Merker foreløpig lite til flyskam og handelskrig: – Vi tar markedsandeler

Mens verdens finansmarkeder skjelver i frykten for handelskrig og uro, preges debatten i Skandinavia stadig av spørsmålet om vi bør ha flyskam. SAS merker foreløpig lite til noe av det, med ett unntak.

Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:

– Vi meldte tidligere i år at vi så en nedgang i bookingene til sørlige Europa og i Sverige, men vi har ikke merket den nedgangen Swedavia har meldt om. Så vi har tatt markedsandeler. I Europa har vi også fått et løft, sikkert fordi mange ved starten av sommeren så at vi ikke fikk det fine været vi hadde i fjor, sier finansdirektør Torbjørn Wist i SAS til E24.

Tirsdag slapp selskapet sine resultater. De endte omtrent som analytikerne hadde ventet, preget av siste del av regningen for vårens pilotstreik. Samtidig varsler selskapet også nye effektiviseringsgrep, både for å forberede seg på en oppbremsing i økonomien i Europa og fordi kostnadsnivået til selskapet stiger – og ikke faller.

Samtidig er det lite spor av flyskam og trafikkfall i selskapets regnskap når man ser på utviklingen i Skandinavia, til tross for at flyplassene i hovedsak melder om nedgang:

  • I Sverige har Swedavia (Sveriges Avinor) meldt om en samlet passasjernedgang på en til to prosent totalt sett i mai, juni og juli. Innenriks har fallet ligget på 11 prosent i mai og juli og fem prosent i juni, målt mot samme måned året før.
  • I Norge har Avinor meldt om en nedgang på 2,3 prosent totalt og 2,8 prosent innenlands i mai, en vekst på 2,2 prosent i juni (1,3 prosent innenlands) og en uendret utvikling i juli (med innenriksfall på 2,1 prosent)
  • I Danmark meldte Kastrup om en nedgang på 3,6 prosent i mai takket være streiken i SAS og kutt hos Norwegian, uendret trafikk i juni (men med fall innenriks på 3,1 prosent) og et fall på 1,2 prosent i juli (med 10,1 prosent nedgang innenriks).
Les også

Svakere tall fra SAS: Varsler nye kostnadsgrep

Merket ikke Sverige-fall

I regnskapet kommer det frem at SAS økte kapasiteten i Europa, Skandinavia og innenlands med 0,5 prosent i tredje kvartal mot samme periode i fjor. Mens innenlandstrafikken (antall passasjerkilometer) lå omtrent uendret (-0,2 prosent) falt Europa- og Skandinavia-trafikken med 2,0 prosent. På langdistanse var kapasiteten ned 4,0 prosent, mens trafikken var ned 5,4 prosent.

Her påvirker imidlertid pilotstreiken tallene noe ettersom selskapet hadde to fulle dager uten trafikk i sin skandinaviske operasjon i mai.

– Vi har ikke merket nedgangen i Sverige, der vi hadde en flat utvikling i sommer. I Norge og Danmark har vi faktisk hatt en liten økning. Vi ser jo at BRA (Braathens, journ.anm.) og andre rundt oss har det tøft, og vi er jo selvfølgelig glad for at kundene velger SAS, sier Wist.

– Har dere gjort endringer i Sverige eller forbereder dere tiltak hvis trafikkfallet fortsetter og skulle ramme dere?

– Lønnsomheten i hvert enkelt rute er jo noe vi alltid følger med på, og det er jo en kombinasjon av kostnaden og inntektspotensialet på hver enkelt rute. Får vi sviktende trafikk et sted så justerer vi deretter, sier Wist.

I kvartalsrapporten skriver konsernsjef Rickard Gustafson at de anslår en årsvekst i kapasiteten på om lag en prosent, noe som er ned fra tre til fire prosent de siste årene. Det er også noen tidlige tegn på moderat kapasitetsvekst i 2020.

– På kort sikt er den moderate vekstutsikten oppmuntrende og den bør hjelpe med å bedre balansen mellom tilbud og etterspørsel, som vil være til fordel for det skandinaviske markedet, sier Gustafson og fortsetter:

– På lengre sikt er det imidlertid en risiko for strukturell overkapasitet i Europa med den betydelige ordreboken av fly som skal leveres frem til 2024.

Les også

Norwegian selger alle bankaksjene: – Noe de bare måtte gjøre

– Noe SAS må forholde seg til

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at det ikke er noen overraskelse at SAS-resultatet er ned fra samme periode i fjor, gitt at selskapet er påvirket av vårens streik, høyere drivstoffkostnader, en svak svensk kroner og et svakere marked i Europa generelt sett.

– Derimot leverer SAS bedre på det operasjonelle og regulariteten har vært fin i sommer, sier Elnæs, som samtidig tror det blir svært vanskelig for selskapet å levere et overskudd i år.

Selv om SAS foreløpig ikke er rammet av trafikkfall og flyskam i Skandinavia tror analytikeren at det er noe selskapet må forberede seg på. Han peker på at man i Sverige ser et skifte fra fly over til transport med tog, bil og buss i innenriksmarkedet:

– Dette er noe SAS må forholde seg til i større grad fremover, tror jeg.

Gitt at SAS ikke preges av nedgangen man kan se i tallene fra de skandinaviske flyplassene, er det trolig BRA Aviation og andre aktører i det svenske markedet som står for nedgangen i det svenske innenriksmarkedet.

– Tallene kan også understøtte at Norwegian har redusert noe på norsk innenriks, sier Elnæs.

Flyanalytikeren peker på at alle Max-flyene på bakken også kan ha gitt drahjelp for SAS. Norwegian har 18 slike fly ute av drift og har måttet prioritere sine andre fly hardt for å drive flyoperasjonen så godt som mulig.

– Men når Max-flyene kommer i luften igjen kan det bli en brå kapasitetsvekst i Europa, særlig fra sommerprogrammene i 2020. Det vil presse billettprisene nedover, sier Elnæs.

Les også

Widerøe truer med nedleggelse av 37 ruter ved momsøkning

Ser ikke bookingfall med handelskrigen

SAS og andre flyselskaper har blitt kraftig påvirket av oljeprisens hopp etter oljebremsen. Selv om oljeprisen nå er rundt 10 dollar lavere enn i slutten av mai da selskapet slapp sin forrige rapport, får ikke selskapet veldig stor glede av nedgangen ennå.

Sikringskontraktene selskapet har inngått for å sikre en forutsigbar drivstoffregning. Når oljeprisen stiger taper disse kontraktene seg i verdi.

I tredje kvartal hjalp oljeprisfallet til et kutt i drivstoffregningen på 240 millioner svenske kroner, mens et lavere forbruk kuttet regningen med 79 millioner. Dette ble imidlertid oppveid av tap på hedgekontrakter på 577 millioner.

Svekkelsen av den svenske kronen førte til at inntektene fikk seg et valutaløft på 201 millioner, mens kostnadene fikk seg et valutaløft på 482 millioner. Totalt ga valutasvekkelsen en reduksjon i resultatet på 263 millioner før skatt.

– Man skal ikke se bort ifra at valutakursen kan påvirke reisebeslutninger i Norge og Sverige, men vi har ikke sett de store utslagene i sommer. I tillegg blir det jo også billigere for utlendinger å reise hit, så det kan gi en positiv utvikling fremover, sier Torbjørn Wist.

– Merker dere noe til handelskrigen og den økonomiske usikkerheten, gjennom billettbestillingene eller på andre måter?

– Det er jo ingen som gleder seg over den tonen vi ser og heller ikke de økonomiske signalene vi får fra Tyskland og andre viktige økonomier, for økonomiske vekst er jo med på å drive trafikkutviklingen, sier Wist og fortsetter:

– I bookingene har vi foreløpig ikke sett de store endringene. Der vi nok har sett noe effekt er på cargo (flyfrakt, journ.anm.), der utviklingen er noe negativ de siste par kvartalene. Men det skyldes ikke den makroøkonomiske situasjonen alene, men også en tøff konkurranse i det markedet.

SAS opplyser av fraktinntektene var ned 68 millioner svenske kroner grunnet et volumfall.

Samtidig økte andre inntekter med 113 millioner, takket være økte inntekter fra kredittkortgebyrer og inntekter fra salg av Eurobonus-poeng.