Analytiker anbefaler å dumpe Northern Ocean etter riggvraking

Kepler Cheuvreux vraker kjøpsanbefalingen på Northern Ocean. Aksjen har stupt mer enn 40 prosent etter at selskapet mistet viktig kontrakt for ulykkesrigg.

Mangemilliardær John Fredriksen er dominerende aksjonær i flere riggselskaper, blant disse Northern Ocean.
Aksjeanbefalinger
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Tirsdag kveld ble det kjent at oljeselskapet Wintershall Dea terminerer kontrakten med riggselskapet Northern Oceans «West Mira»-rigg.

Dermed har John Fredriksen-satsingen bare en av to rigger i flåten på kontrakt.

Avgjørelsen, som kom etter en rekke «alvorlige hendelser» på den halvt nedsenkbare boreriggen, har sendt riggaksjen ned over 40 prosent på Oslo Børs.

Les også

Terminert kontrakt for Fredriksens ulykkesrigg: – Brutalt i dagens marked

– Holder oss på sidelinjen for nå

Nå har analytiker Magnus Olsvik i meglerhuset Kepler Cheuvreux vraket kjøpsanbefalingen sin på Northern Ocean, ifølge en oppdatering.

Anbefalingen er nå «reduser», med et kursmål på 6,5 kroner - samme som fredagens nivå.

– Med bare en rigg i arbeid estimerer vi negativ fri kontantstrøm i 2021-estimatet, skriver Kepler Cheuvreux-analytikeren.

Å miste arbeid for en rigg i det nåværende kriserammede riggmarkedet, ble omtalt som «brutalt» av Sparebank 1 Markets-analytiker Vidar Lyngvær overfor E24 tidligere denne uken.

Både ham og Olsvik trekker frem at utsiktene for etterspørselen etter rigger på norsk sokkel ser sterkt ut tross coronakrisen, men:

– Vi holder oss på sidelinjen for nå på grunn av usikkerhet på drift, et kommende låneforfall senere i år og en potensielt betydelig kapitalinnhenting, skriver Olsvik.

Northern Ocean har et låneforfall knyttet til «West Mira» på 155 millioner dollar i desember i år.

Kepler Cheuvreux antar at «West Mira» får en ny kontrakt fra første kvartal 2022, fremgår det.

Les også

Panoro Energy og BW Energy fant ikke mer olje på Hibiscus-feltet

«Samlet vurdering»

Den siste alvorlige hendelsen på «West Mira» var 19. mars da et «juletre», som er ventiler og rør som kobles til brønnhodet, falt til havbunnen fordi en vaier røk. Riggen har siden vært ute av drift.

Informasjonssjef Kjetil Hjertvik i Wintershall Dea skrev i en e-post til E24 at termineringen ble gjort etter «undersøkelser og en samlet vurdering».

Siden starten av 2020 har fem andre hendelser blitt omtalt som alvorlige på «West Mira».

Northern Ocean vurderer rettslige skritt etter vrakingen.

«Selskapet jobber konstruktivt med alle sine interessenter, og tar alle kommersielle og juridiske grep nødvendig for å begrense implikasjonene for interessentene», fremhevet selskapet i en melding.

Riggselskapet Northern Drilling skilte i 2019 ut sine to halvt nedsenkbare rigger for røffe farvann, «West Mira» og «West Bollsta», i et nytt selskap som fikk navnet Northern Ocean.

Det er Seadrill, et annet riggselskap i Fredriksen-sfæren, som har driftet «West Mira» under kontrakten med Wintershall Dea.

Les også

Knekk for shippingaksjer etter tilspisset handelskonflikt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Aksjeanbefalinger
  2. Riggselskaper
  3. Northern Ocean
  4. Oslo Børs
  5. John Fredriksen

Flere artikler

  1. Terminert kontrakt for Fredriksens ulykkesrigg: – Brutalt i dagens marked

  2. Privatinvestor har doblet pengene i skadeskutt Fredriksen-aksje

  3. Fredriksens riggsatsinger: Nye tap i andre kvartal

  4. Skadeskutt riggaksje rett opp etter kansellering: – Absolutt berettiget

  5. Nicolay Grove selger aksjer i Northern Drilling