SAS-pilotene etter sjefens overraskende avgangsvarsel: – Dette kan gi noen muligheter

At SAS-sjef Rickard Gustafson takker for seg overrasket mange. Fra pilotene får han både ros og ris etter 10 år som toppsjef.

Christian Laulund, leder av SAS Pilot Group (SPG) og Norske SAS-flygeres forening
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Mandag kveld kom nyheten om at Rickard Gustafson planlegger å gå av som konsernsjef innen 1. juli. Han skal over til det svenske industrikonsernet SKF.

Christian Laulund, leder i Norske SAS Flygeres forening og leder av pilotenes fellesforening i flyselskapet, SAS Pilot Group, sier han ble «overrasket over timingen», gitt coronakrisen selskapet og næringen befinner seg i.

– Samtidig ser jeg at dette også kan gi noen muligheter, sier Laulund om et sjefsbytte.

Som øverste representant for pilotene i SAS har Laulund hatt både opp- og nedturer i forholdet med Gustafson og resten av ledelsen i SAS.

– Richard har stått i en vanskelig situasjon og det har vært 10 vanskelige år for SAS. Vi skal anerkjenne at han har gjort mye positivt for selskapet ved å klare å kutte kostnader, refinansiere selskapet og stake ut en klar kurs, sier Laulund, som også har opplevd forholdet til Gustafson som krevende tidvis:

– Vi har hatt mange møter og mye dialog, men vi har ikke klart å finne en form og en tillit begge veier. Det har vært skadelig.

Rickard Gustafson har ikke ønsket å stille til intervju tirsdag om avgangen sin.

Les intervjuet med styrelederen i SAS om avgangen her!

Les også

Bakgrunn: Rickard Gustafson slutter som SAS-sjef

Gustafson overtok et selskap som var i en krevende situasjon og kort tid etter ble det dramatisk. Høsten 2012 var selskapet farlig nær konkurs, men Gustafson og resten av ledelsen klarte å redde selskapet.

Deretter staket Gustafson ut en kurs som første med seg årevis med stadig omstilling, investeringer i flåten og tilbudet ellers, kostnadskutt og effektivisering.

Resultatene av innsatsen fra de ansatte og ledelsen begynte samtidig raskt å vise seg, for i de fleste årene som fulgte leverte SAS overskudd.

Til slutt kom altså coronakrisen, som sendte hele luftfarten ned i knestående.

Les også

Nå starter styret jakten på ny SAS-sjef: – Det er en beklagelig timing

– Friske øyne

I et intervju med E24 tirsdag var styreleder Carsten Dilling tydelig på at han helst skulle sett at Gustafson ble i selskapet, spesielt siden man fortsatt står midt i krisen.

– Jeg var i dialog med han for å overbevise han om å bli, men det lyktes jeg ikke helt med, konstaterte Carsten Dilling, i intervjuet.

Selv om avgangen har en «beklagelig timing», påpekte Dilling to «vesentlige ting» som han mener også må frem.

Det første er at selv om det er «to kritiske roller» i selskapet, så ledes ikke SAS bare av en eller to personer.

– Det andre er at man ikke skal undervurdere den positive effekten av å få nye og friske øyne inn i virksomheten, sa Dilling og fortsatte:

– Nå kan vi velge den personene som har det rette syn på hvordan SAS skal komme seg styrket ut av dette. Det er mye som har forandret seg, både når det gjelder kundenes reisemønster og det blir en ny dynamikk i bransjen.

I likhet med styrelederen, mener altså Christian Laulund at det kan være positivt å få noen friske øyne i lederstolen til å se på hvordan SAS skal gjenreise seg etter pandemien og hvordan selskapet skal se ut i fremtiden.

Før corona hadde Gustafson satt i gang en omfattende utskiftning av flåten til nye Airbus-fly, samt lansert en klar klimaplan for selskapet.

– Må en ny SAS-sjef komme fra luftfarten?

– Jeg tror ikke det nødvendigvis det. Det viktigste er at personen har de riktige kvalifikasjonene, selv om det sikkert blir en litt brattere læringskurve hvis man ikke kjenner luftfarten godt fra før, sier Laulund.

Les også

Historisk underskudd i SAS: 10,6 milliarder i minus før skatt

– Instrumentell

– Rickard Gustafson har gjort en formidabel jobb for SAS og var instrumentell i at SAS ikke gikk konkurs høsten 2012, sier flyanalytiker og konsulent Hans Jørgen Elnæs.

– Men han har møtt mye turbulens internt, spesielt fra fagforeningene når de så å si kontinuerlige kostnadskuttene og rasjonaliseringene i SAS medførte tøffe innspill og planer fra selskapets ledelse, fortsetter han.

Analytikeren mener det ikke blir lett å fylle Gustafsons sko, men han mener selskapets driftsdirektør er en klar favoritt:

– Simon Pauck Hansen er den jeg tror ligger best an til å overta etter Rickard Gustafson. Han har lang erfaring, er ung med sine 45 år og det er også Danmarks tur til å inneha konsernsjef-rollen i SAS, sier Elnæs.

– Jeg tror ikke SAS går for en ekstern kandidat nå. Det krever meget god forståelse, innsikt og kontaktnett i SAS for å navigere selskapet gjennom den kanskje største utfordringen noensinne, fortsetter han.

Les også

SAS-planer forsurer forholdet til pilotene: – Dette er siste sjanse

Eksterne selskap ga betent stemning

Helt siden krisehøsten 2012 har SAS-ledelsen år etter år innført tiltak for å effektivisere selskapet og forbedre resultatene.

Mens det har vært enighet om noen av grepene har det vært uenighet om andre:

  • For de tillitsvalgte var etableringen av det irske datterselskapet SAS Ireland (SAIL) upopulært, fordi SAS da plutselig hadde ansatte med baser i Storbritannia og Spania som fløy SAS-fly inn til Skandinavia.
  • Et annet konfliktpunkt har vært den varslede opprettelsen av en regionalflåte som etter planen både skal ta over en del av de tynnere rutene til SAS og åpne opp nye markedsmuligheter
  • Innleie av kapasitet fra andre selskaper som operere enkelte ruter for SAS

– Fokuset har vært å dele opp selskapet i mindre enheter som konkurrerer, og at man har satt ut deler av trafikken til andre. Vi mener dette har vært skadelig, sier Christian Laulund i SPG.

– Hva slags egenskaper ønsker dere i den nye SAS-sjefen styret nå skal finne?

– Vi håper at man fokuserer på å rekruttere en leder med gode kommunikasjonsevner og en som ser verdien av å ha ansatte som trives, og som man lytter på i god dialog, sier Laulund og forklarer at de ansatte til tider har følt seg overkjørt.

– Vi trenger også en som ser verdien av merkevaren SAS som skandinavisk. Det må vi klare å beholde for i mitt hode har den vært i ferd med å bli vannet ut, sier Laulund videre.

Les også

SAS anklages for ulovlig bruk av bemanningsbyrå i Spania

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Rickard Gustafson
  3. Hans Jørgen Elnæs
  4. Luftfart
  5. sas
  6. Bytte jobb
  7. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Nå starter styret jakten på ny SAS-sjef: – Det er en beklagelig timing

  2. Nederlenderen Anko van der Werff blir ny SAS-sjef

  3. Styrelederen om den nye SAS-sjefen: – Vi trengte internasjonalt topptalent

  4. Rickard Gustafson slutter som SAS-sjef

  5. Historisk underskudd i SAS: 10,6 milliarder i minus før skatt