Passasjerfall for Norwegian i juli

Litt færre passasjerer og litt fullere fly. Samtidig øker billettinntektene, selv om de ikke når opp til forventningene. – En fin måned for Norwegian, til tross for alle Max på bakken, sier flyanalytiker.

Boeing 787 Dreamliner Norwegian

Foto: Norwegian
Publisert:,

Norwegian fraktet 3,7 millioner passasjerer i juli, viser de ferske trafikktallene fra flyselskapet. Det er en nedgang på 2 prosent fra samme periode i fjor.

Aksjen reagerte med å falle tungt fra start og var tidlig i handelen ned over ni prosent.

Utover dagen hentet aksjen seg derimot inn igjen, og like før stengning tirsdag var aksjen ned 4,52 prosent til 39,51 kroner.

– Som forventet kom det ingen økning i antall passasjerer, det skyldes at alle selskapets Boeing 737 Max står på bakken. Dermed flys ett komprimert trafikkprogram, blant annet med innleid kapasitet, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir om juli-tallene.

Norwegians kapasitet (målt i antall tilgjengelige setekilometer) økte med 5 prosent, mens trafikken (målt i antall passasjerkilometer) økte med 6 prosent. Dermed økte fyllingsgraden med 0,5 prosentpoeng til 93,5 prosent.

Les på E24+ (for abonnenter)

Selv ikke Boeing vet når Max-flyene vil være tilbake i luften igjen

– Trafikktallene viser at veksten flater ut, i tråd med strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, etter en periode med kraftig ekspansjon og betydelige investeringer. Tallene viser også at passasjerene reiser lengre og at flyene er fullere, noe som betyr at stadig flere velger Norwegian når de skal ut og reise, ikke minst interkontinentalt, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen i en melding.

Norwegian opplyser at de i gjennomsnitt fløy 3 prosent lengre enn på samme tid i fjor. Langdistanseflygingene har hatt en kapasitetsvekst på 20 prosent sammenlignet med fjoråret og en fyllingsgrad på 94 prosent.

Selskapet forteller også at antallet amerikanske reisende fortsetter å øke, og i måneden som gikk var omkring halvparten av passasjerer mellom Europa og USA amerikanere.

Økte billettinntekter

Samtidig viser tallene at inntekter per passasjerkilometer (yielden) økte med 1 prosent til 0,51 kroner.

Norwegians enhetsinntekt (per tilgjengelige setekilometer) var på 0,47 kroner, omtrent på samme nivå som i fjor, ifølge rapporten.

Økningen i inntekter per passasjerkilometer er ned fra 9 prosent i juni. Ifølge DN ventet DNB Markets en yield på 0,54-0,55 kroner i juli.

Flyanalytiker Elnæs peker blant annet på at en dreining mot langdistanse slår litt negativt ut på inntektene.

– Lengre flydistanse for en større andel av den totale passasjertrafikken motvirker en mer markant økning i disse, sier han.

Ganger man yield med trafikken får man billettinntektene. Disse kom i juli i år inn på 4,77 milliarder kroner, opp fra 4,43 milliarder i samme periode i fjor. Dermed økte billettinntektene med rundt 7,7 prosent.

Dette tallet inkluderer ikke ombordsalg og andre inntekter fra cargo og lignende.

– I tillegg til billettinntekter på 4,77 milliarder må det regnes inn cirka 18 prosent mer inntekt fra ancillary. I tillegg til dette kommer cargo og raskt summert havner totalinntektene til Norwegian på rundt 5,8 milliarder i Juli, sier Elnæs.

737 Max påvirker punktligheten

Flyselskapets 737 Max-fly har stått på bakken i snart fem måneder, og det er lite som tilsier at de 18 flyene selskapet har i flåten vil komme i drift igjen med det første. Med Max-fly på bakken øker bruken av innleide fly.

Det påvirker blant annet punktligheten negativt.

Les også

737 Max kan stå på bakken til 2020 – trenger ikke bety katastrofe for flyselskapene

Norwegian gjennomførte 99,2 prosent av de planlagte flygingene i juli. Punktligheten var på 68,1 prosent.

– Punktligheten ble negativt påvirket av generelle sommerforsinkelser i europeisk luftrom utenfor Norwegians kontroll, skriver selskapet.

Norwegian sikrer seg også mot svingninger i valuta og drivstoffpriser.

Selskapet forteller at de ved utgangen av måneden hadde gevinst på 60 millioner kroner knyttet til terminkontrakter så langt i kvartalet, inkludert en urealisert gevinst på 90 millioner kroner knyttet til sikringskontakter.

Norwegian fikk levert én ny Boeing 787 Dreamliner i juli. Leveransene av Max-flyene er stanset av Boeing inntil videre, etter at flyene ble satt på bakken i mars.

– En fin måned for Norwegian, til tross for alle Max på bakken, oppsummerer Elnæs.

Dette er tredje måned på rad at Norwegian melder om negativ passasjervekst, samtidig som marginene økte også i mai og juni.

Her kan du lese mer om