Dette regnestykket viser hvorfor SAS fortsatt har problemer

Selv etter de kraftige kuttene i går har SAS langt høyere kostnader enn Norwegian

FORTSATT DYRERE: Selv etter de varslede kuttene vil SAS ha et kostnadsnivå på 60 øre per passasjer per kilomter. Norwegian har i dag et tilsvarende kostnadsnivå på 44 øre, og skal etter planen ned til 41 øre.
  • Frank Ertesvåg
  • Alf Bjarne Johnsen
  • Bjørn Haugan
  • Stein Nervik
Publisert:

For mens SAS etter de omfattende oppsigelsene greier å fly 2800 passasjerer per ansatt, flyr Norwegian 6100.

Mandag morgen la ledelsen i SAS frem en rekke kuttforslag som skal redde selskapet fra konkurs. I tillegg ble det gjort klart at selskapet ønsker å selge Widerøe, bakketjenestene og eiendom for å fylle på mer penger i kassen.

Les også: Her er SAS` nye kriseplan

Men en gjennomgang av kuttene viser at SAS fortsatt drives for en langt høyere kostnad en rivalen Norwegian.

Her er tallene som SAS fortsatt vil slite med:

  • Før gårsdagens kuttforslag hadde SAS en kostnad pr. flydd kilometer på 70 norske øre pr. passasjer.
  • Gårsdagens kuttforslag inkludert salg og lønnskutt, innebærer en reduksjon i SAS-kostnadene på åtte-ni øre pr. flydd kilometer - altså vel 60 øre pr. kilometer.
  • Til sammenligning viser tredje kvartalsrapporten for Norwegian at deres kilometerkostnad er 44 øre pr. passasjer, og at de skal ned til 41-42 øre neste år.
  • VG har også sett på antall passasjerer pr. ansatt. Det avslører at selv etter kuttene er det dobbelt så mange passasjerer pr ansatt i Norwegian som i SAS:

Norwegian har 6100 passasjerer per ansatt, SAS vil etter kuttene ha 2860. I dag har selskapet kun 1800 passasjerer per ansatt.

Les også: SAS-sjefen kutter egen lønn

Her ser du litt av forskjellene mellom de to selskapene:

- Businessprodukt

- Gårsdagens sparetiltak er langt fra nok til å redde selskapet, sier flyanalytiker Anders Lidman i Aeropol.

Flere analytikere mente i går at SAS hadde kjøpt seg tid med sparetiltakene. Lidman er ikke like sikker.

- Flesteparten av tiltakene forutsetter at fagforeningene skal gi sin tilslutning. Jeg registrerer at flere av dem sier de ikke vil være med på dette, sier svensken.

Les også: Eiendom har holdt SAS i luften

Flyanalytiker Ivar Andreas Gjul i Fondsfinans er litt mer optimistisk:

- Konkursfaren er ikke over, men kuttene kan gi SAS den sjansen de trenger for å overleve. Kuttene gjør at kilometerkostnadene kommer ned mot rundt 60 øre pr. setekilometer. Det er fortsatt godt over Norwegian, men et skritt i riktig retning. Når de i tillegg gjennomfører flåtefornyelse og bedringer i pensjonsforpliktelsene, kan det gi håp om en bedre utvikling, sier Gjul og legger til:

- SAS kan leve med et kostnadsnivå som er noe høyere enn Norwegians fordi SAS har en annen type produkt, knyttet til business og høypris, men ikke så mye som det er i dag.

Les også: - Sparepakken gir et pusterom på to-tre år, mener analytiker

VANSKELIG: Leder i pilotforeningen Scannor Jan Levi Skogvang sier pilotene vil strekke seg langt for å komme SAS-ledelsen i møte.

- Strekker seg

Jan Levi Skogvang, tillitsvalgt for pilotene i SAS ScanNor, sier de vil strekke seg langt for å komme SAS-ledelsen i møte.

- Det er en alvorlig situasjon som vi må ta innover oss. Flere må ut av selskapet, og vi som blir igjen må gjøre våre vurderinger ut fra den vanskelige situasjonen vi er i, sier Skogvang.

Også de kabinansatte sier de vil komme ledelsen i møte.

- Det er en dramatisk situasjon SAS har kommet opp i. Vi må forholde oss til virkeligheten. Og for å redde arbeidsplassene både i dag og på sikt er vi innstilt på å kutte lønnen vår, sier Anneli Nyberg til VG. Hun er leder for 600 kabinansatte i SAS gjennom foreningen Parat.

Les mer: VGs kilder: Giske sa nei til å gi SAS friske penger

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Mangler fortsatt jafra én forening

  2. 15 timer på overtidsa danskene ja

  3. - Fremstår ikke lenger som et ultimatum

  4. Store kutt for SAS-ansatte:Dette må de ofre

  5. Én av disse kan styrte kriseplanen til SAS