Rekordresultat for Opera

Mobilreklame førte til at Operas piler kun pekte en vei i andre kvartal.

KAN SMILE: Opera-sjef Lars Boilesen kan smile fra øre til øre etter at selskapet drar i land nok et meget godt kvartal.
  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert:

I årets siste kvartal i fjor meldte Opera at de hadde signert en avtale om levering av nettløsninger for giganten Samsungs smarttelefoner. Det har ført til et hopp i både brukermasse og rekordhøye inntekter for IT-selskapet.

Torsdag leverte selskapet resultater for årets andre kvartal som viste at selskapets inntekter har økt med 38 prosent til 100,6 millioner dollar, sammenlignet med samme periode i fjor.

Selskapets driftsresultat (EBITDA) endte på 27 millioner dollar, eller 162 millioner kroner. Det var en økning på 24 prosent fra samme kvartal i 2013.

Mobilreklame

Ifølge selskapet er hovedårsaken til rekordinntektene at 270,1 millioner mennesker verden over nå bruker Opera på sin telefon. Dette ga svært gode omsetning av mobilreklame i andre kvartal.

Google, Samsung, Toyota, Walmart, Microsoft og McDonald's var noen av selskapene som valgte å kjøpe reklameplass på nettleserne til det norske selskapet, skriver Opera si sin resultatpresentasjon.

I går var Opera opp 0,47 prosent på Oslo Børs. I løpet av ett år har aksjen steget med 41,76 prosent.

Tror på vekst

Analytikerne har lenge hatt troen på at selskapet som er Norges største på utviklingen av nettlesere for alle plattformer, og tror selskapets aksjer kan ha en god utvikling i månedene som kommer.

- Når det gjelder Opera er det et selskap som har hatt god vekst på mobilannonsering, og den veksten tror jeg vil holde seg utover høsten, sa IT-analytiker Espen Torgersen til E24 tidligere i sommer.

Han tror det økte salget av annonser, spesielt på mobilplattformene vil bli et springbrett for Opera-aksjen utover høsten.

- Online-annonsering i USA har vært i kraftig vekst det siste året, noe som har ført til større konkurranse på dette området. Når det er sagt tror jeg ikke dette markedet er like modent som resten av online-markedet, og at det dermed fortsatt er rom for god vekst til tross for konkurransen, sa Torgersen.

Les også:

Analytikerne har ikke mistet troen på norske IT-kjemperIT-giganter vil gi gratis internett i Zambia- Norge mister kompetanse og muligheten til store pengerGoogle har kjøpt strømmetjenesteStoraksjonær i Opera satser nye millioner på selskapet

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Analytikerne har ikke mistet troen på norske IT-kjemper

  2. Facebook leverte litt bedre enn ventet

  3. - Har fått seg en «reality check»

  4. Opera raser på Oslo Børs

  5. - Jeg frykter for seismikk- og riggselskapene