SAS etterlyser kriselån til bransjen: – Jo lenger dette pågår jo mer spiser det av reservene

SAS vil ikke si hvor lenge de kan holde det gående før kassen er tom. Selskapet gir honnør for regjeringens nye krisepakke, men mener staten må stille opp med kriselån til bransjen.

Torbjørn Wist, finansdirektør i SAS

Terje Pedersen / NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Dette er en kritisk infrastruktur og Norge stopper effektivt opp uten luftfarten. Det ser ut som politikerne har tatt innover seg at dette er en krise, sier finansdirektør Torbjørn Wist i SAS til E24.

Fredag lanserte regjeringen en økonomisk krisepakke for norske bedrifter, med spesielle tiltak rettet mot flyselskapene som nå er i fullstendig krise. Bestillinger stopper opp, flyginger kanselleres og ansatte blir permittert i en rekke selskaper.

– Vil gi litt honnør til regjeringen

Wist peker på at SAS hvert år transporterer 800.000 soldater, studenter, politikere, pasienter og andre viktige grupper i samfunnet, for å illustrere hvor viktig luftfarten er.

Les også

Her er regjeringens krisetiltak

– Nå får alle som reiser utenfor Norden karantene og helsemyndighetene oppfordrer til å unngå alle andre reiser som ikke er høyst nødvendige. Kan så å si hele SAS bli satt på bakken?

– Det får vi inderlig ikke håpe, sier Wist.

SAS har nå sett over tiltakene som kom fra regjeringen. I første omgang er det snakk om at flypassasjeravgiften droppes med tilbakevirkende kraft for perioden 1. januar til 31. oktober. I tillegg kuttes alle flyavgiftene til Avinor fra 13. mars til 30. juni.

– Jeg vil begynne med å gi litt honnør til regjeringen og det politiske Norge, som vi opplever har tatt innover seg at luftfarten befinner seg i en veldig vanskelig situasjon. De har tatt til seg en rekke av budskapene våre, sier Wist, men legger til:

– Det er også positivt at permitteringsreglene endres. Samlet sett er tiltakene en god start, men det er på ingen måte godt nok.

Wist har full støtte fra bransjen, inkludert Pilotforbundet i Parat.

Norwegian har uttalt at de vil kommentere krisesituasjonen under en pressekonferanse over video klokken 14:30.

Les også

Krisepakke til flyselskapene: – Ikke i nærheten av nok

Etterlyser kriselån

Årsaken til at SAS og bransjen ikke mener tiltakene gjør nok er at summene blir for små – og at det kommer for sent.

– Det er positivt med en tilbakevirkende kraft på flypassasjeravgiften, men når trafikkvolumene faller som de gjør fremover så vil både kuttet i flypassasjeravgiften og i avgiftene til Avinor reduseres i størrelse, sier Wist.

SAS har imidlertid flere tiltak på listen som de mener må til nå:

– Vi skulle gjerne sett at arbeidsgiveravgiften blir fjernet en periode og at den særnorske CO₂-avgiften blir fjernet permanent, sier Wist og fortsetter:

– Vi skulle også gjerne hørt noe om hva regjeringen tenker rundt likviditetsstøtte for dem som trenger det, sier Wist.

SAS slapp nylig tallene sine for sitt første kvartal (november til januar) som viste en omsetning på 9,7 milliarder og et fall i kontantbeholdningen på 2,1 milliarder kroner – i det som tradisjonelt er den tyngste tiden på året. Det er i sommerhalvåret at flyselskapene tjener inn det meste av overskuddet.

Kontantbeholdning ved slutten av januar på 6,6 milliarder kroner.

– Hvordan ser likviditeten i SAS ut nå?

– Ser man på slutten av forrige kvartal så har vi en sterk kontantposisjon. Alt vi nå gjør av tiltak er for å sikre dette best mulig fremover. Men jo lengre dette pågår og jo lengre bestillingene uteblir, jo mer spiser det av reservene, sier Wist.

Les også

Storbank om Norges Banks rentekutt: – Den neste dominobrikken til å falle

– Hvor lenge kan dere holde ut?

– Vi kan ikke kommentere hvor lenge vi kan holde ut uten offentlig støtte i en eller annen form, sier han.

Wist sier at selskapet nå gjør løpende justeringer i rutenettverket og tilpasser seg kontinuerlige endringer, slik som det ferske reiseforbudet for mange europeere inn til USA.

– Blir det nye kutt i Europa og ansatte som må permitteres?

– Det må vi komme tilbake til. Vi ser på alle mulige tiltak nå, sier Wist.

Han vil ikke kommentere om de ansatte går med på forslaget om 20 prosent kutt i arbeidstiden, som ble kjent tidligere i uken.

– Situasjonen endrer seg nå svært raskt i denne industrien.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Avinor
  5. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Krisepakke til flyselskapene: – Ikke i nærheten av nok

  2. Fagforeninger krever kriselån til flyselskapene: – Dette ligner ikke på noe vi har sett før

  3. Norwegian-sjefen fra karantene: – Vi trenger likviditetstiltak umiddelbart

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian kansellerer 3.000 avganger og varsler permitteringer som følge av coronaviruset

  6. SAS, Widerøe og Norwegian i villrede: Vet ikke om redningspakken gjelder for dem