Kampen om strømmekundene

Disney slår forventningene i «avgjørende kvartal»

Har sikret seg 26,5 millioner brukere til den nye strømmetjenesten. Aksjen går som en berg-og-dal-bane i etterhandelen.

DISNEY+: Tirsdag kom Disneys første kvartalsrapport etter å ha lansert ny strømmetjeneste.

Steven Senne / AP
  • Eivind Bøe
Publisert:,

Medie- og underholdningsgiganten Disney har lagt frem rykende ferske tall sent tirsdag kveld.

Det har vært knyttet stor spenning til hvordan det har gått med selskapets nye strømmetjeneste, ettersom dette er første kvartalsrapport etter lanseringen.

Disney+ hadde ved slutten av fjoråret 26,5 millioner betalende abonnenter, fremgår det av kvartalsrapporten. Det er opp fra 10 millioner, som selskapet meldte dagen etter lansering i november. Inntektene var i snitt på 5,56 dollar per bruker i måneden.

– Disney+-lanseringen har overgått våre høyeste forventninger, sier Robert A. Iger, styreleder og toppsjef i Disney, i en uttalelse.

VEKST: Disney-sjef Robert A. Iger, her sammen med en Mikke Mus-figur, ser tilbake på et kvartal med høyere inntekter etter lansering av ny strømmetjeneste.

VALERIE MACON / AFP

Brukertallet er høyere enn de 20 millioner som var ventet på forhånd.

Iger sa i en telefonkonferanse etter tallslippet at rundt 20 prosent av de 26,5 millioner brukerne har et gratis prøveabonnement gjennom Verizon.

Disney lot være å legge frem utsikter for strømmetjenesten i inneværende kvartal og fremover.

Kraftig inntektsvekst

Resultatet falt mindre – og inntektsveksten var høyere – enn det analytikerne hadde ventet.

Disney fikk i sitt regnskapsmessige første kvartal et resultat på 2,11 milliarder dollar, eller 1,53 dollar per aksje, av inntekter som beløp seg til 20,86 milliarder dollar.

Det var ventet et resultat på 1,46 dollar per aksje, mens inntektene var ventet å komme inn på 20,78 milliarder dollar, ifølge en rundspørring gjort av Factset.

På samme tid året før var resultatet på 2,8 milliarder dollar, mens inntektene var på 15,3 milliarder dollar.

– Vi tror dette blir et avgjørende kvartal, med tanke på utviklingen til Disney+ og fornøyelsesparkene, skrev Wells Fargo-analytikere i en oppdatering før tallene, ifølge Marketwatch.

Forretningsområdet «parker, opplevelser og produkter» hadde en vekst på årlige åtte prosent til 7,4 milliarder dollar i løpet av kvartalet. Fornøyelsesparker utenfor USA trakk ned resultatet.

Berg-og-dal-bane for aksjen

Aksjen steg umiddelbart tre prosent i etterhandelen på Wall Street i kjølvannet av at kvartalsrapporten ble lagt frem, men har deretter snudd til minus.

Disney-aksjen har svingt en del og er de siste månedene sett under ett omtrent uendret.

Aksjekursen bykset i november etter at selskapet meldte at antallet abonnenter var kommet opp i 10 millioner allerede dagen etter lansering av Disney+.

Kursen falt siden tilbake etter at selskapet i januar ble tvunget til å stenge en fornøyelsespark i Shanghai, på grunn av utbruddet av coronaviruset som startet i Kina.

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om strømmekundene
  2. Disney
  3. Resultatrushet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Stengte fornøyelsesparker førte til ti mrd. mindre i inntekter

  2. Netflix leverte langt bedre enn forventet - men venter svakere vekst

  3. Disney reddes av ny strømmetjeneste

  4. Annonsørinnhold

  5. Tror millioner av kunder har strømmet til Netflix i coronamånedene

  6. Disney sier opp 28.000 ansatte