Shippingtopp tror container-boom kan vare i flere år: – Markedet er ekstremt attraktivt

MPC Container Ships ser for seg milliardinntjening i et brennhett fraktmarked. I løpet av året vil rederiet vurdere utbyttedryss til aksjonærene, ifølge toppsjefen.

CONTAINERFEST: Pandemi-effekter på vareforbruket og begrenset fraktkapasitet gir gullkantede rater for rederier som MPC Container Ships.

MPC Container Ships
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert: Publisert:

En boom i markedet for frakt av containere til havs har gjort MPC Container Ships til årets børsrakett.

Containerrederiet utnyttet i forrige uke det sterke markedet til å utvide flåten med 11 skip, gjennom oppkjøpet av Arne Blystad-selskapet Songa Container for 1,8 milliarder kroner.

– Det er en veldig bra mulighet til å øke eksponeringen til dagens fantastiske marked. Jeg tror investeringen vil betales ned svært raskt med dagens rater, sier rederiets sjef Constantin Baack til E24.

Ser «stramt marked» i flere år

Prisen på frakt av containere sjøveien har blitt mangedoblet under pandemien. Det har skjedd i kjølvannet av økt vareetterspørsel, begrenset fraktkapasitet og flaskehalser i havnene.

Det sender inntjeningen til shippingaktører som MPC Container Ships til værs.

Les også

Oppkjøpstopp rir containerbølge på Oslo Børs

– Tilbudssiden, som er svært begrenset, vil resultere i et veldig stramt marked med hensyn til tilgjengelig tonnasje, kanskje de neste to til tre årene, sier Baack.

Rederiet antar at det vil seile inn et brutto driftsresultat på over 350 millioner dollar neste år, tilsvarende rundt tre milliarder kroner, opp fra 170 til 180 millioner dollar i år.

Kjøpet av Songa Container øker rederiets flåte fra 64 til 75 feeder-skip, en kategori som er egnet til å betjene mindre havner og regionale ruter.

MPC Container Ships-sjef Constantin Baack.

MPC Container Ships

Ifølge Baack vil rederiet gjøre en vurdering av utbyttebetalinger før året er omme, etter at det har gjennomført Songa-oppkjøpet, «optimalisert» kapitalstrukturen og fått på plass fornyelse av kontrakter.

– Vi vil da kommunisere utbyttestrategien mer detaljert til markedet, sier han.

Med skip som går av kontrakt og skal inn på nye såkalte charterkontrakter, kan mye av inntjeningen flere år frem i tid låses inn i løpet av de neste tre til seks månedene, påpeker MPC-sjefen.

Han sier at 26 av kontraktene skal fornyes før årsslutt.

– Markedet er ekstremt attraktivt, fordi du får lange perioder og høye rater. Du trenger ikke vente tre år for å se om det lønner seg. Det vil bli låst inn de neste månedene.

Baack trekker frem at rederiet nylig leide ut et skip for en periode på 65–80 dager til en pris på over 100.000 dollar per dag, et gullkantet ratenivå han sier ikke er oppnådd før.

– Vi er i et historisk scenario, fordi vi ser kombinasjonen av historisk høye rater og solide kontraktsperioder, også for de mindre skipene.

Skipsbestillinger skyter fart

Samtidig har rederiene begynt å bestille nye skip i et høyt tempo.

Tall E24 har innhentet fra analyseselskapet VesselsValue viser at det så langt i år har blitt bestilt 244 nye containerskip, nesten en åttedobling sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Historien har vist at gode tider i shipping ofte blir etterfulgt av massiv bestilling av nye skip, som deretter fører til en nedtur.

– Det skjer alltid. Derfor har vi en strategi med lav finansiell belåning, sier Baack, som viser til at nettogjelden utgjør rundt 20 prosent av selskapsverdien til MPC Containerships.

Les også

Containerboomen: Bestilt nye skip for 150 milliarder kroner i år

Han sier bestillingene i stor grad er rettet mot store skip, mens MPC har spesialisert seg på de mindre fartøyene som i stor grad benyttes på regionale ruter.

I dette segmentet er skipsflåten i dag i snitt 15 år gammel, mens en tredjedel er over 17 år, ifølge shippingtoppen.

– Det er et behov for å fornye flåten. Derfor er ordreboken i det segmentet altfor tynn etter mitt syn. Jeg er ikke så bekymret.

– I 2023, 2024 og 2025 vil det være mange bestillinger. Men det er to år til, sier han.

Les også

Investorer kaster seg på container-bonanza: – Ratene er gjennom taket

Baack fremholder også at det vil ta flere år å få bygget nye skip som bestilles i dag, noe han mener vil bidra til at tilbudet holdes nede.

– Det sagt, du vet aldri hva som skjer med etterspørselen. Jeg tror vi alle lærte en lekse de siste to årene, med handelskrig og covid.

Mener bedriftene må fylle opp varelagrene

Under pandemien har forbruksmønsteret blitt endret. Mens forbruket av tjenester som reiser og restaurantbesøk har blitt begrenset, har forbruket av fysiske varer gjort et hopp.

Det har bidratt til økt etterspørsel etter frakt til havs.

Baack tror vareforbruket vil holde seg oppe, selv om samfunnet er i ferd med å åpne opp igjen og folk etter hvert kan begynne å bruke mer penger på reiseliv og restaurant igjen.

– Det er fortsatt en stor etterspørsel etter varer, sier han. MPC-sjefen mener også at bedriftene har et behov for å fylle opp sine varelagre etter at de har falt til lave nivåer.

– Varelagrene er så lave at den svært sterke etterspørselen vil vare godt inn i 2022, tror han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. MPC Container Ships
  2. Containerfrakt
  3. Oslo Børs

Flere artikler

  1. MPC Container Ships kjøper Songa Container for 1,8 mrd.

  2. Oppkjøpstopp rir containerbølge på Oslo Børs

  3. Containerboomen: Bestilt nye skip for 150 milliarder kroner i år

  4. Oljeprisen stiger til sitt høyeste nivå siden våren 2019

  5. Betalt innhold

    Tre eksperter: Disse shippingaksjene er mest attraktive nå