Frontline leverer noe svakere enn ventet, varsler coronaeffekt

John Fredriksens tankrederi Frontline leverer noe svakere enn ventet, til tross for det beste kvartalsresultatet på 11 år. Selskaper varsler samtidig effekter av coronaviruset i markedet på kort sikt.

Ints Kalnins / X02120
Publisert:,

John Fredriksens tankskipsrederi Frontline leverer et resultat før skatt på 109 millioner dollar i fjerde kvartal.

På forhånd var det ventet 123 millioner dollar, opp fra 26 millioner på samme tid i fjor, ifølge Infront.

Frontline vil betale et utbytte for kvartalet på 0,40 dollar per aksje, tilsvarende 79 millioner dollar med dagens antall aksjer i selskapet, eller 740 millioner kroner.

Coronaviruset

«Det sterke markedet fortsatte inn i første kvartal av 2020, noe som resulterer i den sterkeste inntjeningsperioden siden 2008», skriver Frontline-sjef Robert Hvide Macleod i meldingen.

Han legger imidlertid til at de nå ser noe motvind i markedene på kort sikt grunnet coronaviruset, som fører til fall i etterspørselen etter olje,
spesielt i Kina.

«Vi kan ikke forutsi varigheten av denne virkningen, men når coronavirus er under kontroll, vil Frontline være eksepsjonelt godt posisjonert for den sterke veksten vi da tror vil komme», sier Macleod.

På lang sikt opprettholder selskapet sitt positive syn på markedet, og påpeker også at den første delen av handelsavtalen mellom USA og Kina ved implementering betyr betydelig økt oljefrakt mellom de to landene.

Lavere kapasitetsvekst i den globale flåten

Størrelsen på den globale tankskipsflåten er avgjørende for sektorens inntjening, og ordreboken for nye tankskip er nå på det laveste nivået siden 1997.

I tillegg regner Frontline med at coronaviruset vil føre til utfordringer for verftene, noe som vil ha en positive effekt fordi det reduserer tilbudet av skip i 2020 og 2021.

Totalt ligger Frontlines flåte på et historisk lavt «break-even»-nivå (det de trenger for å gå i pluss) på 19.400 dollar.

«Vi venter at spotprisene for første kvartal totalt sett vil være lavere enn de nåværende kontraktsprisene», skriver selskapet.

For første kvartal estimerer selskapet spotpriser på 90.300 dollar kontrahert for 83 prosent av skipsdagene for VLCC, 71.900 dollar for 75 prosent for Suezmax og 36.300 dollar for 72 prosent for LR2-skipene.

Børsmeldingen