Norwegian-sjefen må be aksjonærene om mer penger: – Vi måtte gjøre det vi nå gjør

Norwegian-sjefen har villet fylle selskapets kasse med mer kapital en stund, men har ventet på det riktige tidspunktet. Det kom nå, samtidig som Boeing er på plass på Fornebu for å forhandle om Max-regningen.

Finansdirektør og fungerende konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian

Andersen, Cicilie
Publisert:,

– Dette er en del av en større plan vi har lagt og i mitt hode har jeg tenkt at vi hør ha mer kapital i selskapet. Vi har nå fått ned noen av ballene vi har hatt i luften, det har vært god fart i aksjen og generelt mer positivitet i selskapet. Så nå følte jeg at timingen var riktig, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian.

Tirsdag kveld annonserte selskapet at de ville gjennomføre en ny emisjon og utstede et nytt lån for å hente penger.

Sent på kvelden ble det klart at Norwegian får inn totalt 2,5 milliarder kroner gjennom lånet og emisjonen. Aksjene skal selges for 40 kroner stykket, mot 46 kroner sluttkurs tirsdag.

Karlsen sier han er fornøyd med den kursen, altså at rabatten ikke ble høyere.

Karlsen står nå i spissen for en stor omveltning i Norwegian der selskapet legger bak seg mange år med kraftig vekst og skal finne en balanse der de kan bli lønnsomme.

To av «ballene» han nå har fått ned er lånepakken som ble inngått med kreditorene i to andre lån i september og resultatene for tredje kvartal.

Lånepakken ga Norwegian et pusterom siden man fikk skjøvet på forfallet av milliardgjelden. Resultatene i tredje kvartal var rekordsterke, selv om de altså ikke løser selskapets langsiktige utfordring alene.

«Norwegian Excelling Together»

Emisjonen som nå kommer følger etter en emisjon på 1,5 milliarder i fjor og 3,0 milliarder tidligere i år.

– Hva vil du si til alle aksjonærene som etter den forrige emisjonen hadde håpet det skulle bli den siste?

– Når vi sto der i mars, og ikke hadde klarhet i når Max-flyene skulle tilbake i luften, var det også vårt håp (at man ikke skulle trenge en emisjon til, journ.anm.), men det ble ikke tilfellet, sier Karlsen.

Han forventer nå at Max-flyene kan komme tilbake i trafikk i starten av andre kvartal, altså april, slik situasjonen ser ut nå.

– Det var ikke noe som var så lett å forutse den gangen, så vi måtte gjøre det vi nå gjør. Videre må vi levere på planen vi nå har lagt for selskapet og levere gode resultater for neste år, sier Karlsen.

Norwegian gjennomfører i år et kostnadsprogram kalt Focus2019 som skal gi 2,3 milliarder i besparelser. I tillegg har selskapet varslet nok en plan som på sikt skal ytterligere milliardforbedringer. Denne kalles Next, en forkortelse for «Norwegian Excelling Together».

– Forrige gang kjørte dere bare en emisjon mot aksjemarkedet, nå låner dere også penger. Hvorfor valgte dere den kombinasjonen?

– Vi har gjennom siste ukene diskutert dette internt og med rådgivere. Vi har diskutert beløpets størrelse og hva som var sannsynlig at vi kunne hente inn totalt. Da landet vi på denne løsningen som den vi trodde skulle sitte best og med en risiko vi kan leve med, sier Karlsen og fortsetter:

– I helgen og de siste dagene har vi snakket med noen investorer og følt at vi hadde siste på plass.

Les også

Vellykket Norwegian-emisjon: Henter 2,5 milliarder

Boeing inntar Fornebu

Norwegian har ikke lagt skjul på at de vil kreve erstatning fra både Boeing og Rolls-Royce for problemene sine og for å dekke ekstrakostnadene de har hatt. Hva Norwegian vil kreve og hva de to leverandørene vil gi i kroner og øre er ikke kjent.

– Dialogen med Boeing pågår. De er faktisk her på Fornebu de neste to dagene, sier Karlsen.

– Vi diskuterer både kompensasjon og leveranser med dem. De vil ikke komme til å klare å holde leveranseplanen de har med flyselskapene for Max-flyet. I tillegg diskuterer vi en del andre ting rundt forholdet til Boeing. Jeg tror vi begge ønsker en løsning, sier Karlsen.

Etter at Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars kuttet Boeing produksjonen av flyet med rundt 20 prosent til 42 fly per måned. Ettersom ingen flyselskaper har tatt leveranser av flyet siden, så har det hopet seg opp med 737 Max-fly som står parkert «på lager» flere steder.

Når flyet får klarsignal til å fly igjen vil det være en omfattende prosess for Boeing å komme à jour. Selskapet må ikke bare utlevere alle Max-flyene som produseres løpende hver måned, men de må også klargjøre og levere ut alle flyene som er produsert. En slik prosess vil trolig minst ta flere måneder.

Mens Boeing er på Fornebu opplyser Norwegian-sjefen at de nå har en enighet med Rolls-Royce:

– Vi har en avtale. Vi kan ikke si så mye om detaljene, men generelt kan jeg si at man i bransjen pleier å få kreditter som kan brukes som avregning mot fremtidige leveranser, sier Karlsen.

Denne avtalen kommer etter den forrige avtalen Norwegian inngikk med Rolls-Royce på slutten av 2018, som også omhandlet Dreamliner-motorene.

Karlsen og resten av ledelsen i Norwegian fortsetter nå arbeidet med å sikre selskapets finansielle fundament.

Styreleder Niels Smedegaard varslet i slutten av oktober at en fast konsernsjef skal være klar innen utgangen av november.

– Uavhengig av om du eller noen andre blir fast konsernsjef, vil du bli sittende som finansdirektør til Norwegian er gjennom denne prosessen?

– Det har jeg ingen kommentar til. Det får tiden vise, sier Karlsen.

Les også

Sissener om kapitalpåfyll i Norwegian: – En nødvendighet

– Måtte ha mer kapital

Norwegian sier at emisjonen og det nye lånet på totalt 2,5 milliarder skal sikre selskapet finansiell takhøyde og finansiering gjennom 2020 basert på dagens forretningsplan.

– Hva legger dere til grunn da, inkluderer det Next-programmet?

– Next vil ikke gi så mye effekt i 2020, men noe er det. Det vi legger til grunn er blant annet den flåteplanen vi har presentert for 2020, flyleveranser og et utgangspunkt at Max-flyene kommer tilbake i luften tidlig i andre kvartal. Så får vi se om dette blir tilfellet eller ikke, sier Karlsen.

– Hva gjorde at dere ikke klarte dere uten mer kapital nå, handler dette egentlig om at likviditeten deres er for presset?

– For å styre butikken videre må vi også ha inn noe mer kapital. Problemene som vi har hatt i hele år, og som vedvarer, rundt flyparken er også en stor faktor, sier Karlsen.

Norwegian sliter ikke bare med de 18 Max-flyene som er ute av trafikk, men også vedvarende problemer med Rolls-Royce-motorene på Dreamliner-flyene deres. Det gjør at Norwegian har måttet leie inn mye ekstrafly og selskapet har så langt i år beregnet disse kostnadene til 1,5 milliarder.

– Totalt har det gått ut seks milliarder på gjeld til kredittkorttilbydere og wet lease (flyleie, journ.anm.), men jeg tror vi finner en kompensasjonsløsning med de det gjelder, sier Karlsen.

I tillegg sliter Norwegian med at kredittkorttilbydere holder igjen milliardbeløp som kunder har betalt for flybilletter fra Norwegian. Norwegian får pengene når flygingene skjer, men altså senere enn det som er vanlig i bransjen, på grunn av at tilbyderne mener risikoen er høy.

Det at Norwegian ikke i like stor grad kan selge billetter og få inn penger i kassen lenge før flyturen, legger begrensninger på selskapet.

– Vi tror dette vil gjøre at kredittkorttilbyderne vil slippe litt opp. Vi ser at det vi allerede har gjort har gitt noen resultater, sier Karlsen om emisjonens effekt.

– Har kredittkorttilbyderne løsnet litt på grepet nå?

– Det er tegn på at vi får noe ut av de nå. I tillegg får vi inn to nye leverandører som vil komme på plass før jul, sier Karlsen.

Les også

Jokerne som kan gi milliardpåfyll i Norwegian-kassen

Les på E24+ (for abonnenter)

Geir Karlsen styrte flere selskaper gjennom stormen. Så kom telefonen fra Norwegian