Analytikerne spår rekordkvartal for Norwegian
I det som vanligvis er høysesong for Norwegian venter analytikerkorpset et rekordhøyt overskudd og at inntektene passerte ti milliarder for første gang.
Når ferietrafikken slår til for fullt i sommermånedene er det vanligvis gode tider for flybransjen.
Torsdag er det duket for resultater for tredje kvartal fra Norwegian. Og når Norwegian-sjef Bjørn Kjos legger frem den finansielle fasiten venter analytikerkorpset at inntektene for første gang bikker ti milliarder kroner i et kvartal.
I tillegg tror analytikerne at overskuddet blir det høyeste noensinne i et enkelt kvartal.
Hold deg oppdatert på Norwegian. Last ned mine 24 i App Store eller Google Play og bli varslet om siste Norwegian-nytt!
Gjennom de månedlige trafikkoppdateringene er allerede billettinntektene kjent, men spørsmålet er hvordan utviklingen i kostnadene har vært og hvor store inntektene flyselskapet har på salg av andre ting enn billetter.
Venter rekordhøyt resultat
Trafikktallene i høysesongen har vist fortsatt sterk passasjervekst i takt med at Norwegian øker kapasiteten, men samtidig fallende enhetsinntekter (yield).
«minE24 gir deg alle økonominyhetene på ett sted. Les mer og last ned her!»
I juli endte billettinntektene på 3,26 milliarder kroner, mens de i august og september var på henholdsvis 3,04 og 2,34 milliarder kroner. Ved å gange yielden (inntjening per setekilometer) med inntektsgivende setekilometer (RPK) får man billettinntektene til et flyselskap.
Analytikernes prognose er at Norwegian fikk en samlet omsetning på 10,13 milliarder kroner, mens resultatet etter skatt er anslått til 1,45 milliarder, ifølge estimater fra SME Direkt for TDN Finans.
Det vil i så fall være en inntekts- og resultatvekst på henholdsvis 21 prosent og 46 prosent fra perioden i fjor, og et rekordhøyt overskudd.
saken fortsetter under
For aksjonærene har det imidlertid vært et turbulent år så langt. De har sett Norwegian-aksjen falle fra rundt 290 kroner til nær 170 kroner på det laveste i august, før kursen har steget til 240 kroner igjen.
Kursutviklingen har også hengt etter flere av konkurrentene.
Mens en hundrelapp i Norwegian-aksjen har blitt til 84 kroner siden årsskiftet, har Ryanair og EasyJet steget henholdsvis 10 og 31 prosent på London-børsen. I Stockholm har SAS-aksjen tatt av, med en oppgang på nær 88 prosent i denne perioden.
Både hendelser som at mangeårig finansdirektør Frode Foss gikk på dagen, en sommer preget av store forsinkelser etter pilotmangel og et dårlig kvartalsresultat, la press på Norwegian-aksjen tidligere i år.
Av det mer positive slaget var nyhetene etter sommeren om at USA-lisensen for det britiske datterselskapet endelig kom på plass og at selskapet landet en feederavtale med EasyJet.
saken fortsetter under
– Den svarte skyen over aksjen
Også usikkerhet om finansieringen av de store flybestillingene har vært en kilde til bekymring i markedet, mener investeringsdirektør Stig Myrseth.
– Det er stor usikkerhet særlig knyttet til finansieringen, om de har kontroll på den. Det er det egentlig kun selskapet selv som vet. Det er den store svarte skyen over aksjen, sier han til E24.
Myrseth har likevel satset på aksjen i sin Dovre-portefølje, ene og alene på grunn av at Bjørn Kjos og styreleder Bjørn H. Kise bladde opp 193 millioner kroner i et storkjøp av Norwegian-aksjer til over markedspris i september.
– Norwegian er et vanskelig selskap å ha noen formening om. For det første er alle inntektene variable, mens kostnadene er faste. I tillegg har selskapet en enorm gjeld. Her er det giring (belåning) i andre potens. Du kan regne deg frem til det tallet du vil. Små endringer i en variabel gir enorme utslag i fair value, sier Myrseth.
– Men jeg satser på at Kjos og Kise, som tross alt burde kunne butikken mye bedre enn aksjeanalytikere, investorer og så videre, at de har en god grunn og er grådige på egne vegne.