317 millioner fosset ut av Hurtigruten på syv uker

Hurtigruten gikk mot rekordresultat før coronakrisen skyllet inn over landet. Nå lider selskapets kontantbeholdning, samtidig som 14 av 16 skip ligger til kai.

BARE SORGEN: Starten på året ble godt for Hurtigruten, men coronakrisen har rammet selskapet hardt. Administrerende direktør Daniel Skjeldam beskriver tiden som «bare sorgen».

Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
  • Martin Hagh Høgseth
  • David Bach
  • Marius Lorentzen
Publisert:

«Verdens vakreste sjøreise» er blitt svært hardt rammet av coronakrisen. Hurtigruten har permittert rundt 3.000 ansatte, bonuser er frosset, lønninger er kuttet og bare to av de 16 skipene er i trafikk på en svært redusert rute.

Samtidig fosser pengene ut av selskapet, viser rederiets kvartalsrapport.

Hurtigrutens kontantbeholdning var ved utgangen av første kvartal, altså 31. mars, på 129,2 millioner euro, tilsvarende 1,4 milliarder kroner.

Tross at bare to skip har vært i trafikk, hadde selskapet 19. mai fortsatt rundt 100 millioner euro igjen i kontantbeholdningen.

Dermed har rederiet på i underkant av syv uker svidd av rundt 29,2 millioner euro, tilsvarende 317 millioner kroner.

Selskapet estimerer i rapporten at snittkostnadene til drift av skip og administrasjon beregnes å være 5–6 millioner euro i måneden, utover støtten fra staten som i år er på over 850 millioner kroner.

I tillegg hadde selskapet per 19. mai fått forespørsel om refusjon på 10 millioner euro, noe som ifølge rapporten tilsvarer 20 prosent av kundenes depositum.

Les også

Milliardsmell for Hurtigruten: – Vi er ikke tilbake før i 2022

Var på vei mot rekordresultat

Før coronakrisen hadde året stort sett vært en eneste stor seiersmarsj for Hurtigruten, som frem til krisen inntraff var i rute til et brutto driftsresultat (ebitda) på over 200 millioner euro for året.

– Vi hadde lagt bak oss et rekordår i 2019, og fortsatte det inn i første kvartal 2020. Til tross for coronabremsen hadde vi rekordtall i første kvartal, sier Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam til E24.

– Det sier litt om hvor bra januar og februar var. Vi hadde økt inntjening på Norskekysten og mye mer kapasitet i Antarktis med «Roald Amundsen», som også hadde vesentlig høyere priser enn tidligere og ga veldig gode resultater.

Ved utgangen av februar var justert brutto driftsresultat (normalisert justert ebitda) opp hele 46 prosent sammenlignet med året før.

«Før driftsstansen som følge av covid-19, oppnådde Hurtigruten det høyeste resultatet noensinne», skildrer selskapet om hvordan vinteren og våren lå an til å bli.

Et resultat før skatt på minus 27,1 millioner euro i første kvartal blir den foreløpige corona-fasiten for Hurtigruten, sammenlignet med et overskudd i fjor på 18,3 millioner euro.

Bare sorg etter corona

Kvartalet endte med et brutto driftsresultat (ebitda) på 19,8 millioner euro, en økning på 26,2 prosent eller 4,1 millioner euro sammenlignet med året før. Før coronakrisen lå de an til å nå 25,2 millioner euro.

– Men så traff coronaviruset kom i første halvdel av mars. Det gikk bra helt til reiserestriksjonene kom og vi ble tvunget til å ta av gjestene på alle skip. Da er det klart at det blir full brems. Etter det har det vært bare sorgen, sier Skjeldam, til tross for at han mener kvartalsresultatet altså endte godt.

Det skjedde etter at inntektene samlet sett hadde økt med 8,3 prosent til 140,2 millioner euro, tilsvarende 1,5 milliarder kroner.

Mer inntekter fra hver cruisepassasjer samt nye MS «Roald Amundsen» får ansvaret for det. Netto inntektene per cruisenatt økte med 20,7 og 33,3 prosent for reisende langs henholdsvis Norskekysten og ekspedisjonscruisene.

Hurtigrutens netto kontantstrøm fra driften var på 40,2 millioner euro i kvartalet, en betydelig bedring fra året før da driften bidro med 23,3 milliarder euro. Det ble betalt ut 69,6 millioner euro til investeringer i skip og relatert utstyr i kvartalet, opp fra 7 millioner året før.

Hurtigruten har nå kun to av 16 skip i trafikk, og pengene forsvinner raskt ut av selskapet.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Les også

Hurtigrutens innleide PR-rådgiver skaffet krisemøte med Venstre-kollega Iselin Nybø

Krever forutsigbarhet

Hurtigruten-sjefen er tydelig på at han ønsker og trenger garantiordninger og lån som skal tilbakebetales.

– Danmark og Tyskland har vært veldig sjenerøse med sine næringer. Det har man ikke vært i Norge. Vi har fått luftige lovnader som ikke har fungert i praksis, så vi har måttet gjennomføre disse kuttene for å opprettholde så mye drift som mulig, sier han.

– Det er ingen bransje som kan leve sånn i 12 måneder med fortsatt løpende kostnader.

16. juni settes fire skip i drift, etter planen.

– Det er viktig, for vi er jo en motor for reiselivet, både langs Norskekysten og ellers, også for underleverandører som heller ikke har fått noen hjelp, sier Skjeldam, som også er klar på hva som må skje nå.

– Det som blir kritisk nå er å oppheve reiserestriksjonene i Europa. Tyskland åpner for reiser til Norge 15. juni, og vi står klare til å ta dem imot.

Les også

Hurtigruten ber om 10 milliarder til reiselivsbransjen: – Dreier seg ikke om de neste månedene, men de neste årene

– Nå må regjeringen forstå at vi er en bransje som har forsalg. Det vil si at de ikke kan åpne én dag og forvente fullt hus dagen etter. Vi må ha forutsigbarhet på dette.

Skjeldam understreker at Hurtigruten har kuttet så mye av kostnadene som de overhodet klarer. Men det holder ikke for alltid.

– Vi har vært svært dyktige i selskapet til å kutte kostnader. Våre medarbeidere har vært superfleksible på det, for å opprettholde så mye drift som mulig. Det varer ikke evig. Derfor er vi opptatt av at det stilles garantier, i særdeleshet for reiselivsbransjen. De ble rammet hardest, først og fikk de lengste virkningene, og de får ingenting.

Men én ting gjør Skjeldam optimistisk, sier han.

– Vi har også gjennom første kvartal hatt rekordhøy kundetilfredshet, både langs Norskekysten og på ekspedisjonscruisene – og det i en periode hvor vi har vært nødt til å sende kundene hjem. Det gjør oss optimistiske for fremtiden. Vi har også veldig få refusjonskrav.

– Folk vil reise med oss.

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Hurtigruten
  3. Coronaviruset
  4. Daniel Skjeldam
  5. Rederier
  6. Resultatrushet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nesten alle hurtigruteskip tilbake i drift i september

  2. ​Hurtigruten stopper alle ekspedisjonscruise-seilinger inntil videre

  3. Stortap for Hurtigruten

  4. Annonsørinnhold

  5. Smitteskandalen på Hurtigruten: Konsernsjef og driftsdirektør med motstridende forklaringer

  6. Hurtigruten-krisen kom på verst tenkelige tidspunkt. Nå står neste års bookinger i fare.