Finnair-sjefen frykter ikke Corona-smell før april

Topi Manner rakk så vidt å sitte ett år i sjefsstolen i Finnair før Coronaviruset brøt ut. I et intervju med E24 forklarer han hvorfor det ikke spiller så mye rolle før etter mars, om vekstmulighetene i Norge og hvordan Helsinki kan bli Nordens langdistansekonge.

BANKFOLK I PILOTSETET: Topi Manner (avbildet) har nå sittet som konsernsjef for Finnair i et år. På samme måte som SAS-sjef Rickard Gustafson og Icelandair Bogi Nils Bogason har han også bakgrunn fra finansnæringen, mens Norwegians nye toppsjef Jacob Schram kommer fra varehandel.

MAURI RATILAINEN / COMPIC
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Selv om vi hadde innstilt all trafikk til Kina frem til slutten av mars, så hadde den finansielle konsekvensen for oss vært begrenset, sier konsernsjef Topi Manner i Finnair til E24 på telefon fra Helsinki.

Flyselskapet har som så mange andre flyselskap med ruter til Kina varslet kanselleringer som følge av utbruddet av coronaviruset, Covid-19.

For Finnairs del betyr det at alle fem rutene til Fastlands-Kina er innstilt ut februar måned. Rutene til Nanjing, Beijing Daxing and Guangzhou er innstilt ut mars.

I sin ferske kvartalsrapport skriver imidlertid Finnair at de ikke regner med noen nevneverdig finansiell påvirkning som følge av dette, til tross for at de aktuelle flyene til Finnair nå står på bakken.

Hvordan et flyselskap mener de ikke blir særlig rammet av å måtte sette fly på bakken og kansellere alle ruter til et av sine viktigste markeder, kan virke som en selvmotsigelse.

Men det er det ikke, forklarer konsernsjefen:

– Det er fordi tiden etter den kinesiske nyttårsfeiringen uansett er den sesongmessig tregeste tiden av året, og den svakeste perioden når det kommer til lønnsomhet, sier Manner.

– Hvis situasjonen vedvarer vil det selvfølgelig få en effekt, men vi kan ikke anslå den nå. Vi følger situasjonen tett, fortsetter han.

Finnair anslår fortsatt en kapasitetsvekst på fire prosent i 2020 (målt i antall setekilometer), men selskapet vil foreløpig ikke gå ut med inntektsprognoser for året før Corona-situasjonen er mer avklart.

Oppdatert fredag 14. februar: To dager etter intervjuet med Finnair-sjefen annonserte selskapet at rutene til Beijing Capital Airport og Shanghai også blir kansellert ut mars. Dermed blir det ingen flyginger til Fastlands-Kina i perioden.

«Coronavirus-situasjonen har ført til en midlertidig nedgang i reisetrafikken mellom Kina og Europa», skriver selskapet i en melding der de også varsler at Hongkong-ruten trappes ned fra to til én daglig avgang i mars måned.

Les også

SAS fyrer opp igjen mye omtalt reklamekampanje

Største europeer i Japan

Finnair har i en årrekke bygget seg opp som en sentral aktør i flymarkedet mellom Nord-Europa og Asia.

Med Helsinkis geografiske plassering «på veien» til Asia har Helsinki en lukrativ plassering for å koble ruter i Europa opp mot langdistanseruter til Asia.

Selskapet har bitt fra seg i mange år i konkurransen med andre aktører som SAS, Lufthansa og de asiatiske flyselskapene. En konkurrent har de imidlertid sluppet å møte så langt: Norske Norwegian.

Ettersom russiske myndigheter kun har tillatt at SAS får fly over Sibirkorridoren til Asia fra de skandinaviske landene, så har Norwegian vært hindret fra å åpne rutene mellom Skandinavia og Asia som selskapet lenge har drømt om.

Til tross for problemene som rammer flyselskapene med ruter til Kina nå, så har Finnair et omfattende rutenettverk over hele Asia. Selskapet er det største europeiske flyselskapet i Japan, og betjener også markeder som Thailand, India, Sør-Korea og Singapore.

Ettersom det nå er lavsesong i europeisk luftfart har ikke Finnair satt inn flyene som skulle gått til Kina på andre ruter.

– Det er vanskelig å finne ruter å sette disse flyene inn på som gir positive kontantbidrag til oss på så kort varsel. Hvis (Corona-, journ.anm.) situasjonen vedvarer vil vi vurdere å gjøre noen endringer i nettverket for sommersesongen, ved å flytte kapasitet andre steder, sier Finnair-sjefen.

– Men vi satser på det kinesiske markedet og vil gjenoppta flygingene når det er trygt å gjøre det, legger han til.

Les også

Norwegian vurderer Airbus etter Max-krisen: – Det går en smertegrense

Mer kapasitet og bedre passasjerbelegg

Finnair slapp i forrige uke trafikktall for januar som viste en kapasitetsvekst på 10,5 prosent og en trafikkvekst på 11,9 prosent. Det gir igjen fullere fly, som viser seg med at fyllingsgraden steg med ett prosentpoeng til et gjennomsnitt på 78 prosent.

Kapasiteten steg aller mest til Nord-Amerika der Finnair blant annet har åpnet en ny rute til Los Angeles. I tillegg steg den også til Asia, blant annet takket være økt frekvens til Hongkong.

Selskapet satte passasjerrekord i fjor med 14,7 millioner passasjerer og selskapet ansatte 1.000 nye kollegaer.

Selv med vekst i inntektene i fjor fra 2,84 til 3,10 milliarder euro falt brutto driftsresultat (EBITDA) fra 513 til 488 millioner euro og resultat etter skatt fra 102 til 75 millioner euro.

– Hvordan er utsiktene for Asia nå, før Coronaviruset slo til var jo flybransjen og markedet også preget av uroen i Hongkong?

– Vi hadde en kapasitetsvekst på 11 prosent i Asia i desember og så også økte enhetsinntekter. Etterspørselen til Hongkong ble påvirket noe, som andre flyselskaper også har merket, men vi opprettholder to daglige avganger til Hongkong. Så langt ser det bra ut, sier Manner.

Han peker på at Japan er det markedet der Finnair opplever mest vekst og at de også ser vekst i markeder som Sør-Korea, der de snart åpner en ny rute til Busan.

– Det asiatiske markedet er en bred portefølje for oss.

Les også

Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

Helsinki slo Kastrup

Hjemme i Norden, i Finnairs «bakgård», har flymarkedet blitt påvirket av den kraftige nedgangen i det svenske markedet det siste året, samt restruktureringen i Norwegian som innebærer kapasitetskutt i arbeidet med å øke lønnsomheten.

Den svenske utenrikstrafikken falt i fjor med to prosent, mens innenrikstrafikken falt hele ni prosent mot året før.

– Vi ser ikke en nedgang i det svenske markedet. Vår trafikk dit øker og hver tredje svenske som flyr til Asia flyr med oss, sier Manner.

– Vi har 17 flyginger til Sverige daglig og vi øker frekvensen, fortsetter han.

Finnair-sjefen mener man ser en større endring i det nordeuropeiske markedet nå. I tillegg til endringene i Norwegian og nedgangen i Sverige har flere aktører i europeisk luftfart slitt økonomisk.

– Vil vi se tre separate langdistanse-huber sementere seg i Norden nå, med dere i Helsinki, SAS hovedsakelig i København og Norwegian i Oslo, ettersom de legger ned langdistanse i Sverige og Danmark?

– Det er et godt spørsmål og jeg trolig vil vi se en utvikling i den retningen. Hvis du ser på passasjertallene på langdistanse så passerte Helsinki København for første gang i desember, som den største langdistanse-huben i regionen, sier Manner.

– Vil Helsinki kunne beholde den plassen, hvis man ser forbi effektene av Coronaviruset?

– De kansellerte flygingene til Kina vil trolig ha en effekt de neste månedene, men det vil være midlertidig. Hvis man ser på veksten i trafikken fra Asia og våre tall, så tror jeg Helsinkis posisjon på topp er bærekraftig, sier Finnair-sjefen.

Les også

Dårlig nytt for elfly-optimistene: Nytt fly ikke klart før 2030-tallet

Fornøyd med Widerøe-samarbeid

I det norske markedet har Finnair et samarbeid med Widerøe, som flyr for Finnair mellom Helsinki, Tromsø og Bergen med Widerøes nye jetfly (Embraer E190-E2) og med Dash-8 Q400 mellom Helsinki og Trondheim.

I tillegg planlegger Finnair å åpne en ny rute til Bodø fra Helsinki til sommeren.

– Norge er et veldig viktig marked for oss og det vokser, sier Manner og fortsetter:

– Når det kommer til vekst så er en av de viktige faktorene at våre asiatiske kunder er veldig interessert i Norden. Det inkluderer norske fjorder og fjell, og det finske lapplandet.

Finnair-sjefen trekker også frem hvordan fraktvirksomheten deres får store bidrag fra norsk sjømat, og at de klarer å levere norsk laks fra sjøen til en sushirestaurant i Tokyo på 36 timer.

– Planlegger dere å fly til flere destinasjoner i Norge selv, eller vil dere fortsette samarbeidet med aktører som Widerøe som har mindre fly?

– Det avhenger av destinasjonen. I de større byene som Oslo og Bergen flyr vi selv med egne fly, men vi er fornøyd med Widerøe-samarbeidet, sier Manner.

Les også

Airbus viser frem nytt flydesign etter hemmelige tester

Nye fly og skogplanting i klimaplanen

Som så mange andre flyselskap merker Finnair også at virksomheten deres er under søkelyset når klimautfordringene er på dagsorden.

Selskapet har et mål om null netto utslipp på lang sikt. Men ettersom hverken Boeing eller Airbus har noen nullutslippsfly for hverken kort- eller langdistanse under utvikling, så må flyselskapene ty til andre grep.

Finnair-sjefen sier at de vil lansere en ny bærekraftsplan senere denne måneden.

– Det viktigste verktøyet for oss vil være nye fly med en høyere karboneffektivitet, sier Manner og forklarer at ved å gå fra et eldre Airbus A340 til et nyt A350 langdistansefly kuttes utslippene med 25 prosent.

Finnair har 15 slike nye langdistansefly fra Airbus og selskapet planlegger å oppgradere de mindre kortdistanseflyene. Det er en investering som er beregnet til mellom 3,5 og 4,0 milliarder euro (om lag 35 til 40 milliarder kroner) over seks år.

– Hvis vi fornyet kortdistanseflåten i dag ville vi kuttet utslippene med 15 prosent. Vi planlegger også å ta i bruk biodrivstoff og syntetiske drivstoff i fremtiden, men det er også et stort antall operasjonelle grep som kan bidra til at vi når målet vårt, sier Finnair-sjefen.

Han lister opp alt fra å kutte mengden last man har med seg på hver avgang, til nye innflygningsmetoder og andre grep. På helt korte distanser samarbeider Finnair gjerne med togselskap om å få passasjerene frem det siste stykket på reisen sier han.

– Karbonlagre, skogplanting og kvotekjøp under EUs system vil også være en del av vår tilnærming, sier han.

Les også

SAS-sjefen på jakt etter nye regionalfly: – Vi må ha en løsning

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Finnair
  5. Widerøe
  6. Coronaviruset
  7. Helsinki
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Finnair-sjefen: – Desidert den største krisen i luftfartens historie

  2. Norwegian forbereder seg på Corona-viruset: Har opprettet beredskapsteam

  3. Lufthansa tar nytt kraftig coronagrep: Setter 150 fly på bakken

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS kansellerer en rekke USA-flyginger etter nytt innreiseforbud

  6. SAS venter virus-tap på 193 millioner kroner