Shipping-sjef: – Markedet kan ikke bli noe dårligere enn det er nå

Baltic Dry-indeksen er halvert siden nyttår. Ingen hadde trodd på rater på så lave rater i mars, sier sjefen i Star Bulk Norway. 

DÅRLIGERE VILKÅR: Det er mindre å frakte, så rederiene får dårligere betalt. Nå håper de på en handelsavtale mellom USA og Kina og at situasjonen med Vale i Brasil løser seg. Den røde grafen viser utviklingen i Baltic Dry-indeksen fra nyttår.

Foto: Star Bulk
Publisert:,

Etter et svakt fjerde kvartal har ratene i tørrbulkmarkedet fortsatt å falle i 2019. Fra 2018-toppen i slutten av juli viser Baltic Dry-indeksen at shippingselskapene nå får 63 prosent mindre for å utføre den samme frakten.

– Fallet har i stor grad vært sentiment-drevet. Det er laber stemning i markedet om dagen og det av flere grunner, sier Herman Billung, sjef i Star Bulk Norway.

Han peker på at handelskrigen selvsagt spiller inn og i tillegg den forferdelige ulykken som skjedde i Brasil i januar. Det har gått utover produksjonen til gruveselskapet Vale – i tillegg til den menneskelige tragedien det er. Ved at produksjonen går ned, blir det også mindre volum å frakte for tørrbulkrederiene.

Les også

– Eldre skip uten skrubbere kan bli nærmest ubrukelige

Uventet stort fall

Billung gikk over i nevnte stilling i fjor sommer, etter at Star Bulk Carriers kjøpte 15 skip fra Songa Bulk, hvor han tidligere var sjef. Under hans tid som Star Bulk Norway-sjef har markedet for det meste vært dårlig.

– Første kvartal pleier å være svakt, så strengt tatt var fjerde kvartal i fjor mer skuffende, og så har jo fallet fortsatt også i år. Det viser at man ikke skal undervurdere sentimentet i markedet.

– Særlig har capesize-ratene falt mer enn ventet. Ingen hadde trodd at den skulle ligge på 4.500 dollar i mars, sier han.

Capesize er en betegnelse på lasteskip som opprinnelig var for store til å passere gjennom Suezkanalen. De kan normalt bære 150.000 dødvekttonn. Star Bulk har 20 slike.

REDERISJEF: Herman Billung i Star Bulk Norway.

Foto: Knut Falch NTB scanpix

Mener bunnen er nådd

Til sammen består flåten til Star Bulk av 105 tørrlastskip. Billung sier at det faktum at ratene i markedet har falt så mye som nå naturligvis har hatt betydning for lønnsomheten det siste halvåret, men fremhever samtidig at han tror det skal snu.

– Vi har tro på en bedring i andre halvdel av året. Det blir ikke noe dårligere enn det er nå i alle fall, sier han og legger til at det ser ut som at markedet har nådd bunnen for denne gang.

Håpet knytter seg blant annet til en mulig handelsavtale mellom Kina og USA når Donald Trump og Xi Jinping møtes rundt 27. mars.

– Det vil i så fall ha en veldig positiv effekt på markedet. I tillegg går vi etter hvert inn i en sesong der vi ser en del mer korn, sier han.

Vil påvirke finansene

Også Birgitte Ringstad Vartdal, administrerende direktør i Golden Ocean, er klar på at ratene i dagens marked ikke er bærekraftig i lengden.

– Det vil det ikke være for noen. Men vi tror ikke dette er evigvarende og i forwardmarkedet ligger det også en forventning om at vi skal få en bedring, sier hun.

Les også

Viktig shipping-indeks er halvert siden nyttår: – Dette er et veldig stort fall

Hun poengterer at panamax-ratene har forbedret seg litt igjen og at man ser mer aktivitet på frakt av korn og kull.

– Samtidig er det en del usikkerhet innen capesize-segmentet på grunn av situasjonen med Vale.

Golden Ocean har 80 prosent av capesize-skipene og 50 prosent av panamax-skipene i spotmarkedet. Disse er naturligvis langt mindre lønnsomme nå enn for et halvt år siden.

– Denne delen av virksomheten vår vil bli påvirket av ratefallet. Vi pleier ikke å guide, men det er ganske opplagt at vi vil se et fall i første kvartal, sier hun og legger til at Golden Ocean leverte godt i fjerde kvartal i fjor.

Mandag stuper Golden Ocean på Oslo Børs etter alt å dømme etter det ble kjent at Vale har fått pålegg om ikke å benytte Doutor-demningen og andre anlegg relatert til Timbopeba-gruven i Ouro Preto i delstaten Minas Gerais.

Moderat oppgang

Baltic Dry-indeksen er ikke kun av interesse for aktører som deltar i eller følger tørrbulkmarkedet. Den er faktisk beskrevet som den viktigste økonomiske indikatoren du aldri har hørt om.

Og de siste månedenes stup er en indikasjon på svakere utvikling i veksten i transporttunge land, det har Nordea Markets-strateg Andreas Steno Larsen tidligere forklart E24.

Han er ikke den eneste. Flere analytikere mener at den siste tidens tilbakegang peker mot en «seriøs» økonomisk brems, ifølge Reuters.

De siste ukene har imidlertid pilene pekt litt oppover igjen. Til og med 1. mars ble det syv dager på rad med oppgang for Baltic Dry.

Her kan du lese mer om