Sportsgigantens United-avtale får kritikk

Meglerhus jekker ned anbefaling og kursmål på Adidas.

DYRT: Å bli eksponert på brystet til Wayne Rooney og resten av Manchester United-stjernene koster skjorta. Meglerhuset Berenberg er skeptiske.

Rui Vieira
  • Anders Park Framstad
Publisert:,

Analytikerne hos Hamburg-baserte Berenberg mener at Adidas betaler dyrt for å overta sponsoratet av fotballklubben Manchester United, som tidligere var knyttet til konkurrenten Nike.

Dette melder nyhetsbyrået Dow Jones Newswires.

Berenberg mener at avtalen er marginalt lønnsom, men skriver i en oppdatering at den årlige kostnaden er tre ganger så høy som for Nike og at den ser overdreven ut.

Sponsoravtalen ble signert i juli, og skal være verdt rundt 750 millioner pund - snaut åtte milliarder norske kroner, og løper i ti år fra sesongen 2015-16.

Meglerhuset er mer kritiske til Adidas i lys av selskapets resultatvarsel i forrige uke, der selskapsledelsen reduserte forventningene til topp- og bunnlinjen i 2014, samt utsatte de finansielle målene for det påfølgende året.

I lys av dette tar Berenberg ned sin anbefaling til selg fra kjøp, og kutter kursmålet til 50 euro per aksje fra 88 euro.

Adidas er mandag ned 1,5 prosent til 57,5 euro per aksje på børsen i Frankfurt.

Les også:

Adidas stuper på børsAdidas inngår tidenes største draktavtale med Manchester UnitedNike vraker sponsoravtale med Manchester United: - Dere er for dyre, United

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Adidas inngår tidenes største draktavtale med Manchester United

  2. Nike vraker sponsoravtale med Manchester United: - Dere er for dyre, United

  3. Manchester City inngår draktavtale med Puma verdt 7,4 milliarder

  4. Annonsørinnhold

  5. Adidas stuper på børs

  6. Britiske toppklubber har brukt 7,5 milliarder på spillerkjøp