Opera anklages for trakassering av lånekunder i Kenya

Operas mikrokredittsatsing i Afrika beskyldes for å offentlig henge ut kunder som ikke kan betale gjelden sin. Aksjen er blitt shortet av samme investor som har angrepet Nel-partner Nikola Motors.

I HARDT VÆR: Operas mikrokredittsatsing i Kenya er blitt gjenstand for sterke beskyldninger det siste året. Illustrasjonsfoto.

Brian Inganga / AP
  • Lage Bøhren
Publisert:,

Programvareselskapet Opera er mest kjent for nettleseren med samme navn, men har de siste årene innledet en storsatsing på mikrokreditt i afrikanske land med låne-appene Okash og Opesa.

I løpet av det siste året har Okash og Opesa flere ganger blitt knyttet til en aggressiv inkassotaktikk omtalt som «debt shaming» (gjeldsskam). Fenomenet ble sist omtalt i Financial Times denne uken.

I artikkelen forteller låntagere i Kenyas hovedstad Nairobi om inkassobyråer som forfølger dem for å kreve inn misligholdte lån gitt av en Operas konkurrenter, amerikanske Branch, enten ved å ta kontakt med venner og familie ved hjelp av kontaktinfo hentet fra telefonene deres, eller true med å varsle arbeidsgiver.

Her kommer det også frem at Kenyas banktilsyn har offentliggjort at praksisen har ført til minst ett selvmord i landet.

Les på E24+

Ny bråstopp for hotellene: – Så alvorlig at det nesten ikke er til å tro

Ble kinesisk og havnet på Nasdaq

Opera Software ble startet av de norske gründerne Jon Stephenson von Tetzchner og Geir Ivarsøy i 1995. Selskapet var notert på Oslo Børs frem til 2016, da nettleservirksomheten ble solgt til et konsortium av kinesiske investorer for 600 millioner dollar. Den øvrige mobilvirksomheten byttet navn til Otello Corporation og er fortsatt notert på Oslo Børs.

I 2018 ble Opera igjen notert, denne gangen på Nasdaq, og det har vært en turbulent reise for aksjen så langt. I januar i år ble selskapet gjenstand for et målrettet angrep fra Hindenburg Research, det samme analyseselskapet som denne uken langet ut mot Nel Hydrogens amerikanske partner Nikola Motors.

Les også

Nel falt markant etter svindel-anklager mot partner

I Opera-analysen med tittelen «Phantom of the turnaround – 70% downside», hevdet Hindenburg blant annet at selskapet drev «rovdyraktig» utlånspraksis for å lokke til seg låntagere for så å kreve renter på mellom 365–876 prosent, samt utstrakt bruk av «debt shaming». Hindenburg opplyste også at det hadde tatt en shortposisjon i Opera-aksjen, som falt 18 prosent samme dag rapporten ble publisert.

Opera omtalte i en uttalelse rapporten som «full av feil, ubegrunnede og villedende påstander».

Opera-aksjen fortsatte å falle gjennom våren i takt med resten av det globale aksjemarkedet, men kursen har siden klatret 76 prosent fra bunnen og er nå tilbake på nivået fra starten av januar. Børsverdien er på i underkant av én milliard dollar.

Les på E24+

Kokain i Norge: Ikke lenger bare for fiffen

Angrepet av konkurrentene

Mikrofinans har vokst svært hurtig i flere afrikanske land de siste årene, ut fra en ambisjon om å bekjempe fattigdom ved å gi folk tilgang til små lån uten sikkerhet.

Nevnte Branch har ifølge FT behandlet over 15 millioner lån til to millioner kenyanere siden 2016, med beløp på mellom to og 700 dollar og rente fra 22–240 prosent. Selskapet analyserer innholdet på lånsøkerens smarttelefon for å bedømme kredittverdigheten, og benytter seg av inkassobyråer som Nimble Group Kenya, Skywave og minst tre andre aktører, ifølge avisen. Flere av disse byråene blir også benyttet av Okash og Opesa, ifølge FT.

Branch var en av flere digitale långivere i Kenya som i juni i år signerte på et opprop mot Okash og Opesa for å bedrive «debt shaming» mot sine kunder, samtidig som de selv distanserte seg mot praksisen. I FTs artikkel står imidlertid flere Branch-kunder frem og forteller at de selv er blitt utsatt for dette. Branch avviser imidlertid overfor avisen at de benytter kundedata til å forfølge låntagers venner og familie.

Les på E24+

Ukens Investtech: På lag med innsiderne

– Ingen nye anklager mot oss

Operas kommunikasjonssjef Alejandro Viquez understreker at FTs artikkel ikke inneholder nye beskyldninger mot Okash og Opesa, kun tidligere påstander som er blitt benektet av selskapene.

«Okash og Opesa engasjerer seg ikke i slike handlinger nevnt i FT-artikkelen. Det er noe selskapene har kommunisert tidligere, og som burde være kjent nå. Forvirringen stammer fra prinsippene i referanse-programmet som ble brukt av Okash og Opesa. Dette betyr at når brukere registrerer seg i appene, må de oppgi kontaktinformasjon til en referanseperson eller et referansenummer. Denne referansepersonen blir bare kontaktet i tilfelle den opprinnelige låntageren blir utilgjengelig», skriver Viquez i en e-post til E24.

Ifølge kommunikasjonssjefen har Okash og Opesa noen ganger observert at dette kan føre til at «uventede personer» blir nådd av kundeservice, og man mistenker at dette er roten til «forvirringen».

«I løpet av våren observerte vi videre noen lokale konkurrenter som spredte desinformasjon om Okash og Opesa basert på dette, noe selskapene raskt svarte på den gang», skriver Viquez videre.

Opera ledes i dag av kinesiske Yahui Zhou, som også er styreleder. Flere nordmenn sitter i konsernledelsen, inkludert finansdirektør Frode Jacobsen og mobildirektør Per Wetterdal. I styret sitter Trond Riiber Knudsen og Lori Wheeler Næss som uavhengige representanter.

Les også

Milliardsmell for Nikola-shortere

Her kan du lese mer om

  1. Opera
  2. Nettlesere
  3. Kenya
  4. Nasdaq
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Krasse påstander mot Nels storkunde: Slik slår Nikola tilbake

  2. Dow Jones endte paddeflatt på Wall Street

  3. Store svingninger på Wall Street: Nasdaq falt videre

  4. Annonsørinnhold

  5. Verste teknologiuke i USA siden mars

  6. Betalt innhold

    Norske IT-aksjer ser sunnere ut enn de amerikanske