Shippinganalytiker venter kraftig verdihopp på tankskip

Verdiberegninger tyder at på at skipsverdiene stiger etter ratehoppet, men foreløpig er det stille i markedet for kjøp og salg av tankskip. Det vil endre seg, tror shippinganalytiker.

STORE SVINGNINGER: Ratene for tankskip har korrigert ned fra rekordnivåene nådd før helgen. Her et tankskip som legger til i havnen Qingdao i Kina.

STR / AFP
Publisert:

Dataleverandøren VesselsValue beregner at verdien i de forskjellige tankskipklassene har gått opp mellom fire og fem prosent i kjølvannet av at det analytikere kalte en «perfekt storm» traff markedet.

  • VesselsValues algoritmer verdsetter nå en fem år gammel supertanker (VLCC) til rundt 74 millioner dollar, opp fire millioner dollar den siste måneden.
  • Også de andre, mindre skipene av typen Suezmax og Aframax får en høyere verdsettelse i modellen som blant annet er basert på faktorer som inntjening, salg, alder, størrelse og skipstype.
Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Det kan være en «no-brainer» å kjøpe Fredriksens Frontline

Venter stort verdihopp

Tankratene i spotmarkedet korrigerte tirsdag ned fra rekordnivåene som ble nådd før helgen, men shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities tror fortsatt forholdene ligger til rette for at verdiene vil stige mye fremover.

Meglerhuset har en prognose om at skipsverdiene i tank vil stige med rundt 50 prosent de neste to årene, og tror verdioppgangen vil være en viktig driver for aksjekursene i sektoren.

– Vi tror annenhåndsverdiene skal opp, sier Hannisdahl til E24.

Ifølge analytikeren henger utviklingen i skipsverdier tett sammen med hvor mye skipene tjener på de lengre leieavtalene, kalt timecharter. Dette er leieavtaler som kan ha en varighet på for eksempel 1, 3 eller 5 år.

– Det reflekterer at potensielle kjøpere og selgere ser hvor mye kontantstrøm et skip kan generere med sikkerhet, sier han.

Les også

Forvalter er skeptisk til tank tross skyhøye fraktrater

Les også

Småinvestorer kaster seg på tankbølgen

– Tar tid før kjøperne er villig

Vanligvis går først ratene i spotmarkedet opp først før timecharter-ratene følger etter og skipsverdiene stiger, ifølge Hannisdahl. Det har også skjedd denne gangen, bortsett fra at det så langt har vært stille i markedet for kjøp og salg av skip.

– I et oljetankmarked i bedring, slik det har vært de siste månedene, vil selgere øke sine prisforventninger, men det tar ofte litt tid før kjøperne er villig til å betale den høyere prisen, sier analytikeren.

Han ser imidlertid tegn som kan tyde på at markedet kan være i ferd med å løsne, og viser til markedsrykter onsdag om at tre eldre VLCC-skip bygget i 2001 skal være omsatt for en samlet sum på 98 millioner dollar, hvilket er betraktelig høyere enn meglerhusets siste verdianslag på 77 millioner dollar.

– Det begynner å skje ting, og det er akkurat som forventet, sier Hannisdahl.

Shippinganalytiker Joakim Hannisdahl.

Cleaves Securities

Verdistigning på eldre skip

I VesselsValues modell får eldre skip i flere tilfeller et større verdiløft i prosent enn nyere skip.

På grunn av lav inntjening har disse skipene tidligere hatt en verdi nær skrapverdi fordi det fantes få andre alternativer, påpeker VesselsValue-direktør Matthew Freeman.

– Nå som disse eldre skipene i teorien kan dra nytte av de ekstremt lønnsomme ratene vil man vente at deres verdi endrer seg mest, skriver han i en e-post.