Tørrlastindeksen

Shippingindeks i fritt fall: – Vil alltid være volatilt

Inntjeningen til de største tørrlastskipene har halvert seg på kort tid i løpet av oktober. Tor Olav Trøims rederi, som onsdag la frem kraftig resultatvekst, seiler fortsatt inn store overskudd på dagens nivå.

2020 Bulkers-sjef Magnus Halvorsen har ledet tørrlastrederiet siden 2019. Tor Olav Trøim er største aksjonær, mens Halvorsen er andre største.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Shipping utpeker seg som en vinner for investorer i år, men de betydelige og kjappe markedsbevegelsene er på ingen måte borte.

Blant vinnersektorene i år er tørrlast, altså frakt av varer som kull, jernmalm og korn, med en inntjening som tilbake i begynnelsen av oktober var på sitt høyeste på 12 år for de største skipene, kalt Capesize.

Etter flere tunge fall den siste tiden, er Capesize-nivået nå imidlertid halvert fra årstoppen på 87.000 dollar per dag til 40.000 dollar per dag onsdag.

– Capesize-markedet vil alltid være volatilt, men generelt tror vi den lave og fallende flåteveksten i de kommende årene vil bidra til et robust tørrlastmarked, kommenterer 2020 Bulkers-sjef Magnus Halvorsen.

Shippinganalytiker Ingeborg Almås i Clarksons Platou forklarer det bratte fallet slik:

– De viktigste årsakene til fallet de siste dagene er en del lavere eksportvolum av jernmalm fra Brasil og Australia, samt økt tilgang på tonnasje i Atlanterhavet. I tillegg er det tiltagende usikkerhet knyttet til ståletterspørselen i Kina etter flere nyheter om lavere økonomisk vekst, energikrise og dårligere utsikter for eiendomssektoren, sier hun.

– Tror fortsatt på en økning

Det Oslo Børs-noterte tørrlastrederiet 2020 Bulkers, som ble startet opp av finansmannen Tor Olav Trøim, la onsdag frem sterke tall for tredje kvartal i lys av tørrlastsituasjonen i perioden.

Nettooverskuddet landet på 21,6 millioner dollar, eller 181 millioner kroner, mot 4,8 millioner dollar i samme periode i fjor.

Marginen (overskuddet delt på inntektene) var på hele 69 prosent.

– Resultatene drives i hovedsak av at Capesize-markedet har vært vesentlig sterkere i tredje kvartal i år sammenlignet med i fjor, og med halve flåten på indeksrelaterte kontrakter i kvartalet har vi nytt godt av denne oppgangen, sier toppsjef Halvorsen.

Han er ikke bekymret for den siste tidens utvikling.

– Basert på Vales (brasiliansk gruveselskap, red.anm.) guiding tror vi fortsatt på en økning i malmeksport det neste året. Vi tror heller ikke at ineffektivitetene i flåten drevet av corona vil gå over med det første, men det vil selvsagt svinge, slik som det har gjort gjennom hele året, påpeker 2020 Bulkers-sjefen.

– Fortsetter å betale ut massive utbytter

Utbyttet for kvartalet endte på 0,97 dollar, eller 8,15 kroner, per aksje.

– 2020 Bulkers fortsetter å betale ut massive utbytter og vil være i stand til å vedlikeholde disse lenger enn konkurrentene på grunn av sin policy om å ikke vokse flåten, høyere kvalitet på skipene og lav break-even, skriver Paretos shippinganalytiker, Eirik Haavaldsen, i en oppdatering, der han påpeker at spotratene er i «fritt fall».

Eirik Haavaldsen følger shippingsektoren for Pareto Securities.

Dagens marked indikerer et potensielt utbytte på 10 kroner per aksje for fjerde kvartal, påpeker Halvorsen overfor Infront TDN Direkt.

For fjerde kvartal har 2020 Bulkers seks av åtte skip sluttet til kontrakter på gjennomsnittlig 47.000 dollar per dag – i tillegg til såkalte scrubberfordeler.

«Cash break-even», nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser og gå i null på frakten, er på rundt 14.500 dollar for 2020 Bulkers-skipene.

I kvartalsrapporten fremgår det selskapets konstruktive markedssyn gjør at strategien fremover «å beholde en høy eksponering til spotmarkedet i 2022».

Les også

Bestilt nye containerskip for 315 milliarder i år: – Verftene har endelig overtaket

– Forbigående

2020 Bulkers-sjef Halvorsen trekker også frem flere store investeringsprogrammer rettet mot infrastruktur etter coronakrisen som positivt for markedet fremover.

Dette vil styrke den globale ståletterspørselen, fremhever han.

– Kina har sett en nedgang i stålproduksjon de siste månedene, men vi tror denne er forbigående, da den delvis ser ut til å være drevet av energikrisen (energimangel for stålprodusentene) og et ønske om å stenge ned forurensende industri i forkant av OL.

Samtidig har Capesize-markedet blitt trukket oppover av en økning av kulleksport på åtte prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi er på vei inn i vinterhalvåret med kritisk lave kullager både i Kina og India. India har kun lager tilsvarende fire dagers forbruk og kinesiske kraftverk har 14 dagers forbruk, mot 20–25 dager normalt på denne tiden av året. Derfor tror vi de sterke kullvolumene vil vedvare en stund, kommenterer Halvorsen.

Ingeborg Almås jobber for det globale shippingmeglerhuset Clarksons Platou i Oslo.

– Burde være positivt i det korte bildet

Shippinganalytiker Almås i Clarksons Platou mener Kina-utviklingen er en usikkerhetsfaktor fremover:

– Fjerde kvartal er sesongmessig normalt et sterkt kvartal, mens første kvartal historisk sett er en del svakere på grunn av værproblematikk i Brasil. Vi tror nok at usikkerhet knyttet til etterspørselsbildet i Kina vil kunne være en negativ risiko fremover, med både strømrasjonering i industrien og OL i februar.

Hun legger på motsatt side merke til at etterspørselen etter jernmalm andre steder i verden fremdeles er sterk, samt at en betydelig andel av verdens Capesize-flåte ligger i kø i havner.

– I tillegg er det sesongmessig forventet sterk etterspørsel etter kull for kraftgenerering de kommende månedene. Dette burde være positivt for tonnasjebehovet i det korte bildet, sier hun.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Tørrlastindeksen
  2. Tørrbulk
  3. Shipping
  4. 2020 Bulkers
  5. Tor Olav Trøim
  6. Oslo Børs

Flere artikler

  1. Nytt tungt tørrlastfall torsdag

  2. Tørrlastskipenes inntjening skyter videre opp

  3. Tor Olav Trøim selger 2020 Bulkers-aksjer for 164 millioner kroner

  4. Golden Ocean tjente 1,7 milliarder i tredje kvartal - betaler mesteparten i utbytte

  5. Øyner tankopptur: – Nærmer oss slutten på en smertefull periode