Nytt fra børsselskapene

Trøim-rederi ser lyst på tørrlastmarkedet – velger høy spoteksponering

Tørrlastrederiet 2020 Bulkers leverte omtrent som året før i første kvartal.

Tor Olav Trøim var John Fredriksens høyre hånd frem til de brøt med hverandre i 2014.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

2020 Bulkers legger onsdag frem resultatfasiten for frakten av råvarer som kull og jernmalm til havs i årets tre første måneder.

Rapporten viser jevn utvikling i inntekter og inntjening fra året før:

  • Omsetningen ble 16,8 millioner dollar, mot 17 millioner dollar i første kvartal 2021.
  • Resultatet etter skatt endte på 5,9 millioner dollar, mot 5,8 millioner dollar i fjorårets første kvartal.

Tallene for årets kvartal tilsvarer 154 millioner kroner og 54 millioner kroner.

Selskapet opplyser om at brutto time charter-ekvivalent-inntjening i første kvartal var på 24.00 dollar per dag. Så langt i andre kvartal 2022 har dette tallet vært på 23.000 dollar per dag, fremgår det.

Shippingtopp: Positiv til markedet

Styreleder Magnus Halvorsen i 2020 Bulkers påpeker at rederiet leverte en liten resultatforbedring til tross for at markedet for de største tørrlastskipene, Capesize, var noe lavere enn på samme tid i fjor.

– Årsaken er i hovedsak at de to båtene vi sluttet på fast kontrakt tidlig i året ble gjort på rundt ti prosent høyere nivåer enn tilsvarende slutninger vi gjorde i fjor, forklarer Halvorsen i en epost.

Han mener tørrlastmarkedet stort sett har fulgt det normale mønsteret med en svak start på året sammenlignet med ratene det foregående kvartalet.

– Hovedårsaken til at Capesize-ratene så langt i år er rundt 4.000 dollar dagen lavere enn i fjor er at Brasil har hatt en veldig våt og lang regntid, noe som har ført til at brasiliansk eksport er ned 7,5 prosent sammenlignet med i fjor, skriver Halvorsen.

2020 Bulkers har forventninger om økt brasiliansk eksport og tror derfor at tørrlastmarkedet kommer til å styrke seg betydelig ut året.

– Andre ting som er verdt å nevne er at kinesisk stålproduksjon har fortsatt å stige, til tross for «lockdowns».

På grunn av de positive forventningene til tørrlastmarkedet, velger 2020 Bulkers å beholde en høy eksponering mot spotmarkedet, forklarer Halvorsen.

To skip er sluttet på rundt 31.000 dollar per dag, ekskludert inntjeningsfordeler ved å ha såkalte scrubbere på skipene ut året, mens seks skip er på indekskontrakter.

Aksjehopp

2020 Bulkers har siden oppstarten betalt ut månedlige utbytter til aksjonærene.

Inn i 2022 falt imidlertid utbyttenivået markant i kjølvannet av det tidvis svake tørrlastmarkedet, som er tungt ned fra de skyhøye nivåene på høsten i fjor.

Aksjekursen har også svingt i løpet av året, og er opp rundt åtte prosent siden årsskiftet.

De siste to årene er kursen imidlertid opp i overkant av 200 prosent, som Trøim har benyttet til å selge seg ned i rederiet.

Tørrlastaksjen stiger rundt tre prosent etter tallfremleggelsen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nytt fra børsselskapene
  2. 2020 Bulkers
  3. Oslo Børs
  4. Tor Olav Trøim
  5. Shipping

Flere artikler

  1. Snuoperasjon for tørrlastrederi: Tjente over 57 mill. dollar i fjor

  2. Golden Ocean tjente 1,2 mrd. i første kvartal

  3. Betalt innhold

    Tre shippingaksjer for den som liker «tørt krutt»

  4. Fredlys Hunter selger skipene for 3,8 milliarder kroner

  5. Svakt tankmarked tynget Hunter i første kvartal