Kapitalmarkedsdag i Europris: Vil åpne fem nye butikker årlig

Samtidig som netthandelen vokser og vokser mener Europris det er god plass til rabattbutikken deres. Kjeden legger onsdag frem planer der de lover vekst i både antall butikker og hvor mye hver av dem selger.

Europris ble børsnotert 19. juni 2015 til 45 kroner. Siden den gang har aksjen hatt en nedadgående trend. Før kapitalmarkedsdagen onsdag var siste kurs 22,85 kroner.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

«Varehandelen endrer seg, men rabattbutikkene blomstrer».

Slik starter Europris børsmeldingen der selskapet presenterer fremtidsplanene i forbindelse med kapitalmarkedsdagen som arrangeres onsdag i Oslo.

I børsmeldingen skriver selskapet at:

  • De vil vokse med fem butikker netto hvert år fremover (sum av nye og nedlagte butikker)
  • Butikkomsetningen skal ligge høyere enn markedet over tid (like-for-like-vekst, justert for nyetableringer)
  • Brutto driftsmargin (EBITDA) skal opp over tid gjennom forbedringer innen innkjøp og en mer effektiv verdikjede
  • Selskapet skal betale et utbytte på 50 til 60 prosent av resultat etter skatt (samme mål som før)

I tillegg opplyser Europris om at en endring av regnskapsføringen etter standarden IFRS 16 kommer til å redusere selskapets resultat etter skatt med 30 millioner kroner i 2019.

Europris har 520 millioner i kontanter per tredje kvartal, og en rentebærende gjeld på 1,65 milliarder kroner.

Kapitalmarkedsdagen arrangeres på tampen av et år der aksjemarkedet har vært nådeløst mot retailaksjer, og særlig Europris. Aksjen åpnet ned 3,5 prosent etter fremleggelsen de nye planene onsdag.

Mens Oslo Børs hittil i år er opp 5,2 prosent er Europris nå ned hele 33,7 prosent. Utbyttene til selskapet lindrer smerten litt, og regner man inn dem er aksjen ned 29,6 prosent. Til sammenligning er Kid Interiør ned 19,6 prosent siden nyttår, mens XXL er ned 52,2 prosent.

Administrerende direktør i Europris, Pål Wibe

Foto: Europris

Vil være størst

– Vår ambisjon er å være den største rabattbutikkaktøren i Europa. Vi vil utnytte vår sterke etablerte kultur, være kompromissløse i vår lavprisposisjon og jakte nådeløst etter effektivitetsforbedringer, sier konsernsjef Pål Wibe i Europris i meldingen.

Selskapet peker på at rabattbutikksegmentet de opererer i overgår den generelle veksten i norsk varehandel og sammenlignbare markeder globalt.

Da Europris gikk på børs i 2015 hadde Wibe totalt 223 butikker, og han uttalte til E24 at det var store vekstmuligheter og at han mente det var plass til 110 Europris-butikker til, noe som ville betydd en vekst på 50 prosent.

Ved utgangen av tredje kvartal 2018 var Europris oppe i 257 butikker totalt, noe som er en vekst på drøye 15 prosent siden 2015. Nå vil de altså øke på med fem butikker til årlig.

Nytt lager og svensk partner

I år har Europris samlet sett åpnet åtte flere butikker, og selskapet har planer om åtte nye butikker i 2019 og ytterligere fire butikker i årene som følger. Selskapet bygger også et nytt, automatisert lager som skal gjøre driften mer effektiv.

– Det nye lageret og den nordiske forsyningsplattformen er sentrale initiativer som vil styrke oss på pris og kostnader, sier Pål Wibe.

– Over tid planlegger vi å åpne fem nye butikker i året, og vi vil fokusere på å flytte eksisterende butikker til nye og bedre eiendommer. Sammen med ytterligere utvikling av vår e-handelsplattform vil dette gi kundene letter tilgang til flere typer produkter når og hvor de vil, sier Wibe.

Europris har også inngått en ny nordisk allianse, som de vil snakke mer om onsdag.

I juni ble det kjent at Europris blar opp 190 millioner for å kjøpe seg inn i sin svenske lillebror ÖoB. Det norske selskapet har sikret seg retten til å ta over hele det svenske selskapet på sikt.

Europris peker på at det er gevinster å hente ut gjennom å samle og styrke innkjøpsdelen av virksomheten. Sammen med ÖoB i Sverige og Tokmanni i Finland regner Europris med at de står for et samlet årlig innkjøp på rundt 17 milliarder kroner i det nordiske markedet.

Dette gir dem ikke bare bedre forhandlingsmakt ut mot produsenter, men gjør det også enklere å lansere egne merkevarer og effektivisere logistikk.

Her kan du lese mer om