Schibsted sluker finsk rubrikkselskap

Avtalen verdsetter finske Oikotie til nær to milliarder norske kroner.

SATSER I FINLAND: Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund.

Terje Bendiksby
  • Mads Yksnøy
Publisert:

Schibsted har inngått en avtale om å kjøpe opp 100 prosent av selskapet Oikotie, melder Schibsted i en børsmelding.

Oikotie er på mange måter Finlands svar på Finn, men med fokus på bolig- og jobbmarkedet.

Avtalen verdsetter Oikotie til 185 millioner euro. Det tilsvarer nærmere 2 milliarder norske kroner.

– Finland har vært hjem for Schibsted i over et tiår. Vi har med dette oppkjøpet en unik mulighet til å utvide omfanget vårt og vise vår langsiktige forpliktelse til det finske markedet, sier konsernsjef i Schibsted Kristin Skogen Lund i børsmeldingen.

Schibsted er allerede til stede i det finske markedet gjennom eierskap i et annet rubrikkselskap ved navn Tori.

Oikotie og Tori fortsetter som to selvstendige merker, men skal jobbe tett sammen under selskapet Schibsted Marketplaces Finland.

Skogen Lund er klar på at dette vil bedre produktene.

– Oppkjøpet vil gi oss en sterk plattform, og vil hjelpe oss å skape bedre digitale løsninger for finske forbrukere, sier hun.

Oikotie kjøpes fra det finske mediekonsernet Sanoma, som har sett etter strategiske muligheter for rubrikkselskapet siden februar.

Sanoma opplyser i en pressemelding at det vil ta en gevinst på 163 millioner kroner inkludert salgsomkostninger på rundt 3 millioner euro.

For ordens skyld: E24 er et heleid datterselskap av Schibsted. Enkelte journalister i E24 har aksjer i Schibsted gjennom bedriftens aksjespareprogram.

Les hele børsmeldingen fra Schibsted her
Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Schibsted
  2. Aksjelive
  3. Oppkjøp

Flere artikler

  1. Schibsted knuste forventningene

  2. Adevinta sluker Ebays rubrikkvirksomhet i avtale verdt 84,7 mrd.

  3. Schibsted-sjefen: – Vi vil fortsette som hovedaksjonær i selskapet

  4. Annonsørinnhold

  5. Adevintas mulige gigantavtale med Ebay: – Alt vil være avhengig av prisen

  6. Betalt innhold

    Slik blir verdens største rubrikkselskap