Nå har Kongsberg Gruppen tatt over Rolls-Royce Marine

Etter at aksjonærene hadde bidratt med frisk kapital, konkurransemyndighetene hadde gitt klarsignal og forhandlingene ble ferdigstilt har Kongsberg Gruppen nå tatt over Rolls-Royce Marine.

Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

– Dette har vi virkelig sett frem til, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen til E24.

Mandag sendte selskapet ut bekreftelsen om at oppkjøpet av Rolls-Royce Marine som ble annonsert i fjor sommer nå er gjennomført. De to selskapene vil bli en global gigant innen leveranser av utstyr og teknologi til shipping, offshore og den maritime næringen.

Når E24 snakker med Håøy er han på vei mot Ålesund og i løpet av de nærmeste dagene har han et hektisk program med besøk hos flere anlegg og kontorer i det nye storkonsernet i Møre og Romsdal og Bergen. Andre i ledelsen skal besøke kontorer i Norden, Storbritannia og andre steder i deres verdensomspennende nedslagsfelt.

Håøy sier at det fortsatt er for tidlig å si om noen vil bli overflødige i prosessen med å slå sammen de to selskapene. Først skal de gå grundig gjennom virksomheten og måten de vil organisere seg på sammen:

– Vi har formelt tatt over i dag og skal denne uken ut på allmøter. Total skal jeg og andre i ledelsen ut til 54 lokasjoner. Vi skal starte en dialog på alle nivåer for å komme enda mer ned i detaljene på virksomheten som vi ikke har fått anledning til å gjøre før vi ble formelle eiere, sier Håøy.

Prislappen skal finjusteres

I starten av mars ble det klart at alle aktuelle konkurransemyndigheter hadde gitt sitt klarsignal til oppkjøpet. Samtidig måtte de to selskapene komme med såkalte avbøtende tiltak. Kongsberg har blant annet solgt selskapet Evotec, mens Rolls-Royce har solgt unna sin DP-virksomhet (dynamisk posisjonering) til et selskap i USA.

For å finansiere oppkjøpet har selskapet gått til både aksjonærene og obligasjonsmarkedet.

Kongsberg Gruppen hentet før jul i fjor inn 5,0 milliarder kroner i en emisjon der de eksisterende aksjonærene fikk delta med fortrinnsrett. I tillegg utstedte selskapet også én milliard i ny obligasjonsgjeld i november, fordelt på to like store lån med forskjellig løpetid.

Akkurat hva den nøyaktige prislappen blir er fortsatt uavklart. I børsmeldingen gjentar Kongsberg at partene er enige om en verdi på Rolls-Royce Marine på 500 millioner pund (5,6 milliarder kroner) på kontant- og gjeldfri basis.

Kongsberg-sjefen sier at de nå har betalt det første oppgjøret og at de skal inn i en prosess der det skal avklares den endelige kjøpesummen. Dette avgjøres blant annet av hva arbeidskapitalen, gjelden og kontoen står i på transaksjonstidspunktet.

– I løpet av rundt 100 dager skal vi ha fastsatt en endelig pris, sier han.

Les også

Kongsberg og Raytheon nærmere milliardkontrakt i Australia

– Den viktigste jobben for å sikre arbeidsplassene

Samtidig som Kongsberg Gruppen fattet interesse for Rolls-Royce Marine har nedturen i olje-, offshore- og shippingmarkedene tynget finansene i hele bransjen.

Kongsberg Maritime har selv gjort kutt og omorganisert virksomheten, men i Rolls-Royce Marine har det vært enda tøffere.

Som E24 skrev i fjor høst ville underskuddet i Rolls-Royce Marine i 2017 mer enn spist opp overskuddet til hele Kongsberg Gruppen det samme året.

– Når kan dere snu resultatene til pluss?

– Prioritet nummer én er å snu dette til lønnsomhet. Det kommer til å ha høyt fokus fra oss den første tiden og det er også den viktigste jobben vi kan gjøre for å sikre arbeidsplassene, sier Håøy.

– Har dere en tidsplan, kan det være mulig å få det til neste år?

– Ut ifra det arbeidet vi har gjort frem til nå mener vi at det skal være mulig å snu dette innen et par år, selv uten en stor bedring i markedet, sier Håøy.

Han sier at markedet de opererer i fortsatt er tøft, men at det er tegn til bedring og at det er noe mer aktivitet i ettermarkedet.

– Så det er effektivisering og kostnadsbesparelsene dere får til gjennom dette oppkjøpet som skal gi den forbedringen som sørger for overskudd?

– Ja, og vi tror vi skal klare å hente ut rundt 500 millioner i kostnadsforbedringer de neste tre til fire årene.

Les også

Kongsberg Gruppen vil ta et større jafs av rigg- og skipsmarkedet: – Dette illustrerer hvor fundamentalt annerledes selskapet vil bli

– Noen er allerede på flyttefot

Kongsberg Gruppen har sagt de vil presentere mer detaljerte fusjonsplaner og kortsiktige mål for oppkjøpet 10. mai.

Selskapet har så langt sagt at selve fusjonen vil koste rundt 900 millioner i tillegg til selve kjøpesummen. Innen 2022 regner de med å ha oppnådd årlige besparelser på 500 millioner kroner. Tre fjerdedel av dette skal oppnås allerede neste år.

– Hva er det dere allerede nå har bestemt, er det snakk om kontorer som skal slås sammen der dere begge har kontorer i dag?

– Vi har bestemt at vi skal slå sammen en del lokasjoner. Noen er allerede på flyttefot, men leieavtaler og aktiviteten i selskapene gjør at det ikke bare er å flytte på dagen for mange. Det er heller ikke sikkert at vi vil flytte sammen på alle steder, sier Håøy og fortsetter:

– Det er også derfor vi skal ha en ordentlig prat med nye kollegaer nå.

Håøy forteller at de nå blant annet skal gå grundig gjennom hvordan produksjonen og driften på operative anlegg fungerer og hvordan det beste oppsettet vil være.

– Vi skal se på hva vi sammen har i ordrebøkene våre og hva vi kan forvente, og derav hva slags kapasitet vi trenger ut ifra det. Det viktige nå er å få enheten til å jobbe sammen og organisere dem riktig, sier han.

– Når er det kundene vil merke at dere har slått dere sammen?

– På en måte håper jeg at de merker det med en gang selvfølgelig, men det viktigste akkurat nå er at kundene ikke skal merke for mye med tanke på leveranser og den supporten vi gir dem løpende på produktene våre.

Les også

Norsk missilgjennombrudd i Japan

Les også

Kongsberg ekspanderer sin nordiske forsvarsindustriallianse

Les også

– Dette illustrerer hvor fundamentalt annerledes selskapet vil bli

Her kan du lese mer om