Norgesgruppen tjente mer
Norgesgruppen fortsetter å ta markedsandeler, og økte resultatet i alle virksomhetsområder i fjor.
Norgesgruppen tok nye store jafs av dagligvare- og kioskmarkedet i fjor og økte markedsandelen sin fra 39,3 prosent til 39,9 prosent.
Konsernet solgte dagligvarer for 71,4 milliarder i 2014, mot 67,4 milliarder året før. Det er en økning på 5,9 prosent fra 2013. Alle virksomhetsområdene viste bedring, ifølge årsrapporten som ble lagt frem i ettermiddag.
Norgesgruppen misfornøyde med Brennpunkt-dokumentar
Økt salg
Resultat etter skatt økte fra 1,8 til 1,9 milliarder kroner i fjor og resultatet per aksje ble 48,9 kroner mot 45,5 kroner året før.
– Økning i resultatene skyldes god vekst i salgsinntekter, samt kontinuerlig arbeid med effektivitet i varestrømmen og i butikkene, heter det i rapporten.
Konsernets driftsresultat for 2014 ble 2,9 milliarder kroner, mot 2,63 milliarder i 2013. Dette gir en driftsmargin på 4,1 prosent for 2014.
Norges største handelshus
Norgesgruppen eier 1.768 dagligvarebutikker og 800 utsalgssteder innen servicehandel.
Selskapet er kjent for dagligvarekjeder som Meny, Ultra, Kiwi, Spar og Joker.
De eier også kjedene Deli de Luca, Mix, Fresh, Dolly Dimples og Jafs, i tillegg til Asko som er Norges største grossist innen dagligvarer og storhusholdningsmarkedet.
Norgesgruppen har rundt 30.000 ansatte.
Professor kritisk til matvarekjedenes makt
Vokste med 4,3 prosent
Tall fra analyseselskapet Nielsen, viser at veksten i dagligvaremarkedet totalt var 4,3 prosent i fjor. Med oppkjøpet av Ica er Coop nå landets nest største dagligvarekjede med rundt 28 prosent markedsandel.
«Samtlige kjeder i NorgesGruppen, både lavpris, supermarked og nærbutikker viser god underliggende vekst, noe som tyder på at forbrukerne verdsetter det mangfoldet butikkene representerer», skriver selskapet.