Schibsted svakere enn ventet i fjerde kvartal
Schibsted sliter med et svakt annonsemarked både i mediehusene og på Finn, men iverksetter forbedringsprogram og opprettholder langsiktige vekstmål.
Schibsted leverer et brutto driftsresultat (ebitda) på 944 millioner kroner i fjerde kvartal, opp fra 897 millioner kroner på samme tid i fjor.
På forhånd ventet analytikerne 1,079 milliarder kroner, ifølge estimater hentet av Infront.
Ekskludert de internasjonale rubrikktjenestene i Adevinta falt ebitda tre prosent til 460 millioner kroner fra fjerde kvartal i fjor. Adevinta presenterte sine resultater onsdag.
Schibsted foreslår et utbytte på 2,0 kroner per aksje for 2019, uendret fra året før.
Totalt endte kvartalsresultatet på 121 millioner kroner, opp fra et underskudd på 199 millioner i samme kvartal 2018.
For hele 2019 øker resultatet til 1,2 milliarder kroner fra 715 millioner i 2018.
Schibsted får i hovedsak inntekter fra digitale markedsplasser som Finn.no i Norge og Blocket i Sverige, låneformidleren Lendo og mediehus som VG, Aftenposten, Aftonbladet, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende.
I tillegg kommer vekst-satsingen, der leveringstjenestene Helthjem Netthandel, Morgenlevering og Svosj samt prissamenligningstjenesten Prisjakt inngår.
Langsiktig vekstmål opprettholdes
Inntektene fra de nordiske markedsplassene økte med seks prosent i fjerde kvartal til 758 millioner.
«Inntektsveksten for dette segmentet var lavere enn i tidligere kvartaler, med litt lavere volum for bolig- og stillingsannonser på norske Finn sammenlignet med i fjor, noe som også har fortsatt inn i starten av 2020», skriver konsernsjef Kristin Skogen Lund.
Svakere utvikling i den norske økonomien generelt påvirker imidlertid spesielt Finns stillingsannonser, og Schibsted varsler dermed noe svakere vekst på kort sikt.
Målet om en inntektsvekst for de nordiske markedsplassene på 8–12 prosent på mellomlang til lang sikt opprettholdes.
Det ventes god vekst i Lendo over tid, men det er usikkerhet knyttet til når man vil se bedring i norske og finske markeder.
Investeringer i nye markeder for Lendo, som Danmark, Polen og Østerrike, forventes å trekke ned ebitda med rundt 100 millioner kroner i år.
Svakere marginer i mediehusene
For mediehusene har det vært en betydelig nedgang i digitale annonseinntekter i 2019 og inn i 2020, spesielt i svenske Aftonbladet.
Inntektene fra digitale abonnement steg derimot 21 prosent.
Det er nå igangsatt et forbedringsprogram som skal kutte kostnader, bedre effektiviteten og sørge for å generere høyere inntekter på lengre sikt.
Det ventes noe svakere marginer i mediehusene de nærmeste årene sammenlignet med nivåene i 2018 og 2019.
For ordens skyld: E24 er et heleid datterselskap av Schibsted. Enkelte journalister i E24 har aksjer i Schibsted gjennom bedriftens aksjespareprogram.
Les børsmeldingen her