Snuoperasjon for Golden Ocean: Tjente 923 millioner i andre kvartal

Rederiet leverte bedre enn analytikerne forventet i et knallsterkt tørrlastmarked.

Mangemilliardær John Fredriksen er dominerende Golden Ocean-aksjonær. For øyeblikket tjener rederiene hans innenfor både tørrlast og LNG-frakt gode penger.
Kvartalsrapporter
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

John Fredriksens børsnoterte tørrlastrederi, Golden Ocean, legger torsdag morgen frem tallene for årets andre kvartal, som viser sterk bedring fra samme periode i fjor:

Resultatet etter skatt endte på 104,5 millioner dollar, opp fra et tap på 41 millioner dollar i 2020. Årets inntjening tilsvarer 923 millioner kroner.

På forhånd var inntjeningen ventet å lande på 94 millioner dollar, eller 830 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av Infront for TDN Direkt.

De totale driftsinntektene i årets andre kvartal var på 276 millioner dollar, opp fra 116 millioner dollar i samme periode i fjor.

Golden Ocean varsler torsdag et utbytte på 0,50 dollar per aksje for andre kvartal. Resultatet per aksje var 0,52 dollar i tremånedersperioden.

– Resultatene for andre kvartal reflekterer det sterke fundamentale i tørrlastmarkedet, men også vår strategi om å beholde en betydelig del av flåten eksponert mot spotmarkedet, kommenterer toppsjef Ulrik Andersen.

– Selv om vi er svært fornøyd med overskuddet for andre kvartal, er vi mer begeistret for hva som ligger foran oss. Vårt langsiktige syn på markedet er positivt basert på takten i etterspørselsveksten, samt en bremsing i flåteveksten gjennom minst 2023, fortsetter han.

Les også

Slik gikk det i første kvartal: Beste start på året noensinne for Golden Ocean

Børshopp

Fjorårets andre kvartal var preget av tynget inntjening for skipene i spotmarkedet, samt at Golden Ocean ikke klarte å sikre ytterligere time charter-dekning (lange kontrakter) da markedet var sterkere i fjerde kvartal året før.

Shipping har imidlertid vært en knallsterk sektor på børs i år, i lys av kraftig inntjeningsvekst for skipene til rederier innenfor blant annet tørrlast, LNG-frakt og containerfrakt.

Inntjeningen til de største tørrlastskipene, kalt capesize, lå onsdag på 50.662 dollar per dag, mens «cash break-even», nivået som må til for å gå i null på frakten, er på rundt 14.000 dollar.

Tørrlastsituasjonen har bidratt til å dytte Golden Ocean-aksjen opp 131 prosent til en kurs på 94,95 kroner siden årsskiftet. Markedsverdien er på 19 milliarder kroner.

Et svært attraktivt tilbudsbakteppe, lav ordrebok og lite villighet til å bestille nye skip, gjør at DNB Markets ser et potensial for sterk lønnsomhet fremover, ifølge en analyse fra tidligere i sommer.

Meglerhuset ligger nå inne med et kursmål på 126 kroner per aksje, og har Golden Ocean som et toppvalg i sektoren. SEB høynet tirsdag sitt kursmål på Golden Ocean til 125 kroner, fra tidligere 98 kroner.

«The Big Short»-investor økte veddemålet

Sist uke ble det kjent at Michael Burry lastet opp med Golden Ocean-aksjer mens rederiet fortsatte oppturen på børs.

Investoren, som for alvor ble kjent gjennom filmatiseringen av boken «The Big Short», kjøpte seg inn gjennom fondet sitt, Scion Asset Management, i første kvartal. Det var en av hans aller første shippinginvesteringer på børs.

I andre kvartal ble posisjonen økt til 700.000 aksjer verdt rundt 65 millioner kroner i andre kvartal, ifølge dokumenter fra det amerikanske finanstilsynet (SEC).

Les også

«The Big Short»-investor kjøpte mer i Fredriksen-rederi

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Shipping
  3. Golden Ocean
  4. Oslo Børs
  5. John Fredriksen

Flere artikler

  1. Flex LNG snur fra minus til pluss

  2. «The Big Short»-investor kjøpte mer i Fredriksen-rederi

  3. Analytikere øyner mer tørrlastbyks på børs

  4. Frontline tapte 235 millioner kroner i andre kvartal

  5. Fredriksen-rederi hardt straffet på børs: – Fortsetter å tro at Flex LNG er dypt underpriset