Årets børsvinner melder om fortsatt supermarked

Røkke-rakett bedrer kvartalsresultatet, tross null dollar i profittdeling.

TOMMELEN OPP: Kjell Inge Røkke er storaksjonær i American Shipping Company.
Publisert: Publisert:

- Handelsgrunnlaget som påvirker flåten av Jones Act-produkttankere er fortsatt i bedring, skriver American Shipping Company (AMSC) i sin rapport for det andre kvartalet.

- Den positive utviklingen inkluderer fullt flåtebelegg, uten at nye skip er planlagt levert fram til 2015/2016, samt økende timecharter-rater.

American Shipping Company, tidligere Aker American Shipping, er årets foreløpige vinner på Oslo Børs med en avkastning på over 2000 prosent. Aksjen skjøt fart etter rapporter om at Jones Act-markedet var svært stramt.

Grunnen til den store etterspørselen, er økt produksjon ved raffineriene ved Gulfkysten, redusert import av raffinerte produkter og den såkalte skifergassrevolusjonen i USA.

- Industrien venter at de positive trendene fortsetter grunnet økte skifergassforsendinger og aldring av flåten. Sistnevnte vil kreve fornying, men det er bare to verft som for øyeblikket bygger slike tankere, skriver selskapet.

Les også: Røkke jr. snur minus til pluss i USA

Null i profittsplitt

Det sterke markedet gir imidlertid ikke noe umiddelbart hopp i American Shipping Companys inntekter.

Selskapet leier ut skipene sine på kontrakter til Overseas Shipholding Group (OSG), som opererer i Jones Act-markedet. De to selskapene har en såkalt profittsplitt-avtale, som foreløpig ikke har kastet av seg.

- Men med økte rater bedres mulighetene for en andel av overskuddet, skriver selskapet.

En oppstilling i kvartalsrapporten viser at et underskudd på rundt 35 millioner dollar, inkludert 25 millioner i OSG-gjeld, står i veien for utbetaling til AMSC. Når dette underskuddet er nedbetalt, vil AMSC få 50 prosent av det kommende overskuddet.

I det andre kvartalet økte American Shipping Companys driftsinntekter moderat, fra 21,7 millioner dollar i 2012 til 21,8 millioner dollar. Resultatet for perioden ble 13,1 millioner dollar, mot 11,8 millioner dollar året før.

Jones Act-markedet er regulert gjennom en såkalt «Merchant Marine Act» fra 1920, som sier at fraktskip som går i trafikk mellom havner i USA må være bygget i USA og eid, operert og bemannet av amerikanske borgere.

Les også: Milliardkontrakt til Aker Philadelphia

Les også: Børseventyret fortsetter for Røkke-raketter

Les også: AMSC: Økende sjanser for profitt-deling

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om