Kid: Vekst på alle områder i årets første kvartal

Den børsnoterte interiørkjeden Kid melder om vekst i inntekter, i resultat, i antall butikker og i markedsandel.

Foto: Kid
Publisert:,

Inntektene til Kid landet på 298 millioner kroner i årets første kvartal, en oppgang fra 274,9 millioner i samme periode i fjor – noe som tilsvarer en vekst på 8,4 prosent.

Til sammenligning var veksten i bransjen for øvrig på 1 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Det viser interiørselskapets ferske kvartalsrapport.

Påskeeffekten gjorde at det var én ekstra handelsdag i årets kvartal sammenlignet med i 2018.

Brutto driftsresultat (ebidta) fikk et kraftig hopp fra 9,9 til 52 millioner kroner.

Les også

Kid kjøper svensk interiørkjede av Ica Gruppen

Selskapet har imidlertid i kvartalet innført en ny regnskapsstandard, IFRS 16. Sett bort ifra effektene fra dette, var brutto driftsresultat likevel på 15,1 millioner kroner.

Tar markedsandeler

Sammenlignbart salg (like-for-like veksten) steg 5,1 prosent i kvartalet, opp fra 3,3 prosent i fjorårets tre første måneder.

Selskapet skriver i rapporten at veksten var drevet av en kommersiell produktportefølje som var støttet av solide driftsmessige prestasjoner i butikkene, effektiv logistikk og god utøvelse i markedsføringen.

Kid melder at selskapets markedsandel i interiørbransjen har steget til 35,5 prosent i kvartalet, opp fra 33,7 prosent i fjorårets kvartal

Det totale antallet fysiske butikker ved slutten av kvartalet var på 142, en oppgang fra 139 på samme tid i fjor.

Les på E24+ (for abonnenter)

Den nye Nille-sjefen ble advart mot jobben: – Noen ler av meg, men det gjør ingenting

Netthandelen vokste 22,6 prosent sammenlignet med første kvartal 2018. Selskapet skriver at det vil fortsette å styrke netthandelskanalen, og har blant annet opprettet en ny stilling som teknologidirektør, som skal bidra til dette formålet.

Kjøpte svensk selskap

Tirsdag meldte Kid at selskapet kjøper den svenske interiørkjeden Hemtex av Ica Gruppen for 37,6 millioner svenske kroner. Hemtex driver 141 tekstil- og interiørbutikker i Sverige, Finland og Estland.

Hemtex og Kid forblir to ulike merkevarer i sine respektive markeder etter kjøpet.

I forbindelse med oppkjøpet sikret Kid ny finansiering fra Nordea for den kombinerte gruppen på til sammen 922 millioner kroner.

Her kan du lese mer om