Norwegian gir erstatning i tre forsinkelsessaker

Men flyselskapet innrømmer ikke ansvar for forsinkelsene.

IKKE ALLTID I RUTE: En Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian bremser opp etter landing på Oslo lufthavn. Litt for ofte har det skjedd alt for sent.

Jan Ovind
  • Johann D. Sundberg
Publisert:

En serie søksmål i Sverige fra passasjerer som har blitt rammet av Norwegians mange forsinkelser på langdistanserutene har fått stor oppmerksomhet i Norge.

Men Norwegian forsøker å få de ut av verden.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian opplyser til E24 at selskapet så langt har inngått tre av sakene det er reist søksmål mot Norwegian.

- Vi har inngått tre forlik i Sverige så langt. Det er ikke uvanlig at man inngår forlik i små saker. Vi ønsker ikke å belaste rettsvesenet i småsaker som dette. De hører hjemme i de offentlige nemndene, som i Norge er Transportklagenemnda og for Sveriges del er Älmenna reklamationsnemnden, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

Innrømmer ikke ansvar

Han understreker imidlertid at forlikene ikke innebærer at Norwegian har endret syn på om de aktuelle forsinkelsene var «utenfor selskapets kontroll».

Dermed har forlikene ingen automatisk rettslig betydning for andre som var forsinket på de samme flyvningene som Norwegian nå har inngått forlik om.

Det siste forliket ble kjent onsdag da en mann fikk dekket 600 euro pluss rettsomkostninger fordi hans fly fra Stockholm til Bangkok ble mer enn fire timer forsinket.

Dermed har Attunda tingsrätt lagt saken bort og retten tar dermed ikke stilling til om den aktuelle forsinkelsen var «innenfor selskapets kontroll», eller ikke.

Spørsmålet om en forsinkelse er «innenfor flyselskapets kontroll» har stor betydning for størrelsen på flyselskapets erstatningsansvar. Hvis forsinkelsen er «utenfor flyselskapets kontroll» kan man kun kreve erstatning for faktiske utgifter, mens man på langflygninger i tillegg får en kompensasjon på 600 euro.

- Må ikke gå til retten

Sandaker-Nielsen understreker at det ikke er slik at passasjerer må gå til retten for å få erstatning fra Norwegian etter forsinkelser.

- Vi oppfordrer de reisende til å ta direkte kontakt med oss. Vi har betalt ut EU-kompensasjon og egne «goodwill»-kompensasjon til mange av passasjerene som har blitt rammet, sier Sandaker-Nielsen.

- Vi følger alltid EUs regelverk for passasjerrettigheter, legger han til.

Beløpene er løpende ført i Norwegians regnskaper som helt siden 2. kvartal 2012 har blitt negativt påvirket av forsinkelsene og uregelmessighetene knyttet til Norwegians langdistansesatsing.

Norwegians langdistansesatsing var først rammet av forsinkelsene med leveringen av Boeing 787 Dreamliner-flyene selskapene hadde bestilt.

Deretter har det relativt hyppig vært omfattende tekniske problemer med flyene som har forårsaket forsinkelser og følgeforsinkelser.

Blant annet var det mange forsinkelser i romjulen og nyttår.

I Sverige er i alt 12 forsinkede Norwegian-flyvninger er stevnet inn for retten. Totalt dreier det seg om rundt 1.200 passasjerer.

Les også:

Norwegian snur: Gir Kjos-faste kompensasjonNy Dreamliner-forsinkelse for Norwegian- Vi skal være i rute igjen i morgen- Vi sitter Kjosfast i BangkokNorwegian om alle forsinkelsene: - Så langt fra å være godt nok at..

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. - Det er kjeltringer og banditter som holder seg unna retten

  2. Om én uke starter saken mellom 1.200 svensker og Norwegian

  3. – Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing

  4. Norwegian på klagetoppen

  5. 5000 krever erstatning etter flyforsinkelser