem av leverandører og er i dialog med over 40 av verdens 50 ledende kortprodusenter.

– På tilbudssiden gjør teknologisk utvikling og betydelig kostnadsreduksjon biometrisk betaling stadig mer aktuelt, forklarer Løvestam.

Mari Kolstad, Bishwajit Choudhary og André Løvestam i Zwipes kontorer.

Sondre Nes / E24

– Kraftig kostnadsreduksjon

Løvestam i Zwipe forklarer at de er både teknologi- og kostnadsledende i sitt segment.

– Vårt nye flaggskip, Zwipe Pay ONE, kommer på markedet i 2021 og vil
tilby best-in-class ytelse til svært konkurransedyktige priser. Vi trenger kun å selge seks millioner kort i året for å tjene penger. Det utstedes til sammenligning 4 milliarder kort årlig, hvorav 100 millioner bare i Storbritannia.

Løvestam ser for seg at prisen per kort vil komme ned til 10 dollar i 2021, en fjerdedel av kostnaden på løsninger som har vært testet i piloter de siste årene. Dette beskriver han som triggerpunktet for at volumet skal ta av. Til sammenligning koster et «vanlig» betalingskort mellom 1,5 og 4 dollar.

– Kostnadene er på full fart ned, takket være betydelig forenkling av teknologi og produksjonsprosess. Her er vi i førersetet i et globalt marked, avslutter Løvestam.

– Mobilbetaling er ikke en trussel

Westman i Redeye ser spesielt én stor konkurrent akkurat nå, NXP, Europas største halvlederselskap, men han ser også at det er andre konkurrenter på vei.

– Hva med mobilbetaling?

– Man har snakket om mobilbetaling i mange år, men det har ikke fått et skikkelig gjennombrudd ennå. Jeg tror forbrukerne må endre selve handlingsmønsteret. Mobilbetaling må være tilgjengelig i en majoritet av butikker, slik at man tenker mobil hver gang man skal betale.

Westman ser ikke på mobilbetaling som en trussel mot biometriske kort, og tror at begge teknologiene kommer til å leve separat.

Løvestam i Zwipe mener at konkurranse også kan være positivt.

– Verdien av konkurranse er ofte undervurdert, dette er ikke et «zero sum game». Vi ønsker alle markedsaktører suksess, for deres suksess avler vår suksess og vice versa. Zwipe tar heller 10 prosent av et marked på en eller to milliarder enheter enn 90 prosent av et marked på 50 millioner enheter, sier han med et smil.

Et selskap i vekst

Zwipe er et «pre-revenue»-selskap, altså har de ikke nevneverdige salgsinntekter ennå. I 2019 hadde selskapet 1,3 millioner i salgsinntekter og et underskudd på 95 millioner.

– Våre kostnader er investeringer i vekst og plattformbygging. I vinter gjennomførte vi betydelige kostnadsreduksjoner, kostnadene ble redusert med 40 prosent, sier Løvestam.

Selskapet har god finansiell soliditet. Gjelden var kun 62.000 per første kvartal, og Løvestam forteller at Zwipe hadde rundt 56 millioner i kontanter på det tidspunktet. Zwipe har kostnader på rundt 5 millioner kroner i måneden, og forventer stipender fra EU’s Horizon 2020-program og Skattefunn på ca. 15 millioner kroner i løpet av andre halvår.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Finansiell teknologi
  2. Zwipe
  3. Teknologi
  4. Fintech
  5. Betaling
  6. Biometri
  7. Merkur Market

Flere artikler

  1. Gevinst på 15 mill. etter Idex-rally

  2. Ice sikret lånepakke: Analytiker venter ny trigger i aksjen

  3. DNB rigger seg for spare- og pensjonskamp: – Vi ønsker å være en av de få som står igjen

  4. Annonsørinnhold

  5. Ice-sjefen tar sats mot 2021: Sparer stort på nettleien og vil åpne nye butikker

  6. Betalt innhold

    Daytrader-epidemien