Offshoreskip løfter Akastor-resultatene

Aker-selskapet Akastor får seg et resultatløft, blant annet fordi oljegiganten Petrobras tok i bruk offshoreskipet Wayfarer som har vært på «ventekontrakt» med brasilianerne siden 2016.

Aker Wayfarer ble i første kvartal 2015 en del av Aker Offshore og Akastor.

Foto: Akastor/Aker Offshore
Publisert:,

Det Kjell Inge Røkke-dominerte porteføljeselskapet Akastor, som ble til da Aker Solutions ble delt i to høsten 2014, har nå sluppet resultatene for første kvartal.

Et av lyspunktene er at offshoreskipet Aker Wayfarer startet operasjoner for oljeselskapet Petrobras i Brasil i januar, noe som gir Akastor-selskapet AKOFS Offshore økte inntekter og resultater.

Skipet har en trøblete historie, og skulle egentlig på en kontrakt med Petrobras allerede fra 2016. En kombinasjon av korrupsjonsskandalen i selskapet og nedturen i oljemarkedet gjorde at Petrobras ønsket en utsatt oppstart fordi kutt i investeringene reduserte det totale antallet skip man trengte.

Det var i november 2016 at Akastor meldte at de hadde kommet frem til en enighet med Petrobras som innebar at man utsatte oppstarten av Wayfarers oppdrag med ett år, og at skipet fikk en redusert rate, en slags «venteleie», frem til Petrobras skulle ta i bruk skipet rundt fjerde kvartal 2017. Oppstarten ble altså til slutt 1. januar 2018 på kontrakten som løper i fem år med mulighet for forlengelse i fem år til.

Akastor skriver i regnskapet at oppstarten bidrar til det økte brutto driftsresultatet (EBITDA) i selskapet, som økte fra 53 til 140 millioner målt mot første kvartal i fjor. AKOFS Offshore, som eier Wayfarer, sto for 86 av de 140 millionene.

Snart klar for utvidet japansk samarbeid

I oktober 2016 inngikk Akastor en offshoreallianse med japanske Mitsui som startet med at de kjøpte Skandi Santos i fellesskap fra DOF Subsea.

I oktober i fjor meldte Akastor at de og Mitsui var i dialog om å utvide samarbeidet slik at også Wayfarer-eier AKOFS Offshore ville være eid i fellesskap, noe som var ventet å innebære at Mitsui utbetaler 142 millioner dollar til Akastor for halvparten av aksjene.

Nå melder Akastor at man forventer å lande en endelig avtale i andre kvartal.

AKOFS Offshore drifter både Wayfarer, Skandi Santos og AKOFS Seafarer. Sistnevnte er fortsatt i opplag, mens Skandi Santos hadde «en noe lav inntektsutnyttelse» i kvartalet, ifølge Akastor.

Samarbeidet med Mitsui er ikke det eneste samarbeidet Akastor har engasjert seg i den siste tiden. Akastor har også gått inn med 10 millioner dollar i en emisjon i Awilco Drilling, som er med på å finansiere en ny rigg som bygges av Keppel-verftet i Singapore. Awilco har på sin side bestilt en borepakke til riggen fra Akastor-selskapet MHWirth.

I tillegg har Akastor investert 75 millioner dollar i preferanseaksjer, samt noen warrants (en type opsjoner), i Odfjell Drilling, som et ledd i Odfjells finansiering av en Stena MidMax-riggen til rundt 500 millioner dollar. Et annet Aker-selskap, oljeselskapet Aker BP, har på sin side inngått en avtale om å leie inn riggen til bruk i Nordsjøen.

Passerte milliarden

Akastor øker inntektene til 1,13 milliarder kroner i første kvartal, opp fra 943 millioner kroner i samme kvartal i 2017.

Akastor har nærmere doblet ordreinngangen i årets første kvartal som endte på 1,04 milliarder kroner, mot 643 millioner i første kvartal 2017.

Selskapets ordrebok er på 6,46 milliarder kroner, ned fra 7,29 milliarder i fjorårets første kvartal.

Selv om driften gikk i pluss for Akastor, trekker finansutgifter ned bunnlinjen slik at selskapet endte med et underskudd etter skatt på -19 millioner dollar, mot et overskudd på 189 millioner ett år tidligere.

I samme periode har antallet ansatte i konsernet falt fra 2.178 til 1.991, en ytterligere reduksjon etter årevis med nedbemanninger under oljebremsen, som særlig rammet Akastor-selskapet MHWirth hardt.

Akastors netto gjeld hadde sunket fra 3,04 til 2,2 milliarder kroner i første kvartal mot året før.

Les også

Røkke vil være med i Odfjells riggkjøp

Les også

Subsea 7 trekker budet på McDermott

Les også

Dobbel dose i nord og ekspress i sør

Her kan du lese mer om