Helomvending i milliardklassen: SAS kan ta juleferie med overskudd i bagasjen

SAS-ledelsen innfrir med god margin sitt eget løfte om å levere «et klart positivt» resultat for året flyselskapet nå har lagt bak seg.

PLUSS-SMIL: SAS-sjef Rickard Gustafson (t.h.) og kommersiell direktør Eivind Roald kan smile bredt over at selskapet med god margin innfrir løftet om et solid overskudd. Det solide resultatet kommer som et resultat av en stor omstilling som har pågått i de tre årene etter krisehøsten 2012.

Publisert:,

SAS-slapp onsdag morgen sine resultater for regnskapsåret 2014/2015, som viser at resultatet etter skatt har gjort en helomvending på 1,68 milliarder kroner, ved at selskapet har gått fra et underskudd på 719 svenske millioner til et overskudd på 956.

Omsetningen økte fra 38 til 39,7 milliarder, mens driftsresultatet før skatt og engangsposter steg fra -697 til 1,17 milliarder.

– Dette var en betydelig forbedring år for år, hovedsakelig drevet frem av vår kommersielle suksess, kostnadstiltak, og, i fjerde kvartal, lavere drivstoffkostnader, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en uttalelse.

Aksjen tar av

SAS har avvikende regnskapsår som avsluttes ved utgangen av oktober.

Resultatet kommer tre måneder etter at SAS leverte svært sterke tall for sitt tredje kvartal.

SAS-analytiker Jacob Pedersen hadde i forkant ventet en nettoomsetning på 39,6 milliarder, et driftsresultat (EBIT) på 1,78 milliarder svenske kroner og et resultat etter skatt på 759 millioner svenske kroner.

SAS-aksjen stiger nesten 10 prosent på Stockholm-børsen onsdag morgen. Følg utviklingen i E24 aksjelive.

Varslet overskudd

Allerede i juni varslet konsernsjef Rickard Gustafson i SAS' kvartalsrapport at resultatet for regnskapsåret 2014/2015 ville være «klart positivt» før skatt og engangsposter. Dette har selskapet nå levert på med god margin.

Med nye langdistanseruter som lanserer i tiden fremover, til Boston, Miami og Los Angeles, er toppsjefen optimistisk for det kommende året:

– Vi vet at konkurransen vil intensiveres i tiden fremover, men gitt vår forbedrede finansielle situasjon, vår evne til å drive forbedringstiltak og våre kunders positive respons, har vi en god startposisjon, skriver Gustafson og fortsetter:

– Målet i forkant av 2016 er å vokse, styrke konkurranseevnen og å betydelig redusere enhetskostnaden.

Les også: DNB og SAS inngår bonussamarbeid

Lav oljepris gir en sursøt ettersmak

Selv om SAS opplevde en økning i drivstoffkostnadene sine i året som har gått, blant annet fordi selskapet bommet litt på sikringen av drivstoffpriser, begynte den lave oljeprisen å få full effekt fra fjerde kvartal (august-oktober), og selskapets drivstoffkostnader falt med rundt 400 millioner svenske kroner, mot fjoråret.

Nå har selskapets finansdirektør satset skikkelig og sikret så mye drivstoff han kan.

Mens SAS har sikret 68 prosent av drivstoffet sitt i inneværende kvartal (november-januar) på 450 til 600 dollar tonnet, har de sikret hele 80 prosent på dette nivået de neste to kvartalene. I kvartalet august-oktober neste år har de sikret hele 93 prosent av drivstofforbruket på dette nivået.

Finansdirektør Göran Jansson i SAS. Her avbildet under avdukingen av det nyoppussede langdistanseflyet Erik Viking i København, februar 2015.

Marius Lorentzen/E24

– Gjør du dette fordi du tror oljeprisen har nådd bunnen?

– Man vet jo aldri, men forhåpentligvis er det sånn. Poenget er at vi vil vite hva vi må forholde oss til. Det er jo også slik at det er bra med lav oljepris, men det er jo ikke bra for våre kunder i Norge og markedsutviklingen der, sier finansdirektør Göran Jansson til E24.

SAS bemerker at de nå merker en nedgang i etterspørselen i oljeeksponerte markeder, og peker på Norge spesielt. Tidligere i år besluttet selskapet å legge ned satsingen på direkteruten mellom oljebyene Houston og Stavanger. Flyet som trafikkerte denne ruten skal nå bygges om og brukes på en ny rute til Boston.

Kan få billigere kreditt

Når SAS nå styrker sin finansielle posisjon markant med overskudd og lavere kostnader (lønnskostnadene har nå falt med rundt fem prosent mot fjoråret), er det også muligheter for at selskapet kan få ned finansieringskostnadene sine når de skal kjøpe fly.

Selskapet har allerede mottatt to splitter nye langdistansefly av typen Airbus A330-300 Enhanced i høst. Til våren kommer det to til. Deretter begynner leveransen av nye kortdistansefly av typen Airbus A320neo fra september neste år, og til slutt kommer det langdistansefly av typen Airbus A350 XWB fra 2018.

– Vår finansielle situasjon avgjør hvilke vilkår vi kan få, sier finansdirektør Jansson, uten å spesifisere hvor mye bedre vilkår han mener er realistisk.

– Vi jobber nå med å finansiere de to første A320neo vi får i september, og har begynt å se på finansieringen av den neste runden etter det.

SAS skal også realisere rundt en milliard svenske kroner i sparte kostnader neste år gjennom effektiviseringsprogrammet 4XNG. Det skal skje gjennom videre kutt i personalkostnader, en økt digitalisering og et videre arbeid med distribusjonskostnader, blant annet.

– Det er jo sånn at det blir vanskeligere og vanskeligere å kutte kostnader jo lenger ut i prosessen man kommer. Det enkleste kommer jo først (...) Men vi har personalkostnader som skal videre ned, sire Jansson og peker på at det ikke hadde vært mulig å lansere de nye langdistanserutene neste år uten nye avtaler med piloter og ansatte som nå er på plass.

– En nyere flåte og en økt bruk av wet lease (innleie av fly og mannskap fra andre selskap, journ. anm.) på visse regionale småruter er også viktig for å gjøre driften vår mer effektiv, sier Jansson.

– Dere er ikke like bastante med å si at dere skal gå med overskudd neste år. Hvorfor det?

– Vi guider for et overskudd, men vi sier ikke hvor mye, sier Jansson.

Les også

Ny undersøkelse: Dette flyselskapet er mest punktlig til og fra Gardermoen

Les også

SAS får et halvt tusen nye kabinansatte

Les også

SAS satser på Boston

Her kan du lese mer om