Kraftig LNG-hopp: Fredriksen-topp uenig i kollaps-spådom

Investorer sender LNG-aksjer rett opp på Oslo Børs mandag. Samtidig strides ekspertene om veien videre for det knallsterke markedet rederiene som frakter flytende naturgass nå seiler i.

Flex LNG-skipet «Flex Aurora». Selskapet har en flåte på 13-skip.

Flex LNG
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Den svært tyngede situasjonen i markedet for frakt av flytende naturgass (LNG) i sommer har snudd fullstendig.

Den siste uken har inntjeningen til skipene i spotmarkedet tidvis vært oppe i nesten 200.000 dollar per dag for skip tilgjengelig for umiddelbar levering, mens nivået var nede på 30.000 dollar tidligere i år.

Alle er riktignok ikke positive til LNG-festen. Danske Bank-analytiker Anders Karlsen uttalte til E24 sist uke at han mener investorer bør holde seg unna LNG-aksjene på Oslo Børs.

– Markedet skal ned fordi det kommer veldig mye nye skip neste år. Og det kommer heller ikke like mye produkt. Jeg tror derfor det blir mer utfordrende når vintersesongen avtar, med et mye tøffere marked. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe LNG-aksjer. Det kan være gode selskaper, men er markedet dårlig, så hjelper ikke det, sa Karlsen.

Les også

Analytiker øyner tapersektor i shipping neste år: – Ser ingen grunn til å kjøpe

– Rettferdiggjør ikke en slik gjentagelse

Aksjemarkedet støtter ikke helt det synet mandag og sender LNG-aksjene rett opp på Oslo Børs, blant annet på grunn av positive analyser fra andre deler av analytikerkorpset. LNG-aksjene er fra før godt i minus for 2020 som helhet, men på ukens første dag ser det slik ut på Børsen:

Flex LNG er opp rundt 8 prosent, Awilco LNG stiger 58 prosent og Höegh LNG er opp over 7 prosent.

Sjef for John Fredriksen-rederiet Flex LNG, Øystein Kalleklev, fremhever overfor E24 at det finnes delte syn om LNG-markedet i 2021.

Han legger imidlertid heller ikke skjul på at det er mange skip som skal leveres neste år. Nøyaktig rundt 50 stykker.

– Så vi har kommunisert at vi kan oppleve litt motvind sommeren 2021 om vi ser at mye laster blir kansellert. Dog rettferdiggjør ikke fremtidsprisene på gass en slik gjentagelse nå.

– Så skal vi ikke glemme at siden det forsvant 20 millioner tonn med produksjon i 2020, så er potensiell vekst neste år veldig høy, med over 30 millioner tonn. Om vi bare får to tredjedeler av denne produksjonen for neste år, så ser markedet balansert og ut den høye gassprisen insentiverer at laster blir produsert, sier Kalleklev.

Gasspris-hopp

Det sterke LNG-markedet forklares med høy gassetterspørsel i Asia, som igjen har sendt gassprisen her til værs.

Nå er den på 11 dollar per million british thermal unit (BTU), mot svake 2 dollar i sommer. Bare sist uke hoppet gassprisen i Asia over 40 prosent.

– Det er ikke noe vi har sett siden høsten 2018 og det er dramatisk opp fra bunnen på 1,8 dollar i sommer, påpeker Kalleklev.

Les også

Holder stengt ut året: Fredriksens tradisjonsrike julelunsj ryker

Han fremhever at det er like viktig hvordan differansen mellom Asia og USA er, gjerne omtalt som arbitrasjemarginen på fagspråket. I USA er gassprisen fortsatt på 2,5 dollar.

– Da er marginen 8,5 dollar, som også er det høyeste siden 2018. Det er også bare 75 cent fra nivået i 2014. Imidlertid hører vi bud på laster på 12 dollar i slutten av januar, så da er vi faktisk over nivået i 2014, sier Kalleklev.

Det innebærer at det nå er «ekstremt profitabelt å transportere gass fra USA til Asia».

– Dette betyr lange seilingsdistanser, spesielt siden det er kø i Panamakanalen. Og med så høye marginer kan befrakterne betaler svært godt for frakt og vi ser derfor rater som nærmer seg 200.000 dollar dagen.

Gassprisen i Asia støttes også av eksportforstyrrelser og forsinkelser i transitt for øyeblikket. Dette skaper en strammere tilbudsside.

Les også

Seadrill har inngått avtale om betalingsutsettelse

– Tjener veldig godt med penger

Arctic Securities fremhever i en fersk analyse den nevnte arbitrasjen mellom øst og vest som en nøkkeldriver til den sterke fraktetterspørselen, og peker på produksjonsbrudd i Australia og Qatar som en av årsakene til økte gasspriser i øst, ifølge Infront TDN Direkt.

«Utsiktene ser gode ut ettersom cargo-priser er forventet å være høye samtidig som fraktkapasitet er forventet å fortsatt være begrenset», skriver meglerhuset.

ABG Sundal Collier oppjusterte søndag kursmålet på Flex LNG til 91 kroner per aksje, mot mandagens kurs på 78 kroner.

Pareto Securities trekker også frem i en rapport mandag at de forventer sterke fjerdekvartalstall for Flex LNG og peker på en booking på 98 prosent for kvartalet, samt sterk guiding for førstekvartal, skriver Infront TDN Direkt.

– Dagens marked betyr at vi tjener veldig godt med penger siden vår kontantmessige break-even er cirka 45.000 dollar dagen. Godt marked medfører at vi også har mulighet til å booke første kvartal på gode rater siden vi har syv av ti skip på vannet eksponert mot spotmarkedet.

– Videre har vi tre skip for levering tidlig 2021 som ikke har kontrakter så vi har dermed et godt vindu til å også slutte disse skipene, understreker Kalleklev overfor E24.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Flex LNG
  2. John Fredriksen
  3. Oslo Børs
  4. Rederier

Flere artikler

  1. Fredriksen-topp: – Helt bonanza i fraktmarkedet

  2. Analytiker øyner tapersektor i shipping neste år: – Ser ingen grunn til å kjøpe

  3. Venter full knekk i shipping-vinner

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Børskometen med eksploderende rater

  6. Frontline dropper utbyttet