«Røkke-raketter» bykser videre

Spekulantene kaster seg over verfts -og rederiaksje.

RAKETTAKSJE: Kristian Røkke leder skipsverftet Aker Philadelphia Shipyard.
  • Even Landre
Publisert: Publisert:

Den nye interessen for det amerikanske Jones Act-markedet har bidratt til en utrolig kursutvikling for de to selskapene Aker Philadelphia Shipyard (AKPS) og American Shipping Company (AMSC).

Begge selskapene kontrolleres av selskaper i Kjell Inge Røkkes Aker-sfære.

Mandag fortsetter børsoppturen for begge to, og ved lunsjtider er verftsaksjen opp 23,31 prosent til 82 kroner, mens rederiaksjen stiger 16,85 prosent.

USA har spesielle regler som gjør at skip som frakter olje til og fra amerikanske havner må være bygget i USA.

AKPS bygger slike skip, mens AMSC eier ti produkttankskip som seiler i det såkalte Jones Act-markedet.

AMSC leier ut skipene sine på faste kontrakter til Overseas Shipholding Group (OSG), og disse opererer i time-charter-markedet. AMSC har en avtale om profittsplitt med OSG, som gir dem rett til 50 prosent av fortjenesten til OSG.

- Aksjekursen i AMSC stiger på en forventning om at Jones Act-markedet skal forbli sterkt, sa analytiker Erik Nikolai Stavseth i Arctic Securities til E24 før helgen.

Han viste til at det i det siste er gjort treårige avtaler til en dagrate på 65.000 dollar.

Les også: Dette er de mest populære selskapene i Aksje-NM

Aksjene satte himmelferdkurs for drøyt to måneder siden.

7. april skrev FT.com en artikkel om inntjeningsboost for Jones Act-tankere, og viste til kilder som fortalte om at ratene i markedet hadde steget fra 50.000 dollar per dag for ett år siden, til nå å ligge mellom 80.000-100.000 dollar per dag.

AMSC har en profittsplitt-avtale med OSG som foreløpig ikke har kastet av seg.

- Men med økende timecharter-rater, øker utsiktene for profittdeling, skrev selskapet i kvartalsrapporten etter første kvartal.

Les også: AMSC: Økende sjanser for profitt-deling

Splittet i to

American Shipping Company er en del av Aker-systemet gjennom Converto, som forvalter selskaper i Aker-porteføljen.

I 2007 ble amerikanske Aker American Shipping delt i to:

Rederiet American Shipping Corporation blir rendyrket i Aker American Shipping, mens virksomheten i verftet i Philadelphia ble lagt inn i Aker Philadelphia Shipyard.

Les også: Takker Røkke-raketter for ukeseier i Aksje-NM

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Røkke-selskap har steget1.700 prosent i år

  2. Børsvinneren melder om fortsatt supermarked

  3. AMSC: - Spotratene påvirker ikke oss

  4. Vurderer å kjøpe skip av Røkke-rederi

  5. Småsparere strømmertil verftet til Røkke jr.