Brekke: Derfor er milliardkjøpet viktig for Telenor

Rett etter å ha tatt over som toppsjef, startet Telenor-sjef Sigve Brekke arbeidet med å finne selskapet som kunne bidra med den perfekte kompetansen innenfor digital markedsføring og analyse.

FORNØYD: Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor mener satsningen på digital markedsføring er svært viktig for Telenor fremover.

Berit Roald NTB scanpix
  • Cecilie Storbråten Gjendem
  • Christian Høie Lie
Publisert:

Mandag annonserte Telenor at de har punget ut om lag 3 milliarder kroner for det amerikanske markedsførings- og teknologiselskapet Tapad.

– Det er to grunner til at vi velger å investere i Tapad. Det første er at vi får tilgang til deres teknologiske plattform og deres kunnskap om digitalisering. Dette blir stadig viktigere i vår kundeinteraksjon. Salg blir stadig mer digitalisert, og kommunikasjon generelt blir mer digitalisert, sier Telenor-sjef Sigve Brekke til E24.

– Grunn nummer to er at dette selskapet er verdensledende når det gjelder å selge annonser enheter, altså eksempelvis på mobil, nettbrett eller PC. Dette er viktig kunnskap for oss. Vi samarbeider allerede med Schibsted om rubrikkannonser i flere land, så Tapads virksomhet er i nærheten av hva vi allerede jobber med.

Han legger til at arbeidet med å finne en oppkjøpsmulighet med denne kompetansen startet rett etter han tok over som toppsjef i telegiganten i august 2015.

Brekke fikk en tøff start på sin tid som konsernsjef da det ble klart at kvinnelige kandidater ikke var blitt vurdert til sjefsjobben. I tillegg tvang Vimpelcom-skandalen frem permittering av fire Telenor-topper, kort tid etter ble det klart at Brekke hadde enkelte feil på CVen.

– Vi har sett på over 300 selskaper og det var en artig tilfeldighet at vi endte opp med ett som var stiftet av en nordmann, sier Brekke.

Les også

Kampen om norske mobilkunder tiltar: TeliaSonera lover fullt investeringstrøkk i 2016

Fornøyd med prisen

Telenor betalte ifølge børsmeldingen 360 millioner dollar for 95 prosent av aksjene i selskapet som ble stiftet av de norske gründerne Are Traasdahl og Dag Liodden. Gründerne beholder en eierandel på 5 prosent i selskapet, og de blir sittende som ledere.

– Er dere fornøyd med prisen dere måtte betale for Tapad?

– Ja, vi har sett på flere andre lignende selskaper og hvordan de er priset. Vi mener vi har betalt en grei pris for dette selskapet, sier Telenor-sjef Brekke til E24.

Les også

Telenor-saken: Kvinnelig favoritt vraket seks uker før avgjørelse

Tapad går foreløpig med underskudd, men er forventet å gå i null i 2017. Analytiker Fredrik Thoresen i SEB understreker at prisen Telenor har betalt, er relativt høy sammenlignet med prisingen av andre selskap.

– Tapad er et oppstartsselskap. Telenor betaler rundt fire ganger salgsforventningene til Tapad i 2016. Til sammenligning verdsetter vi Operas digitale annonsevirksomhet til to ganger våre forventninger om 2015-salg, sier analytikeren til E24.

(Saken fortsetter under bildet)

TJENER FETT: Are Traasdahl har gjort suksess med Tapad. Nå får han 1,5 milliarder for selskapet.

Thomas Nilsson VG
Les også

Baksaas om Telenor-avgangen: – Jeg skulle gjerne fortsatt

Satser videre på online-reklame

I fjor annonserte Telenor at de skal samarbeide med medieselskapet Schibsted om utviklingen av nettsteder som ligner på Finn.no i Asia. Telenor er også medeier i Schibsteds satsing i Brasil.

Tapad er et amerikansk selskap som har største delen av sin kundebase i USA, men Brekke sier at det ikke var en fot innenfor det digitale markedet i USA som er hovedgrunnen til at det ble akkurat Tapad.

– Vi har ikke kjøpt Tapad for å gå inn i det amerikanske mobilmarkedet. Når det gjelder satsinger på det digitale annonsemarkedet, er vi allerede i flere land der vi ikke har mobilvirksomhet, som fortsatt er vår kjernevirksomhet. Brasil er et eksempel på dette, sier Brekke til E24.

Han legger til at Telenor også fremover vil være interessert i å se på og videreutvikle satsingen digitalt.

– Vi har tenkt til å la dem Tapad fortsette å jobbe med det de gjør i dag. Tapad er også i gang med å etablere seg i Europa, og det har vi tenkt til å hjelpe dem videre med, så vel som at vi ønsker å ta dem med til Asia, sier Brekke.

Les også

Brekke om CV-tabben: – Det siste Telenor trengte

Akkurat som andre

IT-analytikerne E24 har vært i kontakt med mandag morgen, virket ikke særlig overrasket over oppkjøpet til Telenor.

– Oppkjøpet er en fortsettelse av den digitale satsingen til Telenor. Det følger det vi har sett fra andre operatører, slik som for eksempel Verizon i USA, med deres kjøp av AOL, sier Thoresen.

Han får støtte av analytiker Håvard Nilsson i Carnegie.

– Dette gir Telenor kompetanse og teknologi innenfor annonsering og markedsføring. På lengre sikt vil dette oppkjøpet gi Telenor muligheten til bedre å utnytte sine egne innsamlede kundedata. Dette kan hjelpe Telenor med bedre rettet markedsføring. Tapads fordel med oppkjøpet er at de skiller seg fra konkurrentene ved å ha tilgang på Telenors kundedata, understreker han.

Brekke forteller tydelig at Telenor foreløpig satser på å videreutvikle Tapad, og ikke ser seg om etter flere lignende oppkjøpsmuligheter akkurat nå.

E24 er eid av VG, som igjen er eid av Schibsted.

Les også

Norsk gründer håver inn på Telenor-deal

Les også

Telenor-saken: Kvinnelig favoritt vraket seks uker før avgjørelse

Les også

Baksaas om Telenor-avgangen: – Jeg skulle gjerne fortsatt

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norsk gründer håver inn på Telenor-deal

  2. – Jeg skulle gjerne sett en annen inntektsutvikling

  3. «Bare» 400 mill. igjen i Telenors gründer-investering

  4. Annonsørinnhold

  5. Telenor øker utbyttet, men tynges av milliardnedskrivning

  6. Brekke åpner data-skattekisten