Meglerhus venter tørrbulk-rally til høsten: Anbefaler å hamstre aksjer

Både Pareto og DNB Markets tror tiden er inne for å kjøpe tørrbulkaksjer. Golden Ocean er på begge meglerhusenes favorittliste.

OPPSVING? Markedet for frakt av tørrlastvarer er ventet å ta seg opp i andre halvår.

Foto: Amit Dave Reuters
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

To av landets største meglerhus er ute med ferske oppdateringer på tørrbulk, og begge er positive til utsiktene i sektoren.

«Til tross for noe tidlig nervøsitet i andre kvartal er spotratene nå stigende, og perioderatene driver cape-verdiene høyere – den første større oppgangen siden tidlig i 2017», skriver analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities i en oppdatering fredag.

På bakgrunn av dette tar han opp sine estimater, og mener nå at sektoren handler på eller under den verdijusterte egenkapitalen.

«På denne tiden av året er dette etter vårt syn attraktivt, og vi anbefaler å hamstre tørrbulkaksjer før et kommende spotrate-rally sent i tredje kvartal», skriver Haavaldsen videre.

Også hos DNB Markets ser man for seg at tørrlastskipene vil kunne dra inn mer penger til høsten.

«En rekke datapunkter indikerer at andre halvår 2018 burde bli en gjentagelse av de siste tre årene for tørrbulk, med capesize-rater i andre halvår som i snitt ligger 86 prosent over første halvår», skriver DNBs shippingteam.

Les også

John Fredriksen rigger seg for høyere tørrbulk-rater

Brennhett i kull

Bakgrunnen for optimismen er positive globale makroutsikter og forventninger om lengre fraktdistanser.

Haavaldsen i Pareto beskriver spotratene så langt i år som greie, til tross for at jernmalmetterspørselen fra Kina ikke har vært den høyeste og et etterslep i fraktvolumer fra Brasil.

«Drevet av sterke marginer i stål og sesongmessige produksjonsøkninger venter vi dog at dette vil reverseres i andre halvår, og at dette vil ta capesize-ratene til det neste nivået», skriver han.

Hos DNB Markets viser man også til Kina, ikke minst grunnet fallende lagre av kull i landet, negativ utvikling den innenlandske kullproduksjonen, kutt i subsidiene til solkraft, press på infrastrukturen for flytende naturgass og tegn på at myndighetene tar grep for å sikre tilstrekkelig strøm for sommeren.

«Kull er brennhett grunnet mangel på alternativer, og dette vil løfte andre halvår i tillegg til opptrapping hos Vale, ettersom det fundamentale i både kull og jernmalm ser lovende ut», skriver meglerhuset.

Anbefaler Golden Ocean

En gjentagende utfordring for sykliske næringer som tørrbulkshipping er at gode tider – eller sågar utsikter til gode tider – raskt etterfølges av mange bestillinger på ny tonnasje. Dette bidrar igjen til å tippe balansen i markedet og sender ratene ned.

Ifølge Haavaldsen har imidlertid ordreaktiviteten vært lavere enn ventet, hvilket vil holde flåteveksten beskjeden selv om skrapingsaktiviteten er nær ikke-eksisterende.

«Dermed er det duket for en god periode gjennom 2019, og vi fortsetter å se en ny bølge med ordre som hovedtrusselen mot sentimentet og de langsiktige fundamentale forholdene», skriver han.

Hos Pareto fokuserer man på selskapenes kortsiktige kontantstrømspotensial, og anbefaler aktører med en stor andel capesize-skip i flåten.

Deres favoritter er Star Bulk og Golden Ocean, som begge skal være «i briljant posisjon for å generere sterk inntjening i fjerde kvartal i år».

Diana Shipping og Scorpio Bulkers nevnes også – sistnevnte som det tryggeste alternativet, men med mindre oppside.

DNB Markets «top pick» er Golden Ocean, som anbefales kjøpt med kursmål 85 kroner per aksje. De trekker også frem D/S Norden, Genco og Safe Bulkers.

Golden Ocean-aksjen er fredag opp 4,09 prosent til 76,35 kroner per aksje på Oslo Børs.

Les også

– Negativt for norsk skipsfart

Les også

Shipping-topper mister ikke nattesøvnen av Trumps ståltoll

Les også

Kommentar: Vi har sett på alle aksjene på Børsen. Disse sier kjøp

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Golden Ocean Group
  2. Shipping

Flere artikler

  1. Flere tørrlastaksjer stiger på svak Oslo Børs

  2. Betalt innhold

    Børskommentar: Fredriksen-selskapet blør i coronasmellen, men oppsiden har kanskje aldri vært større

  3. Fredriksen-rederi går glipp av viktig scrubber-premie

  4. Annonsørinnhold

  5. Analysesjef spår kraftig ratehopp i høst

  6. Tørrlastindeksen faller videre: Capesize-ratene laveste på fem måneder