Norwegian søker konkursbeskyttelse for tre spanske datterselskap

Norwegian tar nå drastiske grep i et av sine viktigste markeder utenfor Norge. Selskapene som sørger for at flyene i Spania bemannes, betjenes og vedlikeholdes søker nå om konkursbeskyttelse på den iberiske halvøy.

Illustrasjonsbilde

INTS KALNINS / X02120
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyselskapet Norwegian har allerede søkt konkursbeskyttelse i Irland og i Norge, for ulike deler av konsernet.

I Norge har man fått konkursbeskyttelse for det børsnoterte morselskapet Norwegian Air Shuttle. I Irland har man fått konkursbeskyttelse for flyselskapet Norwegian Air International og Arctic Aviation Assets – selskapet som sitter på alle flyene til Norwegian-konsernet.

Nå søker ytterligere tre selskaper i Norwegian-systemet konkursbeskyttelse i Spania: Datterselskapene Norwegian Air Resources Spain, Red Handling Spain og Red Maintenance Spain.

Det opplyser Norwegian i en pressemelding i landet.

Dette er tre heleide datterselskaper av Norwegian som har ansvaret for henholdsvis de ansatte (piloter og kabinansatte) i Spania, samt bakketjenester og vedlikehold på Norwegians spanske baser og flere av flyplassene selskapet har fløyet til.

Et fjerde selskap, Norwegian Air Resources Shared Service Center, der de ansatte ved selskapets kontor i Barcelona er ansatt, har ikke søkt om konkursbeskyttelse.

Den spanske konkursbeskyttelsen vil ifølge flyselskapet gi de tre datterselskapene inntil seks måneder på seg til å reforhandle gjeld og restrukturere seg «i henhold til den nåværende situasjonen og Norwegians potensielle fremtidige behov i Spania».

«Fagforeningene representert i de tre selskapene har allerede blitt informert og en dialog vil bli igangsatt med dem», skriver Norwegian i meldingen.

Pressemelding fra Norwegian – Spania

Norwegian: Konsernet har ikke gitt garantier

En konkursbeskyttelse innebærer at en domstol i en midlertidig periode beskytter et selskap fra å bli begjært konkurs hvis man mener at det er grunnlag for videre drift. Deretter må det forhandles om en restruktureringspakke.

Hvis kreditorer og relevante parter ikke blir enige om en løsning kan selskapet i konkursbeskyttelse bli slått konkurs til slutt og likvidert.

Norwegian sendte ikke ut en børsmelding om konkursbeskyttelsen til de spanske datterselskapene torsdag. Det forklarer selskapet slik:

– Da vi søkte i Irland, meldte vi i børsmeldingen også at vi kunne komme til å søke om tilsvarende prosesser i andre jurisdiksjoner, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian.

Ifølge Norwegian skiller den spanske versjonen seg fra den irske og norske ved at det ikke oppnevnes en rekonstruktør av en domstol. Så her er det Norwegian-selskapene selv som driver restruktureringsprosessen.

En viktig faktor i den irske og norske konkursbeskyttelsen er garantiene som er gitt internt i Norwegian-konsernet, blant annet ved at konsernet i Norge har garantert for lån og leasingavtaler som datterselskaper i Irland har inngått.

Slike garantier er ikke gitt for de spanske selskapene:

– NAS (morselskapet, journ.anm.) har ikke avgitt noen formelle garantier overfor de spanske selskapene som kan påvirke restruktureringsprosessen ellers i konsernet, sier Tuman.

Les også

Revisoren i Norwegians irske konkursbeskyttelse: Vil ha 1,3 milliarder kroner igjen i mars

Kraftig passasjerfall

Spania har i en årrekke vært blant de viktigste markedene til Norwegian, sammen med Norge og USA. Siden coronapandemien slo inn i flymarkedet som verst i mars har imidlertid virksomheten i Spania så å si stått helt stille, med få unntak.

Norwegians datterselskaper har dermed hatt minimalt med inntekter og aktivitet.

Norwegian opplyser selv at de ikke flyr noen fly i Spania i årets vintersesong, som løper frem til påske.

Selskapet hadde frem til oktober i år totalt 1,27 millioner passasjerer i Spania, hvorav de aller fleste brukte flyselskapet i første kvartal.

Til sammenligning opplyser Norwegian at de fra januar til oktober i fjor hadde 7,34 millioner passasjerer i Spania, noe som betyr at fallet i år har vært på 83 prosent.

Norwegian brukte i starten innleid personell da de etablerte virksomheten i Spania. I 2015 konkluderte imidlertid det spanske arbeidstilsynet med at Norwegian hadde brutt med lovlig praksis. Norwegian har i etterkant endret praksis og de ansatte ble flyttet over til Norwegians datterselskap Norwegian Air Resources Spain.

SAS har så sent som i år fått kritikk for sin bruk av innleid personale i Spania.

Les også

Ny generalforsamling i Norwegian: Aksjonærene sa ja til krisefullmakter

Hovedprosess i Irland

Den viktigste prosessen som pågår er konkursbeskyttelsen i Irland – også kalt examinership. De ter fordi det er fra Norwegians irske datterselskap AAA at alle flyene til selskapet kontrolleres. En godkjent restruktureringsplan der vil være helt essensiell for konsernets overlevelse.

Norwegian søkte i november om konkursbeskyttelse i Irland og fikk dette innvilget i desember. I starten av desember søkte Norwegian også om konkursbeskyttelse for morselskapet sitt, slik at konsernet som sådan ikke kan bli slått konkurs i Norge.

Torsdag denne uken avholdt Norwegian en ekstraordinær generalforsamling i Norge der selskapets aksjonærer ga overveldende støtte til fullmaktene styret og ledelsen ba om.

Les også

Norwegian-toppenes redningsoperasjon går videre: – Må overbevise domstolen om at vi har tilstrekkelig kapital

Norwegian varslet allerede i sommer at de jobbet med en ny redningspakke, som skulle følge den første som ble vedtatt i mai.

I november sa regjeringen imidlertid nei til å gi Norwegian mer støtte enn de tre milliardene i statsgarantier for lån som Norwegian fikk i våres.

Norwegian valgte da å kutte antallet fly i luften fra over 20 til 6 fly, og deretter søke konkursbeskyttelse.

Med fullmaktene som ble gitt torsdag kan Norwegian både redusere gjelden gjennom å konvertere den til aksjer, de kan ta opp store nye lån og de kan hente inn friske penger gjennom en emisjon.

Hvordan den faktiske redningspakken vil se ut vil avhenge av hvilken avtale man kan få kreditorene med på.

Denne planen er ventet en gang i starten av 2021, med en emisjon rundt slutten av februar.

Les på E24+

Noen tror Norwegian-aksjonærene vil få gaver fra kreditorene

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Konkursbeskyttelse
  2. Norwegian
  3. Aksjelive
  4. Luftfart
  5. Flyselskaper
  6. NAS
  7. Spania

Flere artikler

  1. Irsk dommer utfordrer Norwegian på hvor irske de er

  2. Norwegian sikrer irsk konkursbeskyttelse

  3. Norwegian håper fortsatt at regjeringen vil snu

  4. Norwegian søker konkursbeskyttelse også i Norge

  5. Skjebnedager for Norwegians redningsplan: Venter dom neste fredag