Orkla økte omsetningen til 14,8 mrd. – varsler høyere priser

Dagligvaregiganten øker inntektene. Samtidig varsler selskapet store endringer i konsernstrukturen.

Konserndirektør Nils K. Selte overtok sjefsstolen i Orkla i april i år.
Publisert:

Orklas driftsinntekter kom på 14,75 milliarder kroner i tredje kvartal. Det var en økning på 12 prosent mot samme periode i fjor.

Omsetningen var på forhånd ventet til 14,875 milliarder, ifølge TDN Direkt.

Justert driftsresultat kom på 2,22 milliarder, en økning fra 1,71 milliarder.

De ni spurte analytikerne hadde et snitt på 2,282 milliarder i justert driftsresultat i sine forventninger.

Milliardær Stein-Erik Hagen og hans familie er største eier i dagligvaregiganten. Hagen er også styreleder.

Les på E24+

Norwegian mot tøff vinter: – Vi burde kanskje ha «hedget noe» i fjor

Rammes av økte kostnader

Det er i hovedsak Jotun, som Orkla eier 42,6 prosent av, og vannkraftselskapet Hydro Power som bidrar til konsernets resultatvekst.

I merkevarevirksomheten har kvartalet vært tøffere, med fallende marginer.

Forretningsområdet Orkla Foods Europe hadde en negativ resultatutvikling på 19,3 prosent. Først og fremst som følge av økte kostnader knyttet til råvarer, emballasje og energi.

Orkla er en av Nordens største produsenter av dagligvarer. Selskapet står bak produkter som Grandiosa, Toro, Stabburet, Kims, Nidar og Idun.

Varsler ytterligere prisøkninger

Konsernsjef Nils K. Selte kommenterer at de legger bak seg et kvartal med god vekst, men påpeker samtidig at Orklas matvarevirksomhet påvirkes av høye kostnadsøkninger.

– Vi har gjennomført prisøkninger for å kompensere for økte kostnader for innsatsfaktorer, og vi ser nå at inflasjonen treffer bredt i hele våre verdikjeder – ikke bare gjennom økte råvarepriser. Vi forventer og planlegger med at dette vil fortsette fremover, sier Selte i kvartalsrapporten.

Han varsler at dette vil bli møtt med ytterligere prisøkninger til kundene.

Selte venter videre at høy inflasjon vil ha negativ effekt på salget som følge av lavere kjøpekraft og etterspørsel i mange av markedene Orkla opererer i, spesielt i Baltikum og Sentral-Europa.

Les på E24+

Det er vinteren som avgjør for Norwegian-aksjen

Ny konsernstruktur

Dagligvaregiganten annonserer samtidig store endringer i konsernstrukturen.

Orkla skal omdannes til å bli et ledende industrielt investeringsselskap med 12 porteføljeselskaper.

– Orkla skal omdannes til å bli et ledende industrielt investeringsselskap, sier konsernsjef Nils K. Selte i en melding.

– I tiden som kommer vil vi ha en mer dynamisk tilnærming til vår portefølje, hvor vi vil vurdere oppkjøp, joint-ventures, børsnoteringer og frasalg av virksomhet, sier konsernsjef Nils K. Selte

Priseksplosjon

Kvartalstallene som Orkla nå legger frem kommer i en periode med historisk høy prisvekst på matvarer.

Det kunne selskapet fortelle om også på forrige kvartalspresentasjon.

– I mine 31 år i næringsmiddelindustrien er dette den største kostnadsøkningen jeg har sett, uttalte kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i den forbindelse.

Da viste tall fra SSB at den årlige prisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer lå på 5,6 prosent.

Spol tre måneder frem og tallet er oppjustert til 12 prosent.

Publisert:
Gå til e24.no