Offshorerederienes gjeldsberg: Skylder fortsatt over 60 milliarder

Gjelden har igjen blitt en hodepine for Solstad og Dof, som forhandler med sine kreditorer for å unngå en ny krise. Høy gjeld gir flere problemer, mener analytiker.

I GJELDSTRØBBEL: Solstad Farstad har siden i fjor jobbet for å finne en løsning på sine finansielle problemer. Her supplyskip fra Solstad Farstad i opplag tilbake i 2017.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

De Oslo Børs-noterte offshorerederiene hadde ved utgangen av mars en samlet gjeldsbyrde på 62 milliarder kroner, viser selskapenes regnskapsrapporter.

Solstad Offshore står for nesten halvparten av gjeldsberget, som fortsatt er nesten like stort som før oljekrisen utløste en bølge av restruktureringer for tre år siden.

Den høye gjelden er et problem, mener analytiker Turner Holm i Clarkson Platou Securities.

– Høyt girede selskaper som Solstad har ikke tilgang til kapital til å investere i nye skip til lave priser, eller mulighet til å eventuelt slå seg sammen med andre aktører for å kutte kostnader.

– Og desperate folk gjør desperate ting i markedet. Når bankene er på døren hver dag kan selskapene føle seg presset til å inngå kontrakter på lave rater som ikke er lønnsomme på lang sikt. Med mer finansiell fleksibilitet, kan man ha mer is i magen og vente litt i et marked som i ferd med å snu, sier han til E24.

E24 (+): Dette er «gjeldsberget» til Dof i syv grafer

Forhandler med kreditorene

Solstad og Dof er igjen i forhandlinger med sine kreditorer for å unngå en ny gjeldskrise. De samme aktørene har vært gjennom omfattende finansielle redningsoperasjoner etter oljeprisfallet i 2014.

Les også

Motvillige banker kan gi lånetrøbbel for Dof – aksjen stuper

Dof varslet denne uken at enkelte banker har satt seg på bakbeina. De vil ikke lenger være med når gamle lån skal fornyes, hvilket betyr at Dof risikerer å misligholde låneavtaler.

Selv sier ledelsen i selskapet at de tror på en løsning på situasjonen som har oppstått, men kan ikke garantere at det skjer.

Solstad meldte i sin kvartalsrapport tirsdag at tre av fire områder i gruppen er i samtaler med sine kreditorer for å få forlenget sine betalingsutsettelser.

Rederiet har negativ egenkapital, pengene i kassen har krympet raskt og siden andre halvår 2018 har selskapet forsøkt å finne en løsning på problemene.

Betalingsutsettelsene er kun et midlertidig tiltak, mens Solstad forsøker å få til en omfattende restrukturering av gjelden som ved utgangen av kvartalet beløp seg til 30,3 milliarder kroner.

Les på E24+ (for abonnenter)

De norske tankskipene som seiler i medvind

– Må ta tak

– Solstad har over 30 milliarder kroner i gjeld, og inntjeningen i dagens marked er ikke nok til å dekke rentekostnader. Likviditeten begynner å stramme seg til, så selskapet og bankene må ta tak i situasjonen, sier Holm.

– Tidene har endret seg, og i dag har supply-selskaper med lite eller null gjeld, som for eksempel Standard Drilling i Norge og amerikanske Tidewater, flere fordeler, sier han.

Målt i antall skip er Tidewater verdens største offshore supplyrederi. Etter at selskapet var gjennom en restrukturering etter den amerikanske konkursloven chapter 11 har det nå en nettogjeld på kun 50 millioner dollar.

Øystein Stray Spetalen-selskapet Standard Drilling har satset på kjøp av det de mente var billige skip i offshorenedturen, uten opptak av gjeld.

– Sektoren er litt i oppløsning

Investeringsdirektør Stig Myrseth i Dovre Forvaltning sier at oljeleverandørene har blitt en upopulær bransje blant investorene.

Les også

Ketil Skorstad vedder mot Solstad Offshore-aksjen

– Det gjelder ikke bare i Norge, sier han, viser til den amerikanske aksjeindeksen bestående av oljeleverandører.

Oljeserviceindeksen i USA, med navnet «Philadelphia oil service index», har falt kraftig, og er nesten tilbake på nivået fra tidlig på 2000-tallet.

– Man snakker om at hele sektoren er litt i oppløsning, sier Myrseth.

Han mener deler av problemet er at mange av selskapene fortsatt ikke tjener penger.

– I Norge er det mange selskaper som fortsatt sliter med gjeldsoverhenget fra før oljekrisen. I USA er det mange som oljeserviceselskaper som sliter med at man kutter budsjetter innen skiferolje.

Les også

– Vi legger til rette for utforskning av større deler av norsk sokkel

Les også

Børsfallet øker i styrke

Les også

Borr Drilling tapte en halv milliard, sikret milliardlån og selger rigger

Her kan du lese mer om