Norwegian ber om samme støtte som SAS får

SAS får tre milliarder i lånegaranti av Sverige og Danmark. Nå vil også Norwegian ha.

Stian Lysberg Solum
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

– Nå har svenske og danske myndigheter kommet med en betydelig redningspakke til SAS i form av likviditet som gjør det mye enklere for Norwegians største konkurrent å komme seg gjennom denne krisen, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i en pressemelding.

Tirsdag ettermiddag kom nyheten om at svenske og danske myndigheter gir SAS tre milliarder svenske kroner i lånegaranti for å bøte på problemene knyttet til coronaviruset.

Norwegian har også kommet i store vansker etter at en rekke land har innført strenge reiserestriksjoner. I helgen kom også nyheten om at UD frarådet nordmenn å gjennomføre reiser til alle land.

– Norwegian er et norsk selskap som trenger tilsvarende hjelp fra norske myndigheter for å kunne trygge norske arbeidsplasser, infrastruktur og verdiskaping, sier Schram.

– Vi er glade for at regjering og storting har sagt de vil gjøre alt som er nødvendig for å redde norske selskaper og norske arbeidsplasser gjennom denne krisen og vi håper nå at det raskt kommer tilsvarende tiltak for Norwegian i form av en kredittfasilitet, fortsetter han.

Les også

SAS får krisehjelp fra Danmark og Sverige

Permitterer 7.300 ansatte

Mandag opplyste Norwegian at det permitterer over 7.300 ansatte på grunn av krisen i luftfarten.

Blant de ansatte som permitteres finner man både piloter, kabinansatte, i tillegg til administrasjon- og vedlikeholdsarbeidere.

Flyselskapet har også besluttet å kansellere til sammen 85 prosent av sine flyginger.

– Det er virkelig med et tungt hjerte at vi må permittere mer enn 7.300 av kollegene våre, men vi har dessverre ikke noe valg. Jeg vil imidlertid understreke at dette er midlertidig, for når verden vender tilbake til normalen, er mitt mål å beholde så mange av våre dedikerte kolleger som mulig, sa Schram mandag.

Les også

Norwegian permitterer over 7.300 ansatte

Parat ber regjeringen fremskynde krisepakke

Leder Unn Kristin Olsen i fagforeningen Parat mener den norske regjeringen nå må komme på banen etter den dansk-svenske redningspakken til SAS. Hun mener regjeringen må fortelle hvordan også Norwegian og Widerøe skal reddes.

– Gjennom vårt møte med samferdselsminister og øvrig dialog med myndighetene registrerer vi en klar vilje til å finne løsning og en felles forståelse med Parat og ledelsen i selskapene om alvoret. Det er mange som trenger hjelp, men nå må redningspakken for våre norske flyselskaper på plass, sier Parat-lederen i en melding.

Hun sier videre at dersom man skal beholde norsk luftfart og arbeidsplassene som følger med, må det tilføres kapital raskt.

– Parat ønsker å ivareta hele bredden i norsk næringsliv, men nå er det reiseliv og luftfart som blør aller mest, sier Olsen.

Les også

SAS-sjefen lovpriser redningspakke – men vet ikke om det er nok

Uformell diskusjon om statlig aksjekjøp

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener det er gode nyheter at Sverige og Danmark nå kommer med støtte til SAS. Han tror også det kan være godt nytt for Norwegian.

– For Norwegian bør dette også indikere at norske myndigheter kommer på banen med en eller annen form for krise tiltak som sørger for at det norske flyselskapet også er fit for flight når situasjonen går mot normalt igjen.

Tirsdag morgen skrev NTB at det i de politiske miljøene i Norge skal ha startet en uformell diskusjon om statlig kjøp av aksjer i Norwegian. Dette som et mulig alternativ for å sikre flyselskapets overlevelse.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Norwegian blir neppe reddet av regjeringens 100 milliarder

Les også

Statlig oppkjøp kan bli siste utvei for Norwegian

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. SAS, Widerøe og Norwegian i villrede: Vet ikke om redningspakken gjelder for dem

  2. Betalt innhold

    Børskommentar: Er Bjørn Kjos på vei tilbake til pilotsetet i Norwegian?

  3. Betalt innhold

    Børskommentar: Hun kan ha fintet ut Sanner om den store Norwegian-regningen

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian stenger selvbetjent innsjekk

  6. Betalt innhold

    Børskommentar: Norwegian blir neppe reddet av regjeringens 100 milliarder